Economic and financial analysis of car dealerships in Spain

Authors

  • Paz Rico Belda Departamento de Análisis Económico Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2241

Keywords:

Empresas concesionarias de automóviles, rentabilidad, estados financieros, endeudamiento, car dealerships, profitability, financial statements, leverage

Abstract

This paper makes an economic and financial analysis of car dealerships in Spain, using data from SABI database. Moreover, it analyses the economic and financial characteristics of firms that determinate that, in the same crisis context, some firms manage to have positive profit, while other ones have losses. For doing that, a binary choice model is estimated, which allows to conclude that companies with best behavior against the crisis have been the largest, who have reduced its debt while increasing its liquidity ratio and its capacity to return its debt. The youngest firms are better adapted to the crisis and finally has also positively influenced if firms have been able to contain costs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés, J. de (2000). Los parámetros característicos de las empresas manufactureras de alta rentabilidad. Una aplicación del análisis discriminante. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIX (104), 443-481.

ANFAC (2013). Memoria Anual, 2012.

Arraiza, C. y Lafuente, A. (1984). Caracterización de la gran empresa industrial española según su rentabilidad. Información Comercial Española, 611, 127-140.

Bruderl, J. and Schussler, R. (1990). Organization mortality: The liabilities of newness and adolescence. Administrative Science Quarterly, 35 (3), 530-547.

FACONAUTO (2013). Informe del sector de los concesionarios en España, 2012.

Fernández, A.I. y García, M. (1991). Análisis del comportamiento económico-financiero de los sectores empresariales en España. ESIC-Market, 72, 113-128.

González, A.L.; Correa, A. y Acosta, M. (2002). Factores determinantes de la rentabilidad financiera de las Pymes. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXI (112), 395-429.

Majumdar, S.K. (2004). The hidden hand and the license raj to An evaluation of the relationship between age and the growth of firms in India. Journal of Business Venturing, 19, 107-125.

Martín, F.J. (2013). Situación y perspectivas del sector de la automoción en España. Boletín Económico de ICE, 3045, 23-34.

Rodríguez, E. (2006). Los grandes desafíos de los concesionarios de automóviles. Un estudio empírico. Boletín Económico de ICE , 2870, 31-42.

Rodríguez, E. (2007). Perfil económico-financiero de los concesionarios de automóviles asturianos en función del nivel de rentabilidad. Revista Asturiana de Economía, 38, 109-132.

Unión Europea. Recomendación de la Comisión, del 6 de mayo de 2003, sobre la definición de microempresas, pequeñas y medianas empresas. Diario Oficial de la Unión Europea, L124, 20 de mayo de 2003, pp. 36-38.

Published

2016-11-04

How to Cite

Rico Belda, P. (2016). Economic and financial analysis of car dealerships in Spain. Journal of Quantitative Methods for Economics and Business Administration, 20, Páginas 95 a 111. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2241

Issue

Section

Articles