Exploratory experience of validation of an instrument on the level of financial literacy in the millennial generation
DOI:
https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.4394Keywords:
validity study, reliability, financial culture, evaluation instrument, millennial generationAbstract
The present study shows an exploratory experience of validation of an instrument for measuring the level of financial culture in the Millennial Generation. The instrument was developed based on 25 items in accordance with the Likert Scale, aimed at university students in the last year of the degree and recent graduates. Through the validity of content by 16 expert judges and the factor analysis, an exploratory exercise of content validity was achieved, allowing an analysis of each of the items to be established based on the level of financial culture. The degree of reliability of the instrument obtained through Cronbach's Alpha, showed a statistic of (0.681), so it is established that it has a level (0.592) of reliability, which means that the content of the instrument can be used for data collection.
Downloads
References
Asociación Mexicana del Afore (AMAFORE, 2015). Feria de AFORES Ciudad de México. Recuperado de https://bit.ly/2sOn7pU.
Amezcua, E., Arroyo, M., & Espinosa, F. (2014) Contexto de la Educación Financiera en México. Ciencia Administrativa, 1, 21-30. Recuperado de https://www.uv.mx/iiesca/files/2014/09/03CA201401.pdf.
Atkinson, A., & Messy, F. (2012) Measuring Financial Literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education. OECD. Insurance and Private Pensions, num 15. París. Publishing 2012.
Auverlot, D., (2011) Le fossé numérique en France, sitio digital Centre d’Analise Stratégique. Rapports et documents. Recuperado de https://bit.ly/2KVJXU0.
Aztorquiza, B. (2019). Efectos de la pedagogía y el compromiso educativo sobre el logro académico de los estudiantes de educación media. Revista de Métodos cuantitativos para la Economía y la Empresa, 28, 47-67.
Baechle, R., & Earle, W. (2007). Principios del entrenamiento de la fuerza y el acondicionamiento físico. 2ª, edición. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Blancero, M., Mouriño E., & Padilla, M. (2018). Latino Millennials The New Diverse Workforce: Challenges and Opportunities. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 40(1), 3-21. DOI: 10.1177/0739986317754080.
Black, A., & Champion, D. (1976). Method and issues in social research. Nueva York: John Wiley&Sons.
Bruhn, M., & Love, I. (2014) The real impacto of improved access to finance: evidence from Mexico. Journal of Finance, forthcoming, 69(3), 1347-1376. DOI: 10.1111 / jofi.12091
Castillo, M., Álvarez, A., Alfaro, M., Sánchez, J., & Pizarro, I. (2018). Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 25, 119-129.
Cerda, J., & Villarroel., L. (2008). Evaluación de la concordancia inter-observador en investigación pediátrica: Coeficiente de Kappa. Revista Chilena de Pediatría 2008, 79(1), 54-58.
Cohen, D., Raudenbush, S., & Ball, D. (2003). Resources, instruction, and research. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(2), 119-142.
Consejo Nacional de Población, CONAPO (2018). Proyecciones de la población 2010-2050. Recuperdo de https://goo.gl/g7EBYZ
Comisión Nacional para la Protección y Defensa de los Usuarios de Servicios Financieros, CONDUSEF (2017). Anuario estadístico. Recuperado de https://goo.gl/hcspRf
Estrategia Nacional de Educación Financiera, ENEF (2015). Encuesta Nacional de Inclusión financiera. Recuperado de Estrategia Nacional de Educación Financiera, ENEF (2017).
Estrategia Nacional de Educación Financiera, ENEF (2017). Líneas de acción para fomentar la creación y desarrollo de capacidades financieras en la población mexicana. Recuperado de https://bit.ly/37D6ZGq
Hanushek, E.A. (2008). The Economic benefits of improved teacher quality. In Governance and performance of education systems (pp. 107-135). Stanford University, Stanford, CA, USA: Springer.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.
Howe, N., & Strauss, W. (2009). Millenials Rising: The Next Great Generation. New York: Random House.
Huerta, Z., Catache, M., García, M., Martínez, R., González, E., & Pedroza, L. (2018). Revista Internacional Administración & Finanzas, 11(2), 59-70.
Galicia, L., Balderrama, J., & Navarro., R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 42-53. DOI: 10.18381/ap.v9n2.993.
Gempp, R., Denegri, N., Caripán, V., Catalán, S., & Hermosilla, C. (2007). Desarrollo del Test de Alfabetización Económica para Adultos TAE-A-25. Interamerican Journal of Psychology, 41(3), 275-284.
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Recuperado de: http://www.sciepub.com/reference/65129
Gómez, O., & Amaya, M. (2013). Instrumentos para elegir y evaluar artículos científicos para la investigación y la práctica basada en evidencia. Aquichan, 13(3), 407-420.
Landis, J., & Koch, G. (1977). La medición del acuerdo del observador para datos categóricos. Biometrics, 33(1), 159-74. DOI: 10.2307 / 2529310.
Lans, T., Blok, V., & Wesselink, R. (2014), Learning apart and together: towards an integrated competence framework for sustainable entrepreneurship in higher education. Journal of Cleaner Production, 62(1), 37-47.
Llantada, C. (2013). The article of the future: Strategies for genre stability and change. English for Specific Purpose, 32(4), 221-235.
Lusardi, A., & Mitchell, O.S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy:
Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52, 1-40. DOI: 10.1257/jel.52.1.5. as.
Marshall, S. (2015). Sobre la cultura del valor material y la cosmografía de la riqueza. Etnografías Contemporáneas, 1(1), 181-226.
Materano, W., Ruíz, L., Torres, C., & Valera, A. (2009). Una mirada a la formación empresarial para el desarrollo del espíritu emprendedor en las universidades. Visión Gerencial, 2, 279-290.
Maxwell, L., & Stake, E. (2006). Research and Statistical Methods in Comunication Sciences and Disorders. Universidad de Michigan: Thomson/Delmar learninf.
Méndez, M. & Peña, J. (2007). Manual Práctico para el diseño de la Escala de Likert. México: UANL/Trillas.
Mungaray, A., Aguilar, J.G., & Osorio, G. (2017). Los objetivos económicos de la micro y pequeña empresa en México. Un análisis desde las elasticidades de factores productivos. Revista de Métodos cuantitativos para la Economía y la Empresa, 24, 129-146.
Oviedo, C., & Campo, Ad. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(4), 572-580.
Quero, M. (2010). Confiabilidad y coeficiente Alpha de Cronbach. Telos. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99315569010
Rivera, B., & Bernal., D. (2018). La importancia de la educación financiera en la toma de decisiones de endeudamiento. Estudio de una sucursal de "Mi Banco" en México. Revista Perspectivas, 41, 117-144.
Roa, M. (2016, agosto). Centro de Estudios Monetizados en América Latina (CEMLA). Convención Nacional de Afores (2016), Ciudad de México, México. Recuperado de https://bit.ly/2KgiJGq
Ruiz, C. (1998). Instrumentos de Investigación Educativa. Venezuela: Barquisimeto, CIDEG.
Solomon, M.R. (2013) Comportamiento del Consumidor (7ª. Edición). México: Ed. Pearson Prentice Hall.
S&P (Global Ratings) (2018). Recuperado de https://www.spratings.com/en_US/home
Zakaria, R., Jaafar, N., & Marican, S. (2012). Financial behavior and financial position: a structural equation modelling approach. Middle-East Journal of Scientific Research, 12(10), 1396-1402.
Zambrano, J.C. (2013). Análisis multinivel del rendimiento escolar en matemáticas para cuarto grado de Educación Básica Primaria en Colombia. Sociedad y Economía, 25, 205-235.
Zapata, A., Cabrera, E., Hernández, J., & Martínez, J. (2016). Educación financiera entre jóvenes universitarios: Una visión general. Revista Administración y Finanzas, 3(9), 1-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Submission of manuscripts implies that the work described has not been published before (except in the form of an abstract or as part of thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere and that, in case of acceptance, the authors agree to automatic transfer of the copyright to the Journal for its publication and dissemination. Authors retain the authors' right to use and share the article according to a personal or instutional use or scholarly sharing purposes; in addition, they retain patent, trademark and other intellectual property rights (including research data).
All the articles are published in the Journal under the Creative Commons license CC-BY-SA (Attribution-ShareAlike). It is allowed a commercial use of the work (always including the author attribution) and other derivative works, which must be released under the same license as the original work.
Up to Volume 21, this Journal has been licensing the articles under the Creative Commons license CC-BY-SA 3.0 ES. Starting from Volume 22, the Creative Commons license CC-BY-SA 4.0 is used.