Loot, Collect, Watch, and Enjoy! Museums in Videogames

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4431

Keywords:

museum, videogame, looting, digital humanities, Tomb Raider, Animal Crossing

Abstract

Whether mysterious places or preservers of heritage, museums have become the perfect stage for videogames. Consequently, many users of all ages take a step into these places more often than they do in real life, opening their doors to new audiences. What is the image of the museums reflected in these games? What expectations do they create? In this paper, we will look at some remarkable examples (such as the Broken Sword, Tomb Raider, Pokémon or Animal Crossing sagas) and propose a new classification according to their characteristics in order to study possible trends and understand the public’s perception of these institutions based on their image in this mass industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEVI y SIGMA DOS, Videojuegos y adultos. Madrid: AEVI, 2015.

Albarracín, Luis. “Diseñando ciudades en SimCity.” Suma+, no. 78 (2015): 65-71.

Belli, Simone, y Cristian López Raventós. “Breve historia de los videojuegos.” Athenea Digital, no. 14 (2008): 159-79.

Brown, Thomas. “The role of museums in videogames.” Playthepast, 2014. Consultado el 13 de mayo de 2019. https://www.playthepast.org/?p=4717

Bulbapedia. “Lumiose Museum.” Consultado el 9 de mayo de 2019. https://bulbapedia.bulbagarden.net

Contreras Espinosa, Ruth Sofhía. “Acercamiento a las características de los videojuegos y sus beneficios en el aprendizaje.” En Actas del II Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (Cáceres, 1-3 de octubre de 2013), coordinado por Francisco Ignacio Revuelta Domínguez, M.ª Rosa Fernández Sánchez, M.ª Inmaculada Pedrera Rodríguez, y Jesús Valverde Berrocoso, 381-94. Madrid: Bubok Publishing, 2014.

Dennis, Meghan L. “Archaeogaming, Ethics, and Participatory Standards.” SAA Archaeological Record, no. 16-5 (2016): 29-33.

Fiorio, Maria Teresa. “Dallo studiolo alle grandi collezioni principesche.” Cap. 1 en Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta publica, 9-30. Milano: Bruno Mondadori, 2011.

Fosaluzza, Marianne. “Museum games. What video games could bring to museum education.” 2016. Consultado el 29 de septiembre de 2019. https://www.academia.edu/31109552/Museum_games_What_video_games_could_bring_to_museum_education

Goodlander, Georgina, y Michael Mansfield. “Press Start: Video Games in an Art museum.” Journal of interactive humanities volumen 1, issue 1 (2013): 37-41.

Guías Nintendo. “Guía oficial de Animal Crossing. New Leaf.” Consultado el 10 de mayo de 2019. http://www.guiasnintendo.com/0a_NINTENDO_3DS/animal_crossing_new_leaf/animal_crossing_new_leaf_sp/obrasarte.html

Jiménez Blanco, María Dolores. “Enciclopedia.” Cap. 4 en Una historia del museo en nueve conceptos, 73-98. Madrid: Cátedra, 2018.

Kaprielov, Ash. “The interview with Richard Morton.” Tomb of Ash. Consultado el 12 de mayo de 2019. https://tomb-of-ash.tumblr.com/post/148144640105/the-interview-with-richard-morton

Kent, Steven L. The ultimate history of video games: from Pong to Pokémon – the story behind the craze that touched our lives and changed the world. New York: Three Rivers Press, 2001.

Kim, Jim. “Interactivity, user-generated content and video game: an ethnographic study of Animal Crossing: Wild World.” Continuum, no. 28:3 (2014): 357-70.

Kiourt, Chairi, Anestis Koutsoudis, y Dimitris Kaelles. “Realistic Simulation of Cultural Heritage.” International Journal of Computational Methods in Heritage Science issue 1, no. 1 (2017): 10-40.

López Raventós, Cristian. “El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serius games.” Apertura. Revista de Renovación Educativa, vol. 8, no. 1 (2016): 136-51.

Maccallum-Stewart, Esther. “‘Take That, Bitches!’ Refiguring Lara Croft in Feminist Game Narratives.” Game Studies issue 2, no. 14 (2014). http://gamestudies.org/1402/articles/maccallumstewart

McGeough, Kevin. “Heroes, Mummies and Treasure: Near Eastern Archaeology in the movies.” Near Eastern Archaeology, no. 69, 3-4, (2006): 174-85.

Monjelat, Natalia, y Laura Méndez. “Videojuegos y diversidad: construyendo una comunidad de práctica en el aula.” Revista de Educación a Distancia, no. 33 (2012). https://revistas.um.es/red/issue/view/13931

Naranjo Bejarano, Carlos. “El patrimonio japonés en ‘Pokémon’.” En Japón y “Occidente”: El patrimonio cultural como punto de encuentro, editado por Anjhara Gómez Aragón, 773-782. Sevilla: Aconcagua Libros, 2016.

Nintendo. “Datos financieros a julio de 2019.” Consultado el 10 de julio de 2019. https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/software/3ds.html

Parker, Laura, y Alexander Hutchinson. “Recreating Colonial America in Asassin’s Creed III.” Gamespot. Consultado el 02 de mayo de 2019 (2012): https://www.gamespot.com/articles/recreating-colonial-america-in-assassins-creed-iii/1100-6398835

Poole, Robert, y Sydney Spangler. “Eco this and recycle that: an ecolinguistic analysis of a popular digital simulation game.” Critical Discourse Studies, 2019. Consultado el 10 de junio de 2019. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405904.2019.1617177

Reinhard, Andrew. Archaeogaming: An Introduction to Archaeology in and of Video Games. Nueva York: Berghahn Books, 2018.

Rootham-Smith, Peter. “Charles Cecil (interview).” Gameboomers, 2014. Consultado el 29 de junio de 2019. http://www.gameboomers.com/interviews/CharlesCecil/CharlesCecil.htm

Santacana Mestre, Joan, Tània Martínez Gil, Victoria López Benito y Nayra Llonch Molina. “¿Museos inclusivos o ‘exclusivos’? La percepción de los adolescentes sobre el patrimonio, los museos y su didáctica.” En Identidad, ciudad y patrimonio. Educación histórica para el siglo XXI, editado por Sebastián Molina Puche, Nayra Llonch Molina, y Tània Martínez Gil, 153-65. Gijón: Ediciones Trea, 2016.

Sc4devotion. Consultado el 13 de mayo de 2019. https://www.wiki.sc4devotion.com/index.php?title=Main_Page

Sharpe, Emily. “Videogames in museums: fine art or just fun?.” The Art Newspaper, no. 265 (2015). https://www.theartnewspaper.com/articles/Video-games-in-museums-fine-art-or-just-fun/36905

“Si hay una industria que no es un juego, esa es la del videojuego.” En Digital, 2018. Consultado el 12 de septiembre de 2019. https://en.digital/blog/videojuegos-industria-mobile-crecimiento

Sucasas, Ángel Luis. “El crecimiento de la industria del videojuego amenaza el liderazgo del libro.” El País, 31 de enero de 2019. Consultado el 12 de junio de 2019, https://elpais.com/cultura/2019/01/30/actualidad/1548877027_372955.html

Téllez Alarcia, Diego, y Diego Iturriaga Barco. “Videojuegos y aprendizaje de la historia. La saga Assasin’s Creed.” Contextos Educativos, no. 17 (2014): 145-55.

Wijman, Tom, Orla Meehan, y Bente de Heij. “Global games market report.” Newzoo, 2019. Consultado el 12 de septiembre de 2019, https://newzoo.com/solutions/standard/market-forecasts/global-games-market-report/

Zarmati, Louise. “Popular archaeology and the archaeologist as hero.” En Gendered archaeology: the second Australian Women in Archaeology Conference, editado por Jane Balme y Wendy Beck, 43-47. Canberra: ANH Publications, 1995.

Published

2019-12-20

How to Cite

Molina Martín, Rafael. 2019. “Loot, Collect, Watch, and Enjoy! Museums in Videogames”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 25 (December). Sevilla, España:258-77. https://doi.org/10.46661/atrio.4431.

Issue

Section

Articles