Women and Cuban Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4486

Keywords:

contemporary art, Cuba, women, feminism, self-representation

Abstract

In a way, women have been gaining recognition in the past decades in the Cuban art context, as well as in the international art context. Despite much of the recognition given to male artists than female artists in traditional art history, several Cuban female artists have excelled with works that are of notable critical character. These works cover religion, politics, violence and other issues related to current society that has valued their place in the art world, far from stereotypes and victimization for their position as women in a creative environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayón, Belkis. “En confidencia irregular.” Entrevista por David Mateo. La Gaceta de Cuba, no. 2 (marzo-abril 1997): 50-51. Consultada el 3 de septiembre de 2019. http://www.ayonbelkis.cult.cu/es/author/david-mateo/

Batet, Janet. “Zilia Sánchez: Soy Isla.” Consultada el 10 de agosto de 2019. https://cubanartnews.org/es/2019/03/13/zilia-sanchez-soy-isla/

Cuban Art News. “Loló Soldevilla: Forgotten No More.” Consultada el 25 de septiembre de 2019. https://cubanartnews.org/2019/09/21/lolo-soldevilla-retrospective-sean-kelly-gallery-new-york/

Fernández, Hamlet. “Antonia Eiriz y las circunstancias.” Consultada el 13 de junio de 2019. http://www.cubartecontemporaneo.com/es/review/antonia-eriz-y-las-circunstancias-hamlet-fernandez/

Fernández, Hamle. “Lecciones de Historia.” Consultada el 10 de agosto 2019. https://elsrcorchea.com/2019/08/31/lecciones-de-historia/

Hurtado Muñoz, Montaña. “Woman Art House: Carmen Herrera.” Consultada el 3 de septiembre de 2019. https://www.plataformadeartecontemporaneo.com/pac/woman-art-house-carmen-herrera/

Mayayo, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra, 2003.

Nochlin, Linda. “¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres?” En Crítica feminista en la teoría e historia del Arte, compilado por Karen Cordero Reiman e Inda Saénz, 17-44. México: Universidad Iberoamericana, Programa Universitario de Estudios de Género de la UNAM, 2007.

Pérez Art Museum Miami. Elizabet Cerviño: Beso en tierra muerta. (YouTube, vídeo, 0:57). 18 de septiembre de 2017. https://www.youtube.com/watch?v=ZkV4lPHlANI

Ramírez Abreu, María Virginia. “El discurso femenino en la vanguardia plástica cubana.” Tesis doctoral, Universidad Santiago de Compostela, 2001.

Sánchez, Suset. “El sabor de la galleta olvidada sobre la mesa. Apuntes sobre algunas poéticas femeninas en el arte cubano de los años noventa.” Consultada el 13 de junio de 2019. https://susetsanchez.wordpress.com

Published

2022-06-01

How to Cite

Sánchez Abella, Carolina María. 2022. “Women and Cuban Art”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 1 (June). Sevilla, España:91-102. https://doi.org/10.46661/atrio.4486.

Issue

Section

Articles