Estudiantes Guaraníes, interculturalidad y educación superior en misiones, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13128/ccselap-23178

Keywords:

Guaraní students, Interculturality, Higher education, Cultural capital, Gender

Abstract

Currently, intercultural education in Latin America, with special regard to indigenous people’s education has come to constitute a particularly relevant field of anthropological inquiry, which encompasses a wide range of subjects (Rebolledo, 2009). In Argentina, the articulation between Anthropology and Education has contributed to produce multiple discourses and texts in the field of social sciences, which inform a variety of research groups and applied projects in educational contexts. As a part of this collective endeavor, this article aims to analyze the most recurring constrictions that the Guaraní People from the State of Misiones (Argentina) face in their effort to access into the State’s Higher Education Level. The data we present was produced during an intensive anthropological fieldwork in Institutions of Higher Education and Guaraní communities in Misiones. We believe that by applying a comparative, critical and denaturalizing perspective, anthropology may assist the study of educational processes where multiple actors and diverse perspectives are taken into account (Rockwell, 2009). In this regard, our current research seeks to ponder about educational experiences within intercultural learning and teaching environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arce, H. (2011). Mapa Guaraní Retã 2008. Una herramienta de visibilidad, lucha y resistencia. LARevista, Bulletin de la Société Suisse des Américanistes, 73, 9-21.

Arce, H. (2009). Los usos de la Interculturalidad en la educación escolar indígena de Misiones, Argentina. Tesis de Máster Oficial en Investigación Etnográfica, Teoría Antropológica y Relaciones Interculturales de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Bourdieu, P. (2008). Pierre Bourdieu. Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. Compilación y traducción: Jiménez, Isabel. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (2013). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, tercera edición.

Cebolla Badie, M. (2015). Rituais de iniciação e relações com a natureza entre os mbya-guarani. Mana, 21, 7-34. https://doi.org/10.1590/0104-93132015v21n1p007

Ezcurra, A.M. (2012). Igualdad en Educación Superior. Un desafío mundial. Los Polvorines: Editorial Universidad Nacional de General Sarmiento- IEC.

Gorosito Kramer, A.M. (2006). Liderazgos guaraníes. Breve revisión histórica y nuevas notas sobre la cuestión. Avá. Revista de Antropología, 9, 11-27.

Gorosito Kramer, A.M. (2004). Un debate sobre la interculturalidad. Educación intercultural bilingüe: debates, experiencias y recursos. Educar, Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología.

Gramsci, A. (1961). Literatura y vida nacional. Bueno Aires: Lautaro.

Larricq, M. (1993). Ipytuma. Construcción de la persona entre los Mbya-Guaraní. Editorial Universitaria, Colección Los Tesistas, Universidad Nacional de Misiones.

Mato, D. [coordinador] (2016). Educación superior y pueblos indígenas en América Latina. Experiencias, interpelaciones y desafíos. Buenos Aires: EDUNTREF.

Mato, D. (2012). Educación superior y pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina. Normas, políticas y prácticas. Caracas: IESALC-UNESCO.

Melià, B. (2012). La interculturalidad y la farsa del bilingüismo. Revista Abehache, 2(2), 89-94.

Melià, B. (2008). Educación Indígena y alfabetización. Asunción: CEPAG.

Novaro, G., Padawer, A. y Hecht, A.C. (2015). Educación, pueblos indígenas y migrantes. Reflexiones desde México, Brasil, Bolivia, Argentina y España. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Nuñez, Y.I. y Millán, G. (2017). Tenemos derecho de estar ahí, de ser mujer y también mburuvicha. Liderazgo femenino en dos comunidades mbya-guaraní de Misiones, Argentina. En Historia de mujeres y mujeres en la historia regional. pp. 101-108, Editorial Universitaria, UNaM. ISBN 978-987-42-4983-8.

Nuñez, Y.I. (2012). Educación superior e interculturalidad en Misiones - Argentina. Te x-tos&Debates, 21, 59-74. https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v1i21.1594

Nuñez, Y.I. (2012). Educación superior en contextos de interculturalidad: el caso de los estudiantes guaraníes en la FHyCS-UNaM. Tesis de Licenciatura en Antropología Social, FHyCS - UNaM.

Teodoro, A. y Beltrán, J. (2014).Sumando voces. Ensayos sobre Educación Superior en términos de igualdad e inclusión social. Buenos Aires: Argentina.

Ossola, M.M. (2016). Pueblos indígenas y educación superior en la Argentina: debates emergentes. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 4(1), 57-78.

Ossola, M.M. (2015). Aprender de las dos ciencias. Etnografía con jóvenes wichí en la educación superior de Salta. Santiago del Estero: EDUNSE.

Padawer, A. (2010).La reproducción del conocimiento tradicional indígena mbya en un espacio social rural en transformación. Amazônica, 2, 190-218.

https://doi.org/10.18542/amazonica.v2i2.398

Pöllmann, A. (2016). Habitus, reflexividad y la realización de capital intercultural: El potencial (no aprovechado) de la educación intercultural. Cultura y representaciones sociales, 11, 55-78.

Pöllmann, A. (2016b). Capital intercultural. Key Concepts in Intercultural Dialogue, 6.Center for Intercultural Dialogue. Recuperado de: https://centerforinterculturaldia-logue.files.wordpress.com

Ruiz De Montoya, A. (1639). Tesoro de la Lengua Guarani. B.G.Teubner, Leipzig, 1876.

Published

2018-07-03

How to Cite

Nuñez, Y. I. (2018). Estudiantes Guaraníes, interculturalidad y educación superior en misiones, Argentina. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, 2(4), 9–20. https://doi.org/10.13128/ccselap-23178

Issue

Section

Articles