Percepción de los docentes sobre sus alumnos migrantes en las escuelas primarias de la ciudad de Rosario, Argentina

Authors

  • María Laura Segura Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.13128/ccselap-19994

Keywords:

Discrimination, Exclusion/inclusion, Multiculturalism, Collective symbolic productions

Abstract

International migration towards Argentina have remained constant since the first national population census in 1869. Actually, Argentina is the chosen destination by migrants because of its geographical location and because of the migrant´s law that guarantees migrants rights and equal treatment, this point guarantees work possibilities and access to educations and health care. This work begins from study of contemporary migration with the propose of analyzing how educational speech tests the migrant students pupils performance in public and private primary schools in the city of Rosario. Migrants are in a visible place in the Argentina society, and teachers evidence what society built around migrants. This article is part of a wider investigation (2009-2012) in which we seek to investigate the inclusive actions from an intercultural approach and to indentify possible discrimination actions at schools and to note the processes of identity construction in migrant students. The focus target has been done in eight primary schools localized in different places of the city. Three techniques of data collection were used: interview, survey and observation from a qualitative and quantitative approach, prioritizing the qualitative. We have done a triangulation of all the information with the propose of reaching accuracy conclusions. In this opportunity we share the analysis about acts of discrimination in the primary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruno, S. (2010), "Cifras imaginarias de la inmigración limítrofe en Argentina", en Novick, S., Migraciones y MERCOSUR: una relación inconclusa, Buenos Aires; <http://prouccion.fsoc.uba.ar/paraguay/nosotros/bruno04.pdf>.

Contreras, D. (2011), Percibir la singularidad, y también las posibilidades, en las relaciones educativas ¿Una pedagogía de la singularidad? Curso Pedagogía de las Diferencias, FLACSO, México.

Denzin, N. (1978), "Sociological Methods: a Source Book", en O. Rodríguez Ruiz, La Triangulación como estrategia de Investigación en Ciencias Sociales,Aldine Publishing Company, Chicago; .

Domenech, E., Magliano, M. (2008), Migración e inmigrantes en la Argentina reciente: políticas y discursos de exclusión/inclusión; <http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros /clacso/ crop/ zabala/21dome.pdf>.

Frigerio, G. (2004, Abril), "La (no) inexorable desigualdad", en Revista Ciudadanos; <http://ipes.anep.edu.uy/documentos/cursodir07/materiales/ desigualdad.pdf>.

Grimsón, A. (2001), Interculturalidad y comunicación, Norma, Colombia.

___________ (2006), Nuevas xenofobias, nuevas políticas étnicas en Argentina, en A. Grimson y E. Jelin (comp.), Migraciones regionales hacia la Argentina. Diferencia, Desigualdades y derechos, Prometeo, Buenos Aires.

Guber, R. (2002), Etnografía: método, campo y reflexividad, Norma, Buenos Aires.

INDEC. Resultados Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010; .

Moise, C. (1998), Prevención y Psicoanálisis. Propuestas en salud comunitaria, Paidós, Buenos Aires.

Novillo Saravia, G. (2012), "Habitar la precariedad", en La Nación; <http://www.lanacion.com.ar/1458559-habitar-la-precariedad>.

Segura, M.L., Pozzo, M.I. (2013), "Construcción de identidad en los niños migrantes en las escuelas primarias de la ciudad de Rosario, Argentina", en Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. XLIII, IV trimestre, pp. 67-93. <http://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/1447/Pozzo-Segura_ postprint.pdf ? sequence=1>.

Siguan, M. (1998), La escuela y los inmigrantes, Paidós, Buenos Aires.

Skliar, C. (2012), "Educar a cualquiera y a cada uno. La convivencia entre «otros»",en Revista Irice Nueva época. N° 24, Irice Conicet, Argentina, pp. 37-45.

Ulloa, F. (1969), "Psicología de las instituciones. Una aproximación psicoanalítica", en Revista de Psicoanálisis, XXVI, pp. 33-65.

Unicef (2011, Julio), Encuesta a jóvenes de 13 a 18 años sobre discriminación, realizada en el marco de la Campaña Compromiso a favor de la Infancia, contra la Discriminación. Argentina; <http://www.unicef.org/ argentina/spanish/media_21138.htm>.

Published

2016-12-29

How to Cite

Segura, M. L. (2016). Percepción de los docentes sobre sus alumnos migrantes en las escuelas primarias de la ciudad de Rosario, Argentina. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, 1(2), 15–23. https://doi.org/10.13128/ccselap-19994

Issue

Section

Articles