Pueblos indígenas y religiosidad en México frente a la pandemia por COVID-19

Autori

  • Jorge Valtierra Zamudio Universidad La Salle
  • Lorena Córdova-Hernández Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca

DOI:

https://doi.org/10.36253/ccselap-12762

Parole chiave:

COVID-19, Religion, Catholicism, Tojolabal, Ixcatec

Abstract

The COVID-19 pandemic shows adverse effects around the world, not only in the socio-economic aspect but also in religious practices, which are fundamental for the cohesion and affirmation of the identity of indigenous peoples. In Mexico, the forms that Catholicism has adopted to adapt to the health contingency stand out for the use of information and communication technologies. However, in indigenous (rural) communities, there is not enough infrastructure to transfer religious practices to these formats. Consequently, some villages suspended these activities, while others continued autonomously, despite the health contingency, that is because religion is fundamental to protect themselves and face events such as the pandemic. This article describes – through the application of telephone interviews and monitoring of the communication spaces of the Catholic communities and missions – how the religious experience of some Tojolabal peoples in Chiapas and an Ixcatecan village in Oaxaca. Likewise, how indigenous communities follow their spiritual practices or not and how religion plays a fundamental role in Mexican indigenous communities despite confinement and social distance in the context of the pandemic.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Riferimenti bibliografici

Arquidiócesis Primada de México. (2020, 3 de junio). Orientaciones y criterios para el retorno gradual a las celebraciones litúrgicas con asistencia de fieles. Recuperado de https://arquidiocesismexico.org.mx/blog/wp-content/uploads/2020/06/Orientacio-nes-y-criterios-para-el-retorno-a-la-celebracion-con-presencia-de-fieles-Vd-3.pdf

Bayer, P. (2006). Definir la religión desde una perspectiva internacional: identidad y dife-rencia en las concepciones oficiales. Alteridades, 16(32), 11-27

Bourdieu, P. (1971). Genèse et structure du champ religieux. Revue Française de Sociologie. Centre d’études sociologiques, XII(3), 295-334

Calderón Gómez, P. (17 de abril de 2020). #Opinión. El COVID-19 ¿Castigo de Dios?. Prensa CELAM. Recuperado de https://prensacelam.org/2020/04/17/opinion-el-co-vid-19-castigo-de-dios/

Corpus, A. (2020). Las iglesias, el COVID-19 y la nueva normalidad. Posibilidad Política, 9(23), 37-50

Dias, E. (3 de abril de 2020). El apocalipsis como revelación: esto enseña la religión sobre el fin de los tiempos. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/es/2020/04/03/espanol/apocalipsis-coronavirus-religion-rapto.html

Dussel, E. (1998). Historia del fenómeno religioso en América Latina. En. H. Prien (Ed.), Religiosidad e historiografía. La irrupción del pluralismo religioso en América Latina y su elevación metódica en la historiografía (pp. 71-81). Frankfurt-Madrid: Vervuert Verlag/ Iberoamericana.

Eagleton, T. (1997). Ideología. Una introducción. Barcelona: Paidós.Expreso de Chiapas. (23 de marzo de 2020). Realizan procesión en Chiapas para pedir a santo protección contra coronavirus.

Expreso de Chiapas. Recuperado de http://expresochiapas.com/noticias/2020/03/realizan-procesion-en-chiapas-para-pe-dir-a-santo-proteccion-contra-el-coronavirus/

Geertz, C. (1989). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Houtart, F. (2002). Religiones: sus conceptos fundamentales. México: UNAM-CIICH-Siglo XXI.

Inafed. (2010). Enciclopedia de los municipios y delegaciones de México. Recuperado de http://www.inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM20oaxaca/municipios/20416a.htm

lInfobae (18 de mayo de 2020). ¡No tengamos miedo! ante la pandemia de coronavirus, pidió la Iglesia católica mexicana. Infobae. Recuperado de https://www.infobae.com/america/mexico/2020/05/18/no-tengamos-miedo-ante-la-pandemia-de-coronavi-rus-pidio-la-iglesia-catolica-mexicana/

INPI. (2020). Atlas de los Pueblos Indígenas de México: Tojolabales-estadísticas. Recu-perado de http://atlas.inpi.gob.mx/?page_id=3757 y http://atlas.inpi.gob.mx/?page_id=3061

IWGIA. (2019). Mundo indígena 2019. Recuperado de https://www.iwgia.org/es/mexi-co/3381-mi2019-mexico.html

La Jornada. (10 de abril de 2020). Penultimátum. Castigo Divino. La Jornada. Recuperado de https://www.jornada.com.mx/2020/04/10/opinion/a04o1cul

Ley General de Desarrollo Social. (2018). Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/264_250618.pdf

Downloads

Pubblicato

2021-04-13

Come citare

Valtierra Zamudio, J., & Córdova-Hernández, L. (2021). Pueblos indígenas y religiosidad en México frente a la pandemia por COVID-19. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, 6(13), 89–101. https://doi.org/10.36253/ccselap-12762