Effectiveness of management in the universities, from models of perception of student quality: the model of the University Bernardo O'Higgins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.4336

Keywords:

quality, effectiveness, evaluation, higher education, service culture, satisfaction survey

Abstract

Quality in education is a recurring theme in this society where the training of competent professionals is an essential element for their progress and development in the face of growing market demands. The competitiveness given by the multivariety of educational offerings, together with the historical role of universities as knowledge managers, drives universities to focus on a permanent process of reflection and analysis about the fulfillment of their institutional objectives and the degree of effectiveness measured in the satisfaction of their main clients, that is, their students. In this context, this research aims to establish priorities for financial and institutional management from the degree of satisfaction of university students at Bernardo O'Higgins University by applying the methodology of modeling structural equations, based on variances, seeking relationships between different areas of satisfaction, with multivariate methods factorial analysis. For these purposes, the internal consistency method based is given by the average of the correlations between the items in order to estimate the reliability of his instrument. Finally, it should be pointed out that the study has managed to model a system derived from the response behaviour of students and teachers at the Universidad Bernardo O’Higgins.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arambewela, R., & Hall, J. (2006). A comparative analysis of international education satisfaction using SERVQUAL. Journal of Services Research, 6, 141-163.

Blanco-Guillermety, R. J., & Blanco-Peck, R. (2018). La medición de la calidad de servicios en la educación universitaria. Revista de Educación de Puerto Rico (REduca), 22, 121-136.

Beltyukova, SA & Fox, CM. (2002). La satisfacción del estudiante como medida del desarrollo del estudiante: hacia una métrica universal. Journal of College Student Development, 43 (2), 161-172.

Bigné, J., Moliner, M., Vallet, T., & Sánchez, J. (1997). Un Estudio Comparativo de los Instrumentos de Medición de la Calidad de los Servicios Públicos. Revista Española de Investigación de Marketing-ESIC, 1, 33-53.

Cabrera, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista iberoamericana de Educación, 36(12), 1-7.

Camisón, C., Gil, M., & Roca, V. (1999). Hacia Modelos de Calidad de Servicio Orientados al Cliente en las Universidades Públicas: el Caso de la Universitat Jaume I. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 5(2), 69-92.

Capelleras, J., & Veciana, J. (2004). Calidad de Servicio en la Enseñanza Universitaria: Desarrollo y Validación de una Escala de Medida. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 13(4), 55-72.

Chin, W. (1998). Commentary: Issues and Opinion on Structural Equation Modeling. MIS Quarterly, 22(1), VII-XVI.

Chung, E. & McLarney, C. (2000). The classroom as a service encounter: Suggestions for value creation. Journal of Management Education, 24(4), 484-500.

Cronin Jr, J., Brady, M., & Hult, G. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of retailing, 76(2), 193-218.

De la Fuente, H., Marzo, M., Riquelme, R. & Jesús, M. (2010). Análisis de la satisfacción universitaria en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Talca. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 18(3), 350-363.

Gaitán, J., & López, M. (1999). La calidad, nueva función en la Universidad Venezolana. La Revista de Investigación y Postgrado DOCTUM, 3(1), 285-300.

Grönroos, C. (1994). Marketing y gestión de servicios: la gestión de los momentos de la verdad y la competencia en los servicios. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Hermida, M., Buendía, L., & López, R. (2008). La calidad en el contexto universitario. Contribuciones a las Ciencias Sociales, (2008-01). Recuperado de http://www. eumed. net/rev/cccss.

Joseph, M. & Joseph, B. (1997). Service Quality in Education: A Student Perspective. Quality in Assurance in Education, 5(1), 15-2.

Kwan, P. & Ng, P. (1999). Quality Indicators in Higher Education-Comparing Hong Kong and China’s Students. Managerial Auditing Journal, 14(1), 20-27.

Lagarda, A. (2001). La educación superior y el mercado de trabajo profesional. REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1), 55-66.

LeBlanc, G. & Nguyen, N. (1997). Searching for excellence in Business Education: An Exploratory Study of Customer Impressions of Service Quality. International Journal of Educational Management, 11(2), 72-79.

Lepeley, M. (2001). Gestión y calidad en educación: un modelo de evaluación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Mintzberg, H., Nieto, J., & Bonner, D. (1991). La naturaleza del trabajo directivo. España: Ariel.

Morresi, S., Donnini, N., & Cerioni, L. L. (2008). Indicadores de calidad en la evaluación de instituciones de educación superior. Algunas consideraciones críticas. VIII Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria de América del Sur. Asunción, Paraguay. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/61508

Oliver, R.L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17 (4), 460-469.

Owlia, M., & Aspinwall, E. (1996). Quality in higher education: a survey. Total Quality Management, 7(2), 161-171.

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49 (4), 41-50.

Salmi, J., (2009). El desafío de crear universidades de rango mundial. Bogotá: Banco Mundial-Mayol Ediciones.

Salvador, C. (2010). Quality of university services: Dimensional structure of SERVQUAL vs. ESQS. Service Science, 2(3), 167-176.

Shekarchizadeh, A., Rasli, A. & Hon-Tat, H. (2011). SERVQUAL in Malaysian universities: perspectives of international students. Business Process Management Journal, 17(1), 67-81.

Sverdlick, I. (2012). Calidad de educación para todos e inclusión educativa ¿Nuevas banderas para el derecho a la educación? Revista Internacional Magisterio, 56, 50-55.

Tünnermann, C. (2006). Pertinencia y calidad de la educación superior. Lección inaugural. Guatemala. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Luis-Gonzalez-Fiegehen/publication/309493290_La_educacion_superior_en_Chile_en_revista_Pensamiento_Universitario_2011_-_10/links/5813978f08aeffbed6bc23ea/La-educacion-superior-en-Chile-en-revista-Pensamiento-Universitario-2011-10.pdf#page=95

Universidad Bernardo O’Higgins (UBO) (2018). Sistema de aseguramiento de la calidad. Recuperado de http://www.ubo.cl/dgdes/aseguramiento-la-calidad/

Vázquez, M., Elizondo, A., & Ramírez, J. (2017). Calidad de los servicios universitarios: Una percepción desde sus actores en una escuela de negocios. Innovaciones de negocios, 13(25), 71-95.

Westbrook, R. (1987). Product/consumption-based affective responses and postpurchase processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258-270.

Zineldin, M., Akdag, H. & Vasicheva, V. (2011). Assessing quality in higher education: New criteria for evaluating students’ satisfaction. Quality in higher education, 17(2), 231-243.

Published

2021-06-01

How to Cite

Ruff Escobar, C., Ruiz Toledo, M., Matheu Pérez, A. ., Juica Martínez, P., & Anabalón Arenas, G. . (2021). Effectiveness of management in the universities, from models of perception of student quality: the model of the University Bernardo O’Higgins. Journal of Quantitative Methods for Economics and Business Administration, 31, 259–279. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.4336

Issue

Section

Articles