An approach to female dramatic writing in Argentina: the affirmation of a own view

Authors

  • Silvina Díaz Universidad de Buenos Aires/ CONICET

DOI:

https://doi.org/10.46661/ambigua.5896

Keywords:

Female dramaturgy, theatre, patriarchy, stereotypes, dictatorship, democracy

Abstract

This article proposes an approximation of the dramatic writing produced by women in Argentina between the sixties and nineties in order to find out how a critical look is configured from gender, an autonomous female discourse. In view of this, we mean some paradigmatic playwrights -Griselda Gambaro, Aída Bortnik, Susana Torres Molina, Cristina Escofet and Diana Raznovich - who, from various poetics, aesthetic and ideological interests, contributed to the representation and self-representation of women as a plural subject, crossed and inhabited by a complexity of voices and personal, social, generic, cultural inscriptions. For the description and analysis of the most representative dramatic pieces in this regard we start from a historicalist perspective that takes into account both the social historical context and the dynamics of Argentine theatre. In the 1960s and 1970s, there was a notable limitation of women's presence in the national theatrical field, not only in terms of playwrights and directors, but also within theatrical management, critical reception and theatrical juries. Undoubtedly the convulsed political-social context hindered the emergence and the development of a theatre proper feminine until the advent of democracy, when they start to treat social facts taking into account the generic differences that go through them. Finally, we note that, directly addressing gender issues or mobilized by the urgencies of a society in crisis, with the intention of outshooting possible responses or simply raising questions, the authors we refer to seek to move away from stereotypes and archetypal models, to challenge narratives, to break the silent mandates imposed by dictatorships or patriarchal society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORTNIK, Aída. “Papá querido”. En Teatro Abierto 1981. Vol. II. 21 estrenos argentinos, Osvaldo Pellettieri (Comp.), 13-26. Buenos Aires: Corregidor, 1992.

CABRERA, Eduardo. "Susana Torres Molina: la indagación del mundo femenino en su trabajo de dramaturgia y dirección teatral". Latin American Theater Review, Fall (2002): 19-28. Disponible en https://core.ac.uk/download/pdf/162638975

CELLA, Susana. “La irrupción de la crítica”. En Historia Crítica de la literatura Argentina. Tomo X: La irrupción de la crítica. Noé Jitrik (Dir.), 7-16. Buenos Aires: Emecé, 1999.

CITRO, Silvia. “La antropología del cuerpo y los cuerpos en-el-mundo: Indicios para una genealogía (in)disciplinar”. En Cuerpo Plurales. Antropología de y desde los cuerpos. S. Citro (Coord.), 9-23. Buenos Aires: Biblos, 2010.

DE LEÓN, Pilar. Metáfora y género. Montevideo: Susana Aliano Casales Editora, 2018.

EICHELBAUM, Samuel. “Hacia una vanguardia”. Talía, 17 de abril de 1966.

ESCOFET, Cristina. Teatro Completo: Buenos Aires: Torres Agüero, 1994.

ESCOFET, Cristina. Arquetipos, modelos para desarmar, palabras desde el género. Buenos Aires: Nueva Generación, 2000.

ESCOFET, Cristina. Teatro. Memoria y subjetividad. Buenos Aires: Nueva Generación, 2015.

ESPINOSA, Pedro. “Carta”, Teatro XX, 3 de marzo de 1966: 7

FLORES, Yolanda. The Drama of Gender. Feminst Theater by Women of the Americas. New York: Peter Lang Publishing, 2002.

GAMBARO, Griselda. Teatro 1. Real envido. La malasangre. Del sol naciente. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1984.

GAMBARO, Griselda, Teatro 2. Dar la vuelta. Información para extranjeros. Puesta en claro. Sucede lo que pasa. Buenos Aires: Ediciones de la Flor: 1987.

GAMBARO, Griselda. Teatro 4. 1990 Las paredes. El desatino. Los siameses. El campo. Nada que ver. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1990.

GAMBARO, Griselda. Teatro 5. Efectos personales. Desafiar al destino. Morgan. Penas sin importancia. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1991.

GAMBARO, Griselda. Teatro. Falta de modestia. Mi querida. De profesión maternal. Pedir demasiado. Lo que va dictando el sueño. Buenos Aires: Norma, 2002.

GIELLA, M. Angel, 1999. Dramaturgia y sociedad en Teatro Abierto 1981. Disponible en

http://archivoartea.uclm.es/textos/dramaturgia-y-sociedad-en-teatro-abierto-1981/

GIUNTA, Andrea. Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Paidós, 2001.

GLIKMAN, Nora. “Parodia y desmitificación del rol femenino en el teatro de Diana Raznovich”. Reseña de Teatro latinoamericano. Vol 28, n° 1 (1994): 89-100. Disponible en:

https://journals.ku.edu/latr/article/view/1037

HEREDIA, Florencia y Silvina DÍAZ. Ficha de cátedra. Griselda Gambaro: De la denuncia al reconocimiento. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2004.

LÓPEZ, Liliana. “El teatro emergente. Variantes: su inclusión en las poéticas preexistentes (1976-1998)”. En Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998), Osvaldo Pelletieri (Ed.), 164-173. Buenos Aires: Galerna, 2001.

RAZNOVICH, Diana. “Desconcierto”. En Teatro Abierto 1981. Vol II: 21 estrenos argentinos, Osvaldo Pellettieri (Comp.), 315-322. Buenos Aires: Corregidor, 1992.

RAZNOVICH, Diana, Jardín de otoño. Casa Matriz. De atrás para adelante. Colección Teatro Americano Actual. Vol. 7. Madrid: Casa de América, 2001.

TARANTUVIEZ, Susana. “Imágenes del patriarcado en el teatro de Patricia Zangaro”. Revista de Literaturas Modernas, n° 41 (2011): 155- 180. Disponible en https://bdigital.uncu.edu.ar/5345

PELLETTIERI, Osvaldo. Una historia interrumpida. Buenos Aires: Galerna, 1997.

PÉREZ, Claudia, 2018, “Prólogo”. P. De León, Metáfora y género. Montevideo: Susana Aliano Casales: pp. 11-14.

TORRES MOLINA, Susana. Extraño juguete. Disponible en http://www.teatrodelpueblo.org.ar/textos_autores_contemporaneos/torres_molina001.htm. Pdf, 2018.

TORRES MOLINA, Susana. Y a otra cosa mariposa. Buenos Aires: Ayllu, 1988.

TORRES MOLINA, Susana. Teatro Completo I. Buenos Aires: Colihue, 2010.

Published

2021-12-14

How to Cite

Díaz, S. (2021). An approach to female dramatic writing in Argentina: the affirmation of a own view. Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género Y Estudios Culturales, (8), 103–118. https://doi.org/10.46661/ambigua.5896