Vostell and his Contemporary Reading of Ancient Tragedy. Reflections on the Work 7 contra Tebas (1992)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4316

Keywords:

Wolf Vostell, Collage Composition, Theatrical Scenery, Mythological Interpretation, Roman Theater in Merida, Spain, Berlin Wall

Abstract

This study provides an analysis of 7 contra Tebas (Seven Against Thebes), a 1992 work in which Wolf Vostell synthesizes three of the most significant aesthetic elements developed throughout his creative career: the importance of theatrical expression, the Berlin Wall as a sign of the human element, and the image of the fall embodied by the mythological figure of Icarus (despite the fact that Icarus is not featured in Aeschylus, as the text that inspired the artistic proposal). The piece was designed as a project for the Mérida Theatre Festival in parallel with the proposal for a contemporary art lighthouse in the Balearic Islands (both proposals failed). It is presented as a work of strong polysemy in a context that synthesises, to a large extent, the whole of Vostell’s work from its beginnings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bazán de Huerta, Moises, ed. Simposio Happening, Fluxus y otros comportamientos artísticos de la segunda mitad del siglo XX. Mérida: Editora Regional de Extremadura, Universidad de Extremadura y Consorcio del Museo Vostell Malpartida, 2001.

Becker, Jürgen, y Wolf Vostell. Happenings. Fluxus. Pop Art. Nouveau Realisme. Eine Dokumentation Herausgegeben. Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1965.

Cano Ramos, Javier, ed. Wolf Vostell: Más allá de la catástrofe (arte igual a vida, vida igual a historia). Cáceres: Museo Vostell Malpartida y Dirección General de Bibliotecas, Museos y Patrimonio Cultural de la Junta de Extremadura, 2016.

Castellari, Marco. Hölderlin und das Theater: Produktion – Rezeption – Transformation. Berlin: De Gruyter, 2018.

Cortés Morillo, Josefa. “Obra gráfica de Wolf Vostell (1959-1979).” Norba-Arte, no. 22-23 (2002-2003): 239-260.

Cortés Morillo, Josefa. “Wolf Vostell: El concepto de “de-coll/age” en sus libros de artista.” En Libros con Arte. Arte con Libros, editado por María del Mar Lozano Bartolozzi, Francisco Manuel Sánchez Lomba, Josefa Cortés Morillo, e Isabel María Sánchez Gajardo, 207-211. Cáceres: Consejería de Cultura y Turismo de la Junta de Extremadura.

Echandi Ercila, Santiago. La fábula de Aquiles y Quelone: Ensayos sobre Zenón de Elea. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 1993.

Esquilo. Siete contra Tebas. Con versión y traducción de Jesús Alviz Arroyo, E. Díez-Canedo, y Concha Rodríguez. Madrid: Ediciones Clásicas, 1992.

Franco Rodríguez, Antonio, José Antonio Agúndez García, y Javier Cano Ramos. Vostell Extremadura. Mérida: Asamblea de Extremadura, 1992.

García Arranz, José Julio. “El azar como resemantizador de la obra de arte: A propósito de “Por qué el proceso entre Pilatos y Jesús duró sólo dos minutos?” Norba-Arte, no. 27 (2003): 217-242.

Heyme, Hansgünther, y Wolf Vostell. Hamlet. Phöenizierinnen. Inszenierungsdocumentantion. Stuttgart: Württembergische Staatstheater Stuttgart & Druckhaus Münster, 1982.

Lozano Bartolozzi, María del Mar. Wolf Vostell. Donostia-San Sebastián: Nerea, 2000.

Manresa, Andreu. “Obras Públicas desautoriza un proyecto plástico en faros de Ibiza al día siguiente de su presentación.” El País, 25 de septiembre de 1992. Consultado el 3 de junio de 2019. https://elpais.com/diario/1992/09/25/cultura/717372004_850215.html.

Palomino Arjona, Manuel. Dramaturgia asturiana contemporánea. Índice biobibliogrráfico. Morrisville, North Caroline: Lulu Press, Lulu.com, 2019.

Riese, Hans-Peter. “Arc de Paix.” En Wolf Vostell. Meine Kunst ist der ewige Widerstand gegen den Tod. Katalog, editado por Gabriele Ueisberg, 96-97. Bonn: Rheinisches LandesMuseum, 2007.

Ronte, Dieter. “Kriegskreuzigung/War Crucifixion”. En Wolf Vostell. Meine Kunst ist der ewige Widerstand gegen den Tod. Katalog, editado por Gabriele Ueisberg, 6-9. Bonn: Rheinisches LandesMuseum, 2007.

Ruhé, Harry. Fluxus. The most radical and experimental art movement of the sixties. Amsterdam: A Verlag, 1979.

Smith, Owen. Fluxus: The History of an Attitude. San Diego, CA: San Diego State University Press, San Diego, 1998.

Somerstein, Alan H. Aeschylean Tragedy. London: Duckworth, 2010.

Steiner, Georges. Antígonas. Una poética y una filosofía de las lecturas. Barcelona: Gedisa, 1996.

Torrance, Isabelle, ed. Aeschylus and War: Comparative Perspectives on Seven against Thebes. London & New York: Routledge, 2017.

Vogel, Marlen. Das illusorische Theater und die Kunstbewegungen Happening und Fluxus. München: Grin Verlag, 2007.

Vostell, Wolf. La caída del Muro de Berlín. Mérida: Editora Regional de Extremadura, 2000.

Vostell, Wolf. Impresiones. La colección de obra gráfica del Archivo Happening Vostell del Museo Vostell Malpartida. Catálogo. Mérida y Malpartida de Cáceres: Editora Regional de Extremadura y Consorcio del Museo Vostell Malpartida, 2008.

Vostell, Wolf. Carteles. Catálogo. Mérida y Malpartida de Cáceres: Editora Regional de Extremadura y Consorcio del Museo Vostell Malpartida, 2013.

Published

2020-12-14

How to Cite

García Manso, Angelica. 2020. “Vostell and His Contemporary Reading of Ancient Tragedy. Reflections on the Work 7 Contra Tebas (1992)”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 26 (December). Sevilla, España:248-64. https://doi.org/10.46661/atrio.4316.

Issue

Section

Articles