Concha Méndez: Poet, Printer, Editor and Cultural Disseminator. From the Lyceum Club to the Shadowing of Her Contemporaries During Exile (Madrid, 1898 - Mexico, 1986)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4464

Keywords:

cultural studies, politics, female writers, exile, Ibero-America

Abstract

In 1926, during a convulsive political period, the Lyceum Club Femenino (Lyceum Women’s Club) was founded in Madrid. The members belonged to the bourgeoisie and the aristocracy class, and its purpose was to promote artistic and social-cultural initiatives in support of gender equality. Amongst these women, was Concepción Méndez Cuesta, who was known for the contributions she made to the revitalization of the Spanish cultural panorama during the ’20s and ’30s of last century, as well as for the exposure her editorial and printer work provided while working alongside her husband, Altolaguirre, a member of Generation ’27. Through the domains of reality and dreams projected by the poet from Madrid, the vigorous collective and personal project is explored beyond its inadequacies and it launched post-civil war settling with the exile and the shadowing of other groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, Juan. “Las fundadoras del Lyceum Club femenino español”. BROCAR, no. 35, (2011): 65-90.

Altolaguirre, Manuel. Diez cartas a Concha Méndez, edición e introducción por James Valander. Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27, 1989.

Altolaguirre, Manuel.. El caballo griego. Reflexiones y recuerdos (1927-1958), ed. por James Valander. Madrid: Visor Libros, 2006.

Aznar Soler, Manuel. El exilio literario republicano de 1939: Actas del II Congreso Internacional (Bellaterra, 1999). Barcelona: GEXEL, 2000.

Balló, Tánia. Las Sinsombrero. Madrid: Espasa, 2016.

Beavoir, Simone. El segundo sexo, con prólogo de Teresa López Pardina. 2 v. Madrid: Cátedra, 1998.

Bellver, Catherine G. “Exile and the Female Experience in the Poetry of Concha Méndez.” Anales de Literatura española contemporánea, no. 18 (1993): 27-42.

Bellver, Catherine G. “Literary Influence and Female Creativity: The Case of Two Women Poets of the Generation of 27.” Siglo XX, no. 15 (1997): 7-32.

Bellver, Catherine G. “Los exilios y las sombras.” En Una mujer moderna. Concha Méndez en su mundo (1898-1976), editado por James Valander, 63-72. Madrid: Residencia de Estudiantes, 2001.

Birulés, Fina. “Revolución y violencia en Hannha Arendt.” En Sobre la guerra y la violencia en el discurso femenino (1914-1989), editado por Rosa Rius Gatell, 3-7. Barcelona: Publicacions I Edicions de la Universitat de Barcelona, 2006.

Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte (génesis y estructura del campo literario). Barcelona: Anagrama, 1995.

Caballé, Anna. La pluma como espada. Del Romanticismo al Modernismo. Barcelona: Lumen (Col. La vida escrita por mujeres. Vol. III), 2004.

Caballé, Anna. “Las mujeres escritoras en la historia de la literatura española.” En La autobiografía escrita por mujeres: los vacíos en el estudio de un género, coordinado por Nieves Baranda y Lucía Montejo Gurruchaga, 141-52. Madrid: UNED, 2002.

Calles Moreno, Juan María. “Concha Méndez, la seducción de una escritora en la modernidad literaria.” Dossiers Feministes, no. 18 (2014): 151-67.

Ciplijauskaite, Birute. “Escribir entre Dos Exilios: Las Voces Femeninas de la Generación del 27.” En Homenaje al Profesor Antonio Vilanova, coordinado y editado por Adolfo Sotelo Vázquez y Marta Cristina Carbonell, 119-26. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1989.

Duby, Georges, y Michelle Perot, dirs. Historia de las mujeres. El siglo XX, Vol. 5. Madrid: Taurus, 2000.

Fagoaga, Concha. “El Lyceum Club de Madrid, élite latente.” En Les Espagnoles dans l’histoire. Une sociabilité démocratique (XIX-XX siecles), editado por Daniéle Bussy, 145-46. Saint-Denis: Presses Universitaires de Vincennes, 2002.

Fagoaga, Concha. La voz y el voto de las mujeres. El sufragio en España 1877-1931. Barcelona: Icaria, 1985. Fuente, Inmaculada de la. “Maruja Mallo y Concha Méndez: la nostalgia de la modernidad.” En Mujeres de la posguerra. De Carmen Laforet a Rosa Chacel: historia de una generación, 448-71. Barcelona: Planeta, 2002.

Gil-Albert, Juan. Memorabilia. Barcelona: Tusquets, 1975.

González de Sande, Mercedes, coord. La imagen de la mujer y su proyección en la literatura, la sociedad y la historia. Sevilla: Arcibel Editores, 2010.

Hurtado, Amparo. “El Lyceum Club Femenino. Madrid (1926-1939).” BILE, II época, no. 36 (1999): 23-36.

Iser, Wolfgang. El acto de leer: teoría y efecto estético. Madrid: Taurus, 1987.

Jiménez Tomé, M.ª José. “Concha Méndez, ser desde allí.” En Españolas del siglo XX, promotoras de la cultura, coordinado por Mª José Jiménez Tomé e Isabel Gallego Rodríguez, 129-77. Málaga: Centro de ediciones de la Diputación de Málaga, 2003.

Jiménez Tomé, M.ª José. “Soles y agonías de las escritoras del 27.” En Mujer y literatura en el siglo XX, editado por Centro Cultural de la Generación del 27, 47-67. Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27, 2006.

Jiménez Tomé, María José, y Gallego Rodríguez, Isabel, coords. Escritoras españolas e hispanoamericanas en el exilio. Málaga: Universidad de Málaga, 2005.

Mainer, José Carlos. La Edad de Plata (1902-1939): ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra, 1981.

Mangini, Shirley. “El Lyceum Club de Madrid un refugio feminista en una capital hostil.” Asparkia, no. 17 (2006): 125-40.

Mangini, Shirley. Las modernas de Madrid: Las grandes intelectuales españolas de la Vanguardia. Barcelona: Península, 2001.

Marañón, Gregorio. Tres ensayos sobre la vida sexual. Madrid: Ed. Cultura, 1928.

Marina, José Antonio, y Rodríguez, María Teresa de. La conspiración de las lectoras. Barcelona: Anagrama, 2009.

Martínez Trufero, Begoña. La construcción identitaria de una poeta del 27. Concha Méndez Cuesta (1898-1986). Madrid: UNED, 2011.

Méndez, Concha. Antología Poética. México: Joaquín Mortiz, 1976.

Méndez, Concha. Canciones de Mar y Tierra. Buenos Aires: Talleres Gráficos Argentinos L. J. Rosso, 1930.

Méndez, Concha. El solitario. Pról. María Zambrano. La Habana: Imprenta La Verónica, 1941.

Méndez, Concha. Entre el soñar y el vivir. México: Universidad Autónoma de México, 1981.

Méndez, Concha. La caña y el tabaco. Alegoría antillana. Cuba (La Habana), 1942: Inédito. (Copia manuscrita en el Archivo de la poeta. Residencia de Estudiantes de Madrid. CM-3.10/00008708-8827).

Méndez, Concha. Lluvias enlazadas. Con retrato lírico de Juan Ramón Jiménez. La Habana: La Verónica, 1939.

Méndez, Concha. Niño y sombras. Madrid: Ediciones Héroe, 1936.

Méndez, Concha. Poemas (1926-1986). Obra póstuma. Introducción y selección de James Valender. Dibujos de Norah Borges, Gregorio Prieto y Manuel Altolaguirre. Madrid: Hiperión, 1995.

Méndez, Concha. Poemas. Sombras y Sueños. México: Ed. Rueca, 1944.

Méndez, Concha. Vida a vida. Prólogo de Juan Ramón Jiménez. Madrid: Ed. La Tentativa Poética, 1932 (Archivo de la Residencia de Estudiantes. CM-11.1./00013074-00013112).

Méndez, Concha. Vida a vida y Vida o Río. Prelim. Emilio Miró. Madrid: Ed. Caballo griego para la poesía, 1979. Merlo, Pepa, ed., Peces en la tierra. Antología de mujeres poetas en torno a la Generación del 27. Fundación José Manuel Lara: Sevilla, 2010.

Moore, Henrietta L. Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra, 1991.

Morelli, Gabriele, y Bianchi, Marina, eds. Manuel Altolaguirre y Concha Méndez: una vida para la poesía. Actas del Congreso Internacional. Universidad de Bérgamo: Viennepierre edizioni, 2006.

Nelken, Margarita. La condición social de la mujer en España. Barcelona: Minerva, s.a., 1920.

Nieva de la Paz, Pilar. “Concha Méndez y Manuel Altolaguirre: la memoria de una vocación teatral”. Anales de la literatura española contemporánea, vol. 38, no. 3 (2013): 257-83.

Nieva de la Paz, Pilar. “Exilio, tradición y vanguardia: la caña y el tabaco (1942) de Concha Méndez.” En Setenta años después: el exilio literario español de 1939, coordinado por Antonio Fernández Insuela, María del Carmen Alfonso García, María Martínez-Cachero Rojo, y Miguel Ramos Corrada, 443-58. Oviedo: KRK, 2010.

Nieva de la Paz, Pilar. “Las escritoras españolas en el teatro infantil de preguerrra: Magda Donato, Elena Fortún y Concha Méndez.” Revista de Literatura, no. 109 (1993): 113-29.

Nieva de la Paz, Pilar. “Modelos femeninos de ruptura en la literatura de las escritoras españolas del siglo XX. Concha Méndez (1898-19869, Carmen Martín Gaite (1925.2000) y Rosa Montero (1951).” En Roles de género y cambio social en la literatura española del siglo XX, coordinado y editado por Pilar Nieva de la Paz, 107-13. Ámsterdam-New York: Rodopi, 2009.

Nieva de la Paz, Pilar. “Voz autobiográfica e identidad profesional: las escritoras españolas de la Generación del 27.” Hispania, no. 1 (2006): 20-26.

Olmedo, Iliana. “La autobiografía como reinvención: Concha Méndez, poeta.” Revista de filología de la Universidad de La Laguna, no. 28 (2010): 215-26.

Pérez de Ayala, Juan. “Concha Méndez: una mujer en la vanguardia del 27.” Cómplice, no. 86 (1990): 120-23.

Persin, Margaret. “Moving to New Ground with Concha Méndez.” Monographic Review, no. 13 (1997): 190-204.

Persin, Margaret. “Concha Méndez Cuesta: Memoria, duelo y redención elegíaca.” En Mujer, creación y exilio (España, 1939-1975), editado por Mónica Jato, Sharon Keefe Ugalde y Janet Pérez, 79-100. Barcelona: Icaria, 2009.

Pozo, Mª del Mar. “Actividades culturales y pedagógicas del Lyceum Club Femenino de Madrid (1926-1936).” En La educación en la España contemporánea. Cuestiones históricas, editado por Julio Ruiz Berrio, 203-12. Madrid: Sociedad española de pedagogía, 1985.

Quance, Roberta. “Concha Méndez: Una mujer en la vanguardia.” Revista de Occidente, no. 121 (1991): 73-96.

Quance, Roberta. “Hacia una mujer nueva”. En Una mujer moderna. Concha Méndez y su mundo (1898-1986), editado por James Valander, 103-13. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 2001.

Rodrigo, Antonina. Mujer y exilio, 1939. Barcelona: Flor del Viento, 2003.

Sánchez Martín, Eva. “Radiografía del entusiasmo: la voz poética de Concha Méndez Cuesta.” En Escritores, editoriales y revistas del exilio republicano de 1939, coordinado por Manuel Aznar Soler, 889-94. Sant Cugat del Vallés: Biblioteca del exilio, GEXEL, 2006.

Sánchez Rodríguez, Alfonso. “Concha Méndez: una voz singular de la Generación del 27. Residencia, no. 6 (1998): 28-29.

Sánchez Rodríguez, Alfonso. “Concha Méndez Cuesta: poeta y nadadora.” En Ludus, Cine, arte y deporte en la literatura española de vanguardia, editado por Gabrielle Morelli, 237-50. Valencia: Pre-textos, 2000.

Sánchez Rodríguez, Alfonso. “Concha Méndez y la vanguardia. Apuntes para un retrato de una mujer moderna.” En Una mujer moderna. Concha Méndez y su mundo (1898-1986), editado por James Valander, 115-34, Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 2001.

Santiago Bolaños, Marifé. “Las artistas de la Edad de Plata.” Revista de Occidente, no. 323 (208): 91-102.

Simón Palmer, María del Carmen. “Escritoras españolas del siglo XX: Presentación.” Arbor vol. 182, no. 719 (2006): 319-20.

Simón Palmer, María del Carmen. “Mil estudios actuales sobre escritoras del siglo XX. Bibliografía.” Arbor vol. 182, no. 721 (2006): 2-44.

Trallero Cordero, Mª del Mar. “El exilio como frontera en dos visiones de un mismo tema en la poesía de Concha Méndez.” Tropos, no. 30 (2004): 99-110.

Trallero Cordero, Mª del Mar. La huella de la amistas en los exilios de Concha Méndez. Tesis Doctoral. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2004.

Trallero Cordero, Mª del Mar. “Repercusión en la esfera pública de las mujeres de la Generación del 27.” En La mujeres en el ámbito literario: el estado de la cuestión, editado por Gemma Escrig, Mª José Ortí y Raül Beltran, 83-85. Fundación Isonomía: Castellón, 2011.

Torre, Guillermo. “ ‘Canciones de mar y tierra’, por Concha Méndez Cuesta.” Síntesis, no. 38 (1930): 167-69.

Ulacia Altolaguirre, Paloma. Concha Méndez: memorias habladas, memorias armadas. Presentación de María Zambrano. Sevilla: Ed. Renacimiento, 2018.

Valender, James. “Concha Méndez escribe a Federico y otros amigos.” Revista de Occidente, no. 211 (1998): 143-64.

Valender, James. intr. y selec. “Concha Méndez: entre las sombras y los sueños.” En Concha Méndez. Poemas (1926-1986), Concha Méndez, 9-49. Madrid: Hiperión, 1995.

Valender, James. “Dos cartas de María Zambrano a Manuel Altolaguirre y Concha Méndez.” Insula, no. 535 (1993): 11-12.

Valender, James. “El solitario de Concha Méndez (1938-1945).” En El exilio Republicano de 1939, editado por Manuel Aznar Soler, 409-20. Sant Cugat del Vallés: Biblioteca del exilio, GEXEL, 1999.

Valender, James. ed. Manuel Altolaguirre y Concha Méndez. Poetas e impresores. Madrid: Publicaciones Residencia de Estudiantes, 2001.

Valender, James. “Prefacio”, “Concha Méndez en el Río de la Plata”, “Concha Méndez y la escritura poética femenina.” En Una mujer moderna. Concha Méndez y su mundo (1898-1986), editado por James Valander, 9-11, 149-64 y 207-33. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 2001.

Wollendorf, Lisa, coord. Literatura y feminismo en España (Siglos XV-XXI). Barcelona: Icaria, 2005.

Zavala, Iris M. coord. Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). Teoría feminista: discursos y diferencia. Tomo I. Barcelona: Anthropos, 1998.

Zavala, Iris M. Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). La mujer en la literatura española (Del s. XVIII a la actualidad). Tomo III. Barcelona: Anthropos, 1998.

Zavala, Iris M. Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). La literatura escrita por mujer (Del s. XIX a la actualidad). Tomo V. Barcelona: Antrhropos, 1998.

Published

2022-06-01

How to Cite

Broullón-Acuña, Esmeralda. 2022. “Concha Méndez: Poet, Printer, Editor and Cultural Disseminator. From the Lyceum Club to the Shadowing of Her Contemporaries During Exile (Madrid, 1898 - Mexico, 1986)”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 1 (June). Sevilla, España:27-41. https://doi.org/10.46661/atrio.4464.

Issue

Section

Articles