Feminine Actions: Poetic and Political Analysis of the Female Representation in a Given Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4491

Keywords:

performance art, poetic, aesthetic, body, female, political

Abstract

This investigation reflects on performance art done by artists like Pola Weiss, Rocío Boliver e Itziar Okariz, specifically interpreting artistic actions and productions in which artists transgress poetics and aesthetics through the textuality of the body. I make an analysis from an aesthetic and political perspective of the use of the female body, their poses, actions, and locations. The objective of this text is to illustrate the role of artistic expressions of women in current society and a possible interpretation that is drawn from their representations the suggests poetics. This is a union in the search of possible ethical, aesthetics, cultural, political and social representations that arise from the female body and mind, employing it in performance art, video art, video dance, and circulacionism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bal, Mieke. “New Work on Political Art.” En página web oficial de Mieke Bal. http://www.miekebal.org/research/book-projects/

Bataille, George. La parte maldita. España: Les editions de Minuit, 1987.

Bishop, Claire. Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. The Historic Avant- garde. Edinburgh: Verso, 2012.

Butler, Judith. “Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista.” Debate Feminista, vol. 18 (1998): 296-314.

Gargallo, Francesca. Feminismos desde Abya Yala. Ideas y proposiciones de las mujeres de 607 pueblos en nuestra América. México: Editorial Corte y Confección, 2014.

Groys, Boris. “Introducción: Poética vs Estética.” En Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea, 9-20. Buenos Aires: Caja Negra, 2014.

Hernández, Aline y Benjamin Murphy. “Pola Weiss: materias de una teleasta.” En Pola Weiss: La TV te ve, coordinado por Ekaterina Álvarez Romero, 14-9. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2014.

Klossowski, Pierre. La moneda viviente. España: Las cuarenta, 1998.

Lozano de la Pola, Riánsares. Prácticas culturales a-normales. Un ensayo alter-mundializador. México: UNAM, 2010.

Lucero, María Elena. “Pola Weiss, registrando cuerpos, movimientos y desbordes.” Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, vol. 13, no. 1 (enero - junio de 2018): 43-59. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6268421.pdf

Segato, Rita Laura. La guerra contra las mujeres. Móstoles: Traficantes de sueños, 2016.

Steyerl, Hito. Demasiado Mundo: ¿Murió el internet? Ciudad de México: MUAC-UNAM, 2015.

Valencia Triana, Sayak. Capitalismo gore. España: Melusina, 2010.

Videografía

Arteleku. “Presentación de Itziar Okariz / Producciones de arte feminista.” Video en Vimeo. Publicado el 25 de febrero de 2014. https://vimeo.com/87561448

Published

2022-06-01

How to Cite

Rodríguez Tovar, Sara Elena. 2022. “Feminine Actions: Poetic and Political Analysis of the Female Representation in a Given Space”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 1 (June). Sevilla, España:103-13. https://doi.org/10.46661/atrio.4491.

Issue

Section

Articles