An Alter Ego as an Identity Strategy of Resistance Against Stereotypes Built Upon the Imaginary of the Latin-American Woman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4492

Keywords:

Colombian art, feminism, resistance, identity, immigration

Abstract

In this text, a discursive strategy is applied by Colombian artist Helena Martín Franco. She analyzes the perception of an alter ego to demonstrate the oppressive principals in which the feminine identity is framed. Given that identity is a set of traits that distinguish a group or individual to others, artists like Martín Franco are not satisfied with passively assuming the traits that define the identity of her gender. She is mindful that the identity she practices is a result of fiction created within the political patriarchy framework, in which she resorts to the creation of her own alter ego as a strategy for liberation and resistance against oppressive principals. Thus, evidencing the need to resignify the concept of identity like post-colonial theory had proposed that it is not correct to assume “identity” as an unequivocal class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballester, Irene. “Perspectivas Feministas en la obra de mujeres artistas latinoamericanas”. En Introitus: Género, Identidad y Poscolonialismo en la Obra de Mujeres Artistas del Caribe Colombiano, 7-8. Cartagena de Indias: Colectivo La Redhada y Centro de Formación de la Cooperación Española, 2010. Catálogo de exposición.

Bauman, Zygmunt. “De peregrino a turista, o una breve historia de la identidad.” En Cuestiones de identidad cultural, compilado por Stuart Hall y Paul Du Gay, 40-68. Buenos Aires-Madrid: Amorrortu, 2003.

Castro Flórez, Fernando y José Jiménez. “Arte de las Américas.” En Horizontes del arte latinoamericano, 9-15. Madrid: Tecnos, 1999.

Fajardo Hill, Cecilia. “Mi casa no es mi casa: imaginar lo transterritorial.” En Adiós identidad: arte y cultura desde América Latina, editado por Gerardo Mosquera, 3-10. Cáceres: Junta de Extremadura, 2001.

Martín Franco, Helena. “Fritta Caro.” Consultada el 20 de enero de 2018. http://frittacaro.helenamartinfranco.com/es/

Mayayo, Patricia. Historias de mujeres, historias de arte. Madrid: Cátedra, 2003.

McDowell, Linda. Género, Identidad y Lugar. Un estudio de las geografías feministas. Madrid: Cátedra, 2000.

Millán Benavides, Carmen, y Ángela María Estrada. Pensar (en) género: Teoría y práctica para nuevas cartografías del cuerpo. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2004.

Nead, Lynda. El Desnudo Femenino: Arte, Obscenidad y Sexualidad. Madrid: Tecnos, 1998.

Perez Carreño, Francisca. “Institución-arte» e intencionalidad artística.” Enrahonar: quaderns de filosofia. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, no. 32-33, (2001): 151-67.

Published

2022-06-01

How to Cite

Bautista Santos, Sandra Patricia. 2022. “An Alter Ego As an Identity Strategy of Resistance Against Stereotypes Built Upon the Imaginary of the Latin-American Woman”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 1 (June). Sevilla, España:114-25. https://doi.org/10.46661/atrio.4492.

Issue

Section

Articles