The Altarpiece Depicting Saint Michael of Orihuela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.5127

Keywords:

Renaissance, Art, Saint Michael, Orihuela, Painting, 15th Century

Abstract

The altarpiece depicting Saint Michael of Orihuela, kept in the Diocesan Museum of Sacred Art in Orihuela, represents one of the principal examples of Italian Renaissance painting in Spain. Its origins are uncertain; the painting was found by Tormo y Monzó in 1906 in Santo Domingo’s College in Orihuela where it was displayed in a special place. This text seeks to present a much-needed revision of everything known about the altarpiece, including all theories and information published to date, while analyzing theories presented by different art historians. These new approaches to the Oriolana painting are meant to identify its origins and present new possibilities for paintings of Central-Northern Italy, a pictorial environment that had not been considered at the time and that would subsequently make its way to Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo López Marcos, Universidad de Murcia, España

Pablo López Marcos, Ph.D. in History of Art from Universidad de Murcia, also accomplished at the same university his Master’s and Bachelor’s degrees with particular focus on Education and Museum Management. He currently focuses his research on the Renaissance painting of Spanish Levante and how the Italian art influenced those territories. His formation in Italy, mainly in Rome and Florence, where he lives and works has led to close collaborations with the Cultural Department of the Municipality of Florence and the Archive-Library of the Uffizi Gallery. Furthermore he is a regular collaborator and consultant for the painting collection of the Museum of Sacred Art in Orihuela.

References

Fuentes documentales

Archivo Histórico de la Nobleza (AHNob). Osuna. Fondos: duques de Osuna; ducado de Gandía.

Archivo Histórico de Orihuela (AHO). Orihuela. Fondos: notariales.

Archivo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (RABASF). Madrid. Fondos: Comisiones provinciales; Comisión Central de Monumentos Histórico-Artísticos.

Fuentes bibliográficas

Angulo Íñiguez, Diego. Pintura del Renacimiento. Vol. 12 de Ars Hispaniae. Historia universal del Arte Hispánico, dirigida por José Gudiol Ricart. Madrid: Editorial Plus Ultra, 1954.

Ávila, Ana. Imágenes y Símbolos. Colección Anthropos. Barcelona: Editorial del Hombre, 1993.

Ávila, Ana, José Rogelio Buendía, Luis Cervera Vera, María Concepción García Ginza, y Joan Sureda Pons. El siglo del Renacimiento. Madrid: Ediciones Akal, 1998.

Balsalovre García, Juana María. “Comisión de monumentos, Alicante, desamortizaron y tiempo de colecciones.” En Colecciones, expolio, museos y mercado artístico en España en los siglos XVIII y XIX, dir. María Dolores Antigüedad del Castillo-Olivares y coord. Amaya Alzaga Ruiz, 145-164. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2011.

Belda Navarro, Cristóbal, coord. Huellas: Catedral de Murcia. Murcia: Caja de ahorros de Murcia, 2002. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en Murcia, en enero-julio 2002.

Camón Aznar, José. La pintura Española del siglo XVI. Vol. 24 de Summa Artis. Madrid: Espasa-Calpe, 1979.

Cavalca, Cecilia. La pala d’altare a Bologna nel Rinascimento. Opere, artisti e città. 1450-1500. Milán: Silvana editoriale, 2013.

Company i Climent, Ximo. Paolo da San Leocadio i els inicis de la pintura del Renaixement a Espanya. Gandía: CEIC Alfons el Vell, 2006.

Condorelli, Adele. “Paolo da San Leocadio.” Revista Commentari, no. 14 (1963): 134-150.

Checa Cremades, Fernando. Pintura y Escultura del Renacimiento en España, 1450-1600. Madrid: Manuales de Arte Cátedra, 1988.

De Bosque, Andrée. Artisti italiani in Spagna dal XIV secolo ai Re Cattolici. Milán: Alfieri & Lacroix, 1968.

García Soriano, Justo. El Museo de Orihuela. Valencia: Protección del Tesoro Artístico Nacional, 1937.

Garín Ortiz de Taranco, Felipe María. La historia del arte de Valencia. Madrid: Caja de Ahorros de Valencia, 1978.

Hernández Guardiola, Lorenzo. “Catalogo de Pinturas.” En Gótico y Renacimiento en Tierras alicantinas, Arte Religioso, coordinado por Alfonso E. Pérez Sánchez, 145-209. Alicante: Caja de Ahorros del Mediterráneo; Instituto de Cultura Juan Gil-Abert; Diputación Provincial de Alicante; Patronato Municipal Quinto Centenario Ciudad de Alicante, 1990. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en Alicante, octubre-noviembre 1990.

La luz de las imágenes Orihuela. Orihuela: Generalitat Valenciana, 2003. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en Orihuela, en marzo-diciembre 2003.

López Marcos, Pablo. “La pintura renacentista en la antigua Diócesis de Cartagena: 1514-1570.” Tesis doctoral, Universidad de Murcia, 2021.

Post, Chandler Rathfon. A History of Spanish Painting. Vol. 11. Massachusetts: University of Harvard, Harold Edwin Wethey edit., 1953.

Sánchez Portas, Javier. El patriarca Loazes y el Colegio de Santo Domingo de Orihuela. Orihuela: Caja Rural Central, 2003.

Sansano Benisa, Juan. Orihuela, Historia, geografía, arte folklore de su partido judicial. Orihuela: Editorial Félix, 1954.

Tormo y Monzó, Elías. “Un Van Dick, un Zurbarán, un Villacis(?) y un cuatrocentista florentino inéditos y arrinconados por España.” Cultura Hispánica, no. 4 (1906): 199-212.

Published

2021-12-23

How to Cite

López Marcos, Pablo. 2021. “The Altarpiece Depicting Saint Michael of Orihuela”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 27 (December). Sevilla, España:10-29. https://doi.org/10.46661/atrio.5127.

Issue

Section

Articles