Imagined Ceramics: An Itinerary through the Murals of Susana Espinosa in Puerto Rico (1973-2005)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.5658

Keywords:

Ceramics, Mural, Puerto Rican Art, Susana Espinosa, Bernardo Hogan, Public Art

Abstract

Since her arrival in Puerto Rico in 1968, Susana Espinosa has been developing a highly personal work. Marked by the constant presence of imaginary beings populating different scenes, her production constitutes one of the most extraordinary and original works of contemporary ceramics on the island. In this regard, it is worth emphasizing that her murals, some of which, even today, are preserved in the buildings for which they were designed. They were commissions for the beautification of both public and private spaces, but in which Espinosa, together with her workshop partner, Bernardo Hogan, was able to carry out her artistic language with total freedom. This paper presents an itinerary through some of these creations and through some biographical aspects of Espinosa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Expósito Sánchez, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras, San Juan, Puerto Rico

Daniel Expósito Sánchez holds a Ph.D. in History of Art from Universidad de Granada. He is Assistant Professor in the History of Art program of the Faculty of Humanities at Universidad de Puerto Rico, Río Piedras Campus. His main line of research focuses in the visual and architectural culture of the Caribbean, as well as its relationships with other territories. He has been the curator of the Duquella–Wadestrandt Room of Contemporary Ceramics, located in the Museum and Center for Humanistic Studies Dr. Josefina Camacho de la Nuez at Universidad Ana G. Méndez, Gurabo Campus (Puerto Rico). He has published papers, book chapters and essays for exhibition catalogues both in Spain and Puerto Rico, in addition to present papers at academic events such as the College Art Association Annual Meeting and the International Congress of the Latin America Studies Association.

References

Fuentes documentales

Archivo Domenech-Rivera (Washington D.C.).

Centro de Documentación de Arte Puertorriqueño, Museo de Historia, Antropología y Arte,

Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras (CDMHAA, UPRRP). San Juan.

Colección Puertorriqueña, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras (CPR, UPRRP). San Juan.

Entrevista con Susana Espinosa y Bernardo Hogan, 23 de marzo de 2014. Miramar. San Juan.

Seminario Multidisciplinario de Información y Documentación José Emilio González, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras (SMJEG, UPRRP). San Juan. Fondos: Pabellón de Puerto Rico.

Fuentes bibliográficas

Benítez, Marimar. “Forma, color y espacio en los murales de Susana Espinosa.” En Susana Espinosa: Cerámicas, 11-14. San Juan: Museo de la Universidad de Puerto Rico, Museo de Arte de Ponce, 1982. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Museo de la Universidad de Puerto Rico en Río Piedras, 14 de abril de 1982-12 de mayo de 1982, y el Museo de Arte de Ponce, 18 de junio de 1982-2 de agosto de 1982.

Bothwell del Toro, Frances. “De Murales y Muros: La Cerámica y la Arquitectura.” Plástica (mayo 1979): 7-9.

Expósito Sánchez, Daniel. “‘Navegando el laberinto’: Ocho relatos para conocer la obra de Jaime Suárez.” En Jaime Suárez: El laberinto de la creación, 8-18. Gurabo: Museo y Centro de Estudios Humanísticos Dra. Josefina Camacho de la Nuez, Universidad del Turabo, 2015. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Casa Rectoría de la Universidad del Turabo en Gurabo, 5 de mayo de 2015-3 de julio de 2015.

“Ganadores del Certamen de Obras Permanentes del Pabellón.” Pabellón Nacional de Puerto Rico 1, no. 2 (diciembre 1991): s. p.

Jackson, Rafael. “Isla recreada, arribada en el RUM.” Visión Doble: Revista de Historia y Crítica de Arte (junio 2015). Consultado el 22 de diciembre de 2020. http://humanidades.uprrp.edu/visiondoble/?p=4939.

Moreno, María Luisa. “El mundo fantástico en las figuras de Susana Espinosa.” En Susana Espinosa: Cerámicas, 7-9. San Juan: Museo de la Universidad de Puerto Rico, Museo de Arte de Ponce, 1982. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Museo de la Universidad de Puerto Rico en Río Piedras, 14 de abril de 1982-12 de mayo de 1982, y el Museo de Arte de Ponce, 18 de junio de 1982-2 de agosto de 1982.

Scarano, Francisco. Puerto Rico: Cinco siglos de historia. San Juan: McGraw-Hill, 1993.

Fuentes periodísticas

Alegre Barrios, Mario. “Sueños cifrados en barro.” El Nuevo Día, 19 de abril de 1998.

Benítez, Marimar. “Una obra maestra en la bahía.” El Nuevo Día, 23 de noviembre de 1980.

Capalli, Mili. “Her ‘Little People’ Are Susana’s Biggest Joy.” The San Juan Star, 17 de septiembre de 1969.

“Caribe Hilton Being Renovated.” The Virgin Islands Daily News, 11 de junio de 1963.

“Caribe Hilton To Expand Facilities To 249 Rooms.” The Virgin Islands Daily News, 21 de enero de 1969.

“Culpa AFE Por Cierre Industria.” El Mundo, 7 de agosto de 1970.

Delgado, Ileana. “Susana el Arte y el Barro.” El Nuevo Día, 17 de mayo de 1987.

Rivera Marrero, Mildred. “Millonario proyecto de arte urbano.” El Nuevo Día, 11 de enero de 2002.

Trelles Hernández, Carmen M. “Viaje visual por el tren.” Primera Hora, 13 de enero de 2005.

Vázquez Zapata, Larissa. “Una torre emplazada entre árboles.” El Nuevo Día, 24 de noviembre de 2003.

Webgrafía

Bill Boydston …a retrospective. “Caribe Hilton”. Consultado el 2 de diciembre de 2020. http://www.cboydston.net/bbretro/category/caribe-hilton/.

Cornell University. “Notch | Hotel”. Consultado el 2 de diciembre de 2020. https://intypes.cornell.edu/expanded.cfm?erID=184.

Proyecto de Arte Público de Puerto Rico. “Encuentros fugaces”. Consultado el 10 de enero de 2021. http://www.artepublicopr.com/html_espanol/ambitos/tren_urbano/hato_rey/index.htm.

Ordenanza núm. 16, Serie 2000-2001, Municipio de la Ciudad Capital de San Juan Bautista, Para denominar con el nombre de profesora Ruth Hernández Torres, a la casa de cultura de Río Piedras, ubicada en el 1151 de la Avenida Ponce de León esquina Calle Georgetti, en el centro urbano de Río Piedras. Consultado el 3 de enero de 2021. https://www.legislaturasanjuan.pr/biblioteca/ordenanzas/2000-2001/83-o2000-0116/file.

Published

2021-12-23

How to Cite

Expósito Sánchez, Daniel. 2021. “Imagined Ceramics: An Itinerary through the Murals of Susana Espinosa in Puerto Rico (1973-2005)”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 27 (December). Sevilla, España:304-26. https://doi.org/10.46661/atrio.5658.

Issue

Section

Articles