On the Paintings of the School of San Teodomiro of La Compañía de Jesús in Carmona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.5947

Keywords:

Carmona (Seville), College of San Teodomiro, Compañia de Jesús, Inventories, Paintings, 1767

Abstract

Within the great patrimony that the schools of the Compañía de Jesús possessed at the time of their expulsion, the most difficult to trace is the ecclesiastical patrimony, specifically movable property. This group is made up of an extensive typology that varies depending on the support and use. After the expulsion of the order from his kingdoms, Carlos III and his council planned a system of inventories of all kinds of goods, passing the paintings to the property of the Crown. In this article we are going to focus on the realm of painting, thanks to the inventory that was made of the premises of the school of San Teodomiro in Carmona in 1767. Some of them were sold, others were transferred to institutions such as the university, archbishopric and even to local parishes and convents. Finally, those of famous painters went on to swell the funds of the Royal Academies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio García Baeza, INTERVENTO, Madrid, España

Antonio García Baeza holds a Doctorate in Art History from the University of Seville and Master’s in Museology from the University of Granada. He is a specialist in theory and painting of the second half of the 17th century in Seville and Madrid, and has published widely on this subject, focusing on the Academy of Painting and the figure of Francisco de Herrera el Mozo. He has also published works related to the cities of Carmona, Seville, and the surrounding area, as well as their local feasts. He serves as the Coordinator of national and international exhibitions. He has participated in many congresses and conferences, as well as the inventory, cataloging, and conservation of works in both the cultural and historical realms.

Antonio Martín Pradas, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Sevilla, España

Antonio Martín Pradas holds a Doctorate in Art History and a Journalism degree from the University of Seville. He has worked as an Art Historian-Journalist at the Andalusian Institute of Historical Heritage since 1993. He is currently Head of Projects at the + i Scientific Culture Unit, and is responsible for program visits, diffusion, and dissemination of applied sciences in the field of conservation-restoration. He has collaborated on a number of projects both nationally and internationally. He is a member of the “Cristóbal de Morales Seminary” Research Group at the University of Seville. He has participated in many congresses and conferences, as well as the publication of a series of books and more than 200 articles in various specialized journals.

References

Fuentes documentales

Archivo de España Societatis Iesu (AESI-A). Alcalá de Henares. Fondo Granada.

Archivo General del Arzobispado de Sevilla (AGAS). Sevilla. Sección III Justicia.

Archivo Histórico Nacional (AHN). Madrid. Sección Clero Jesuitas.

Fuentes bibliográficas

Banda y Vargas, Antonio. “La pintura del patrimonio de la Compañía de Jesús en la provincia de Andalucía.” En El arte de la Compañía de Jesús en Andalucía (1554-2004), coordinado por Fernando García Gutiérrez, 209-245. Córdoba: Cajasur, 2004.

Colección General de las Providencias hasta aquí tomadas por el Gobierno sobre el estrañamiento y ocupación de temporalidades de los Regulares de la Compañía que existían en los Dominios de S. M. de España, Indias, e Islas Filipinas (1769). Parte Tercera. Madrid: Imprenta Real de la Gazeta, 1769.

Expósito Sánchez, Daniel, coord. Siervos, imagen y símbolo del Dolor. Carmona: Fundación Cajasol, OSSM, 2008.

Fernández López, José. Lucas Valdés (1661-1725). Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 2003.

García Baeza, Antonio. Pintura en las clausuras de Carmona. Sevilla: Diputación de Sevilla, 2017.

García Baeza, Antonio, y Daniel Expósito Sánchez. “El Colegio de San Teodomiro de Carmona y el uso pragmático de las reliquias.” Conferencia presentada en Reliquiae: Formas y discursos en torno a la materia sagrada, Sevilla, diciembre 2019.

García Rodríguez, Antonio, y José González Isidoro. “Memoria de los edificios.” En Carmona: Ciudad y monumentos. Carmona: S&C ediciones, 1993.

Gavira Vallejo, José María. “La extraordinaria historia de la talla de la Virgen de la O, el cura ubriqueño Juan Coronil y el preso Julián Besteiro.” Consultado el 16 de mayo de 2021. https://historiasdeubrique.wordpress.com/2010/03/21/la-extraordinaria-historia-de-la-talla-de-la-virgen-de-la-o-el-cura-ubriqueno-juan-coronil-y-el-preso-julian-besteiro/.

Hernández Díaz, José, Antonio Sancho Corbacho, y Francisco Collantes de Terán. Catálogo arqueológico y artístico de la Provincia de Sevilla: Carmona. Sevilla: Diputación Provincial, 1943.

Hernández González, Salvador. “Noticias en torno a la supresión de la Compañía de Jesús en Carmona (1767) y la dispersión de su patrimonio artístico.” En III Congreso de Historia de Carmona, coordinado por Manuel González Jiménez, 307-314. Carmona: Universidad de Sevilla, Ayuntamiento de Carmona, 2003.

Herrera García, Francisco J. Noticias de arquitectura (1700-1720). Sevilla: Guadalquivir, 1990.

Herrera García, Francisco J., Consuelo Saucedo Pradas, y Fernando Quiles García. Carmona Barroca. Panorama artístico de los siglos XVII y XVIII. Sevilla: Ayuntamiento de Carmona, 1997.

Martín Pradas, Antonio, y Adolfo Bardón Martínez. “Libros para la docencia. La librería del Colegio de San Teodomiro de la Compañía de Jesús de Carmona.” Cuadernos de los Amigos de los Museos de Osuna, no. 22 (2020): 46-53.

Martín Pradas, Antonio, e Inmaculada Carrasco Gómez. “La iglesia del Colegio de San Teodomiro de la Compañía de Jesús de la ciudad de Carmona: 1619-1754.” Laboratorio de Arte, no. 11 (1988): 521-538.

Martín Pradas, Antonio, e Inmaculada Carrasco Gómez. “La expulsión de la Compañía de Jesús de Écija. El Catálogo de pinturas del Colegio de San Fulgencio.” En Actas del VII Congreso de Historia de Écija. Écija economía y sociedad, 245-262. Écija: Gráficas Sol, 2005.

Mira Caballos, Esteban. “Historia de la antigua parroquia e iglesia de El Salvador de Carmona.” Consultado el 15 de mayo de 2021. https://estebanmira.weebly.com/carmona.html.

Pizarro Alcalde, Felipe. “El Colegio de San Teodomiro de la Compañía de Jesús de Carmona (1619-1767).” CAREL: Carmona Revista de Estudios Locales, no. 6 (2008): 2583-2672.

Roa, Martín de. Historia de la Provincia de Andalucía de la Compañía de Jesús. Editado por Antonio Martín Pradas e Inmaculada Carrasco Gómez. Écija: Asociación de Amigos de Écija, 2005.

Sancho Corbacho, Antonio. Arquitectura barroca sevillana del siglo XVIII. Madrid: CSIC, 1984.

Silva, Juan Antonio. “La familia García de Santiago y su contribución al arte andaluz del siglo XVIII.” Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2011.

Ubrique, Fray Sebastián de. Historia de la Villa de Ubrique. Sevilla: s.e., 1944.

Valdivieso, Enrique. Historia de la Pintura Sevillana. Sevilla: Guadalquivir, 1986.

Published

2022-12-21

How to Cite

García Baeza, Antonio, and Antonio Martín Pradas. 2022. “On the Paintings of the School of San Teodomiro of La Compañía De Jesús in Carmona”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 28 (December). Sevilla, España:144-73. https://doi.org/10.46661/atrio.5947.

Issue

Section

Articles