Situationism and its Influence on Contemporary Urban Artistic Manifestations: Poetic and Aesthetic Drifts on the Streets and On-line

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6291

Keywords:

Urban Art, Graffiti, Situationism, Drift, Third Landscape, Virtual Space

Abstract

The graffiti and urban art scenes, despite differing in many of their fundamental principles, share a decisive influence in their way of understanding and dialoguing with the urban space: Situationism. The prevalence of action over matter, their activism and critical approach to the dominant trends in urbanism, the way of manipulating mass media and, particularly, the practice of the urban drifts make the situationist activists a referent for those intervening the streets.

Despite this, the current hegemony of digital media, the quantitative and mainstream superiority of contemporary muralism and the temptation of settling into the artistic establishment are shaking the foundations of urban art. Has this movement become a victim of its own success or are there still many drifts to explore?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Gracia Melero, Conservadora-restauradora e historiadora del arte, Zaragoza, España

Graduated in Conservation and Restoration of Cultural Heritage from the Escuela Superior de Conservación y Restauración de Bienes Culturales de Aragón (ESCYRA), in Huesca, with an Erasmus stay in Viterbo. She holds a Bachelor’s degree in History of Art and a Master’s degree in Advanced Studies in History of Art from Universidad de Zaragoza. She did an internshipat the Instituto Aragonés de Arte y Cultura Contemporáneos Pablo Serrano (IAACC) in Zaragoza and an Erasmus + research stay in Rome. She is member of the group Arte Urbano y Público of the GE-IIC since 2017, publishing articles and participating in conferences. She obtained a Cultural Management grant at Instituto Cervantes in Madrid in 2019. She is an independent curator-art restorer, also working with institutions and private companies, Highlighting her collaborative work in Gonzalo Borondo’s mural Lore Beltza in Vitoria-Gasteiz and her participation in ARTYCO S.L. Restoration of Muelle’s graffiti conserved in the Escuela Superior de Diseño de La Rioja (ESDIR) in ARTYCO S.L., Logroño. 

References

Fuentes bibliográficas

Augé, Marc. Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la modernidad. Barcelona: Editorial Gedisa, 2008.

Baudelaire, Charles. “A Arsène Houssaye.” En El spleen de París, 4. Madrid: Ediciones elaleph, 1999.

Benjamin, Walter. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica.” En Discursos

Interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus, 1989. Consultado el 23 de mayo de 2021. https://www.ucm.es/data/cont/docs/241-2015-06-06-Textos%20Pardo_Benjamin_La%20obra%20de%20arte.pdf.

Benjamin, Walter. Obra completa. Libro I/ Vol. 2 Sobre el concepto de Historia. Madrid: Abada, 2008.

Bramley, Ellie Violet. “Desire paths: the illicit trails that defy the urban planners.” The Guardian, 5 de octubre de 2018. Consultado el 28 de mayo de 2021. https://www.theguardian.com/cities/2018/oct/05/desire-paths-the-illicit-trails-that-defy-the-urban-planners.

Carmo, André. “Reclaim the streets, the protestival and the creative transformation of the city.” Finisterra, XLVII, 94, (2012), 103-118.

Clément, Gilles. Manifiesto del Tercer paisaje. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, SL, 2007.

Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. Madrid: Pre-textos, 2005.

Debord, Guy, y Wolman, G. J. “Métodos de tergiversación.” Les Levres Nues, #8 (1956). Consultado el 23 de mayo de 2021. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/debord.html.

Debord, Guy. “Introducción a una crítica de la geograf a urbana.” Les lévres nues, #6 (1955), traducido por Lurdes Martínez en A Parte Rei: revista de filosofía, no. 11 (2000). Consultado el 23 de mayo de 2021. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3887677.

Figueroa Saavedra, Fernando. “Lirismo callejero para paladares de asfalto: Neorrabioso entre las fieras.” Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, no. 26 (2016), 83.

Fleisner, Paula y Lucero, Guadalupe. El situacionismo y sus derivas actuales. Buenos Aires: Prometeo, 2014.

García Gayo, Elena. “Conservación de Arte Urbano. Vermibus, de la calle al estudio y a la galería.” 19 Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (2018) Madrid, 277-286.

García Vergara, Marisa. “Paris n’existe pas.” En La cultura y la ciudad, eds. Juan Calatrava, Francisco A. García Pérez y David Arredondo Garrido, 345-351. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2015.

Ivain, Gilles. “Formulario para el nuevo urbanismo.” En Internacional situacionista, vol. 1. Madrid: Literatura Gris, 1999.

Löwy, Michael. “Walter Benjamin y el surrealismo: historia de un encantamiento revolucionario.” Acta Poética, vol. 28, no. 1-2 (2007), 73-92.

Méndez Landa, Francisco Javier. “Atacar la frontera: la poesía como política en la obra de Francis Alÿs.” En IV Congreso Internacional Estética y Política: Poéticas del desacuerdo para una democracia plural, 16 y 17 de octubre, 105-110. Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València, 2019. Consultado el 24 de mayo de mayo de 2021. https://riunet. upv.es/handle/10251/131880.

Nieuwenhuys. “Another City for Another Life (1959).” En Constant. New Babylon, 162-193. Madrid:Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2017.

Nubiola, Clara. “La guía de las rutas inciertas.” Consultado el 30 de mayo de 2021. https://www.claranubiola.com/LA-GUIA-DE-LAS-RUTAS-INCIERTAS.

Oliete, Lucas; Hussey, Sean y Chema Segovia. Hasta donde llego yo. Valencia: Handshake, 2019.

Pachilla, Pablo. “Guy Debord y la ciudad: deriva y psicogeografía.” En El situacionismo y sus derivas actuales: Acerca de las relaciones entre arte y política en la estética contemporánea, 33-50. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2015.

Pérez Igualada, Javier. “Los nombres de los lugares sin nombre.” A: “ACE: Architecture, City and Environment”, 13 no. 38 (2018): 129-150.

Platt, Edward. “Telling stories with a life of their own: Francis Alÿs.” Consultado el 24 de mayo de 2021. https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-19-summer-2010/telling-stories-life-their-own.

Ramírez Blanco, Julia. “Reclaim the Streets! From local to global party protest.” Revista de Estudios Globales y Arte Contemporáneo, 1, no. 1, (2013), 171-180.

Redacción ReasonWhy. “NO-AD Day, la iniciativa que va en contra del exceso de publicidad.” ReasonWhy, 11 de marzo de 2013, consultado el 25 de mayo de 2021. https://www.reasonwhy.es/actualidad/diseno/un-diseno-para-dos-identidades-2015-03-11.

Santamaría, Alberto. Alta cultura descafeinada: Situacionismo low cost y otras escenas del arte en el cambio de siglo. Madrid: Siglo XXI editores, 2019.

Schwarzböck, Silvia. “Prólogo: La no vanguardia.” En El situacionismo y sus derivas actuales: Acerca de las relaciones entre arte y política en la estética contemporánea. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2015.

Taccetta, Natalia. “Guy Debord y Walter Benjamin: del anti-espectáculo a la deriva de la historia.” En El situacionismo y sus derivas actuales: Acerca de las relaciones entre arte y política en la estética contemporánea, 109-114. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2015.

VV.AA. “Definiciones.” Internacional Situacionista vol. 1: La realización del arte. Madrid: Literatura Gris, 1999.

Fuentes periodísticas

Geli, Carles. “Marc Augé: “Con la tecnología llevamos ya el ‘no lugar’ encima, con nosotros”.” El País, 31 de enero de 2019. Consultado el 28 de mayo de 2021. https://elpais.com/cultura/2019/01/31/actualidad/1548961654_584973.html.

Webgrafía

@1UP_crew_official. Consultado el 28 de mayo de 2021. https://www.instagram.com/1up_crew_official/?hl=es.

@les_forces_du_desordre. Consultado el 29 de mayo de 2021. https://www.instagram.com/les_forces_du_desordre_/?hl=es.

@neorrabioso. Consultado el 23 de mayo de 2021. https://www.instagram.com/neorrabioso/.

Abarca, Javier. “Eltono.” Consultado el 23 de mayo de 2021. https://urbanario.es/articulo/eltono/.

DosJotas. “Home.” Consultado el 23 de mayo de 2021. http://www.dosjotas.org/.

Eltono. “1KM.” Consultado el 31 de mayo de 2021. https://www.eltono.com/es/1km/.

Eltono. “Anomalías.” Consultado el 28 de mayo de 2021. https://www.eltono.com/es/exhibitions/solo/anomalias/.

Eltono. “Pinto Gratis.” Consultado el 23 de mayo de 2021. https://www.eltono.com/es/projects/pinto-gratis/.

Eltono. “Proyecto RUFO.” Consultado el 28 de mayo de 2021. https://www.eltono.com/es/projects/rufo-project-moscow/.

Eltono. “Servicio 24h.” Consultado el 23 de mayo de 2021. https://www.eltono.com/es/projects/servicio-24h/.

Renault, David, y Tremblin, Mathieu. “Home.” Consultado el 30 de mayo de 2021. http://www.lesfreresripoulain.eu/.

TATE. “Francis Alÿs.” Consultado el 23 de mayo de 2021. https://www.tate.org.uk/art/artists/francis-alys-4427.

Tremblin, Mathieu. “Selection.” Consultado el 29 de mayo de 2021. http://www.demodetouslesjours.eu/.

VdeVictoria. “Conversaciones con #37…, Eltono.” Podcast Conversaciones con…VdeVictoria. Consultado el 15 de mayo de 2021. https://open.spotify.com/show/1GlidndfSrZ0Gks9p7f3WR.

Vermibus. “Proyecto NO-AD.” Consultado el 23 de mayo de 2021. https://vermibus.com/no-ad-project/.

Published

2021-12-23

How to Cite

Gracia Melero, Sandra. 2021. “Situationism and Its Influence on Contemporary Urban Artistic Manifestations: Poetic and Aesthetic Drifts on the Streets and On-Line”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 2 (December). Sevilla, España:20-44. https://doi.org/10.46661/atrio.6291.

Issue

Section

Articles