Authoritarianism as an Aesthetic Model in Public Sculpture in Mexico City (2000-2020). A Precedent for other Urban Artistic Typologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6296

Keywords:

Art, Public, Authoritarianism, Sculpture, Mexico City, Review

Abstract

An interesting aspect to examine is the political praxis of Mexico City authorities, who allocate millions in public funds to subsidize sculptural works that, despite lacking artistic qualities, are placed in the public space. Hence, in the management and administration of urban aesthetics, the authorities adopt an authoritarian praxis when they impose the visual consumption of sculptural products without the consensus of the citizens, the due bidding process and the collegiate opinion of specialists (urban planners, historians, art critics, artists). In this perspective, representative cases of the cultural problems of governmental aesthetic authoritarianism through public sculpture are presented, considering the evaluation of art critics and the opinion of cultural specialists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alma Barbosa Sánchez, Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa, Ciudad de México, México

Specialist in sociology of art and culture. Professor at Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa. Publications: La estampa y el grabado mexicanos, tradición e identidad cultural [The Mexican print and engraving, tradition and cultural identity], Mexico, Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa, Ediciones del Delirio, 2015; La muerte en el imaginario del México profundo [Death in the imaginary of deep Mexico], Mexico, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Juan Pablos Editor, 2010; Cerámica de Tlayacapan, estética e identidad cultural [Ceramics of Tlayacapan, aesthetics and cultural identity], Mexico, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 2005; La intervención artística de la Ciudad de México [The artistic intervention of Mexico City], CONACULTA-INBA, Mexico, 2003; “Identidad visual y discriminación social: identidades corporals basadas en el diseño y la visualidad” [Visual identity and social discrimination: body identities based on design and visuality], in Cuerpos diseñados. Ensayos sobre el cuerpo imaginado latinoamericano [Designed Bodies. Essays on the Latin American imagined body], Fundación Universitaria San Mateo, Bogotá, Colombia, 2021.

References

Fuentes bibliográficas

Bourdieu, Pierre. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2000.

Fuentes periodísticas

Aguilar, Andro. “Necesitamos que haya detractores.” El Norte, 12 de noviembre de 2017. Consultado el 1 de marzo de 2021. https://www.elnorte.com/aplicacioneslibre/articulo/default.aspx?id=1255503&md5=0bfd004e3368d7fd123d3f0f5f634670&ta=0dfdbac11765226904c16cb9ad1b2efe

Aguilar, Yanet y Sierra, Sonia. “El negocio de Sebastián es la infraestructura.” El Universal, 23 de diciembre de 2014. Consultado el 1 de abril de 2021. https://archivo.eluniversal.com.mx/cultura/2014/impreso/-8220el-negocio-de-sebastian-es-la-infraestructura-8221-75830.html

Amador Tello, Judith. “El ‘Guerrero Chimalli,’ de Sebastián, una imposición.” Proceso, 26 de mayo de 2015. Consultado el 20 de mayo de 2021. https://www.proceso.com.mx/cultura/2015/5/26/el-guerrero-chimalli-de-sebastian-una-imposicion-147522.html

Bourdieu, Pierre. “Los tres estados del capital cultural,” Sociológica 2, no. 5 (1987). Consultado el 1 de abril de 2021. http://www.sociologicamexico.azc.uam.mx/index.php/Sociologica/article/view/1043/1015

Díaz, Verónica. “Sebastián, el decorador de espacios públicos.” Milenio, 4 de agosto de 2014. Consultado el 1 de abril de 2021. https://www.milenio.com/cultura/sebastian-el-decorador-de-espacios-publicos

Egea, Eduardo. “Rivelino el oportunista.” La crónica de hoy, 21 de enero de 2012. Consultado el 1 de febrero de 2021. http://www.cronica.com.mx/notas/2012/630082.html

Flores, Alondra. “Reubicarán esculturas de la avenida Acoxpa ante descontento de vecinos.” La Jornada, 27 de febrero de 2011.

Gershenson, Daniel. “El Sebastianato: funesta monumentalia mexicana.” Animal Político, 12 de enero de 2015. Consultado el 1 de marzo de 2021. https://www.animalpolitico.com/entropista/el-sebastianato-funesta-monumentalia-mexicana/

González Rosas, Blanca. “Las ‘Raíces’ de Rivelino.” Proceso, 20 de febrero de 2012. Consultado el 20 de mayo de 2021. https://www.proceso.com.mx/cultura/2012/2/20/arte-las-raices-de-rivelino-99070.html

González Rosas, Blanca. “Monumental en su mediocridad.” Proceso: semanario de información y análisis 38, no. 1994 (2015): 64-65.

González Rosas, Blanca. “Timoteo: ¿Copia, influencia o apropiación?” Proceso, 24 de julio de 2017. Consultado el 20 de mayo de 2021. https://www.proceso.com.mx/cultura/2017/7/24/timoteo-copia-influencia-apropiacion-188277.html

González Rosas, Blanca. “Timo, símbolo de la discrecionalidad peñista.” Proceso, 18 de noviembre de 2018.

Guzmán, Sheila. “Ante críticas a Timo su autor lo defiende.” Debate, 26 de julio del 2017. Consultado 1 de enero de 2021. https://www.debate.com.mx/cultura/Ante-criticas-a-Timo-su-creador-lo-defiende-20170726-0090.html

MacMasters, Merry. “Una escultura en la calle casi nunca es arte urbano; es complejo.” La Jornada, 4 de enero de 2019.

Martín, Jaime Luis. “Esculturas atrofiadas.” La Nueva España, 21 de marzo de 2014. Consultado el 1 de mayo de 2021. https://www.lne.es/aviles/2014/03/21/esculturas-atrofiadas-20067753.html

Ortega, Gonzalo, “Arte público. Cuatro décadas de transformación de la Ciudad de México.” Artelogie, 2012. Consultado el 7 de septiembre de 2021. http://cral.in2p3.fr/artelogie/spip.php?article90&afficher_introduction=oui

Paz, Octavio. “El ogro filantrópico.” Cuadernos de Economía 17, no. 28 (1998): 12-26. Consultado el 4 de noviembre de 2021. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/21465

Sheridan, Guillermo. “Lo mega es cultura.” Letras Libres, 9 de diciembre de 2012. Consultado el 1 de enero de 2021. https://www.letraslibres.com/mexico-espana/lo-mega-es-cultura

Sierra, Sonia. “Detrás de una escultura fea está el capricho de un delegado.” El Universal, 29 de mayo de 2011. Consultado el 1 de febrero de 2021. https://archivo.eluniversal.com.mx/cultura/65538.html

Sierra, Sonia. “¡Yo qué culpa tengo de tener éxito!: Sebastián.” El Universal, 22 diciembre de 2014. Consultado el 1 de mayo de 2021. https://archivo.eluniversal.com.mx/cultura/2014/impreso/-8220yo-que-culpa-tengo-de-tener-exito-8221-sebastian-75825.html

Sierra, Sonia. “El timo del arte público.” El Universal, 26 de julio de 2017. Consultado el 1 de enero de 2021. https://www.eluniversal.com.mx/articulo/cultura/artes-visuales/2017/07/26/cuestionan-timo-autor-lo-defiende

Tercero, Magali. “Sebastián incomprendido.” Milenio, 1 de junio de 2013.

Tercero, Magali. “¿Quién defiende a Sebastián?” Milenio, 3 de enero de 2015. Consultado el 1 de febrero de 2021. https://www.milenio.com/cultura/quien-defiende-a-sebastian

Terrazas, Ana Cecilia. “La ‘fórmula’ de Sebastián para llenar de obras la ciudad: ‘Jugártela, no ser cobarde, esto es un negocio, no es sólo el arte por el arte’.” Proceso, 8 de febrero de 1998.

Vargas, Ángel. “Los chorizos de Rivelino son espantosos; no es arte: Tibol.” La Jornada, 28 de enero de 2012.

Published

2021-12-23

How to Cite

Barbosa Sánchez, Alma. 2021. “Authoritarianism As an Aesthetic Model in Public Sculpture in Mexico City (2000-2020). A Precedent for Other Urban Artistic Typologies”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 2 (December). Sevilla, España:146-67. https://doi.org/10.46661/atrio.6296.

Issue

Section

Articles