The Virtual Image of a Heritage in Constant Change: the Documentation of Urban Art and its Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6300

Keywords:

Urban Art, Public Art, Documentation, Digital Technologies, Photogrammetry, Virtual Image

Abstract

The documentation of urban art is a complex task from various points of view, the main one being generated by the very nature of these manifestations which, on occasions, are elaborated with ephemeral intentions and in which the artist and community play a priority role. Discussions and research on this field of study are diverse, as are the studies carried out by the different figures involved. The main object of this contribution is to create an image of the documentation of these works and the possibilities offered by the virtual environment for their dissemination and protection. These are focused on the various facets and potential for generating images of these digital tools, so as to promote the conservation of the works, referring only to their existence as a document and not to their subject matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Moral Ruiz, Universidad de Huelva, España

She holds a Ph.D. in History and Arts from Universidad de Granada. She currently works as a lecturer at Universidad de Huelva and as a Restorer of Cultural Heritage. Her training as a Technical Architect and her degree in Fine Arts has characterized her professional work towards interdisciplinary approaches, participating in large-scale projects of intervention of Cultural Heritage. She has also delved into the application of knowledge related to heritage, artistic techniques and the various artistic manifestations in the classroom setting from a transdisciplinary point of view, proposing to open new ways of revaluation of art education through the didactics of the arts and the inclusion of new methodologies and artistic movements.

References

Almagro Gorbea, Antonio. “Planimetría del Alcázar de Sevilla”. Loggia, Arquitectura y Restauración, nº 14-15, (2003): 156-161. Consultado el 4 de noviembre de 2021. https://polipapers.upv.es/index.php/loggia/article/view/3563/3793.

Almagro Gorbea, Antonio. “Fotogrametría y Restitución I y II”. En Máster de Restauración del Patrimonio Histórico, Área 1, El conocimiento, editado por Universidad Politécnica de Cartagena, 279-301. Murcia: Universidad Politécnica de Cartagena, 2004.

Ávila Rodríguez, María. “Aplicación de la tecnología 3D a las técnicas de documentación, conservación y restauración de bienes culturales.” Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2019. Consultado el 4 de noviembre de 2021. https://eprints.ucm.es/id/eprint/55798/

Caeiro Rodríguez, Martín. “Capítulo 5. Convivir y crecer con imágenes: la visualidad y la plasticidad en Educación Primaria.” En Aprender, crear, enseñar. Didáctica de las artes plásticas y visuales en Educación Primaria, coordinado por Martín Caeiro Rodríguez, 101-122. Logroño: Universidad Internacional de la Rioja, 2017.

Caeiro Rodríguez, Martín. Aprender, crear, enseñar. Didáctica de las artes plásticas y visuales en Educación Primaria. Logroño: Universidad Internacional de la Rioja, 2017.

QGis. “QGis Un Sistema de Información Geográfica libre y de Código Abierto”. Consultado el 22 de mayo de 2021. https://www.qgis.org/es/site/.

Ennis, Gareth, Malcolm Lindsay y Mike Grant, “VRML Possibilities: The Evolution of the Glasgow Model”, IEEE Multim, nº7 (2000): 1-12. Consultado el 4 de noviembre de 2021. http://papers.cumincad.org/data/works/att/076e.content.pdf

Fraile, Marcelo. “Tecnología digital una posible herramienta para la conservación del patrimonio arquitectónico”. Revista Pensum, volumen 1, (2015): 70-82. Consultado el 4 de noviembre de 2021. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/article/view/12748

García Gayo, Elena, y Laura Luque Rodrigo. “Dilemas del arte urbano como patrimonio”, Revista PH, nº 103, junio 2021. (preprint).

García Gayo, Elena, Rita Lucía Amor García, Laura Luque Rodrigo, Rosa Senserrich Espuñes, Rosa M. Gasol Fargas, Ana Lizeth Mata Delgado, Mª Teresa Pastor Valls, Mercedes Sánchez Pons, Carlota Santabárbara Morera, María Isabel Úbeda García, María del Mar Vázquez de la Fuente y Ester Giner Cordero. “Anexo I. Propuesta de código deontológico para la conservación y restauración de arte urbano”. Ge-conservación, 10 (2016): 186-192.

González Vargas, José. “The Digital Street’, la alternativa en internet al arte urbano”. El País, 10 de marzo, 2021. Consultado el 28 de marzo de 2021. https://elpais.com/cultura/2021-03-10/the-digital-street-la-alternativa-en-internet-al-arte-urbano.html

Luque Rodrigo, Laura. “Arte relacional en la calle. Casos de conservación colectiva”. Ge-conservación, nº10 (2016): 117-123.

Luque Rodrigo, Laura. “La gestión del arte urbano, ¿una cuestión pendiente?”. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, nº 106 (2020): 81-98.

Luque Rodrigo, Laura, y Carmen Moral Ruiz. “Proposal for the establishment of a protocol for documentation of contemporary art.” Póster presentado en la V Conferencia Internacional YOCOCU 2016, Instituto de Geociencias IGEO (CSIC, UCM), YOCOCU España y Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, 21-23 de septiembre de 2016.

Martín Talaverano, Rafael. “Documentación gráfica de edificios históricos: principios, aplicaciones y perspectivas”. Arqueología de la Arquitectura, nº 11 (2014): 1-26. Consultado el 4 de noviembre de 2021. http://arqarqt.revistas.csic.es/index.php/arqarqt/article/view/164

Moral Ruiz, Carmen. “Estudio histórico, técnico y material de los paramentos del Palacio de Pedro I Reales Alcázares de Sevilla”. Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2019. Consultado el 4 de noviembre de 2021. http://hdl.handle.net/10481/54782

Moral Ruiz, Carmen, y Laura Luque Rodrigo. “Técnicas de investigación y catalogación del arte urbano desde la transdisciplinariedad: aplicaciones y retos de futuro”. En Actas del I Simposio anual de Patrimonio Natural y Cultural ICOMOS España (Madrid, 21-23 de noviembre de 2019), editado por Universitat Politècnica de València, 73-81. Valencia: Universitat Politècnica de València, 2021. Consultado el 4 de noviembre de 2021. http://hdl.handle.net/10251/160178

Moreno Cámara, Alicia. “Capítulo 11. Recursos, materiales y herramientas para trabajar con niños desde el arte. ¿Hacia una pedagogía digital?” En Aprender, crear, enseñar. Didáctica de las artes plásticas y visuales en Educación Primaria, coordinador por Martín Caeiro Rodríguez, 221-242. Logroño, Universidad Internacional de la Rioja, 2018.

MORI Building Digital Art Museum. “@teamLabBorderless”. Consultado el 10 de mayo de 2021. https://borderless.teamlab.art/es/

Ministerio de Cultura y Deporte. “El sistema integrado de documentación y gestión museográfica: DOMUS”. Consultado el 20 de mayo de 2021. http://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/mc/bellasartes/conoce-bellas-artes/exposicion-virtual-presentacion/exposicion-virtual-secciones/funciones-patrimonio/10domus.html

Museo Thyssen Bornemisza, “Visitas virtuales inmersirvas.” Consultado el 20 de mayo de 2021. https://www.museothyssen.org/thyssenmultimedia/visitas-virtuales

Úbeda García, María Isabel. “Propuesta de un modelo de registro para el análisis y documentación de obras de arte urbano”. Ge-Conservación, núm. 10 (2016): 169-179.

Urda Peña, Lucila. “El espacio público como marco de expresión artística.” Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid, 2015. Consultado el 4 de noviembre de 2021. http://oa.upm.es/36260/

Published

2022-06-01

How to Cite

Moral Ruiz, Carmen. 2022. “The Virtual Image of a Heritage in Constant Change: The Documentation of Urban Art and Its Context”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 2 (June). Sevilla, España:242-63. https://doi.org/10.46661/atrio.6300.

Issue

Section

Articles