Purpose(s) of Architecture and Art in José Ramón Sierra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6345

Keywords:

Art, Architecture, Exhibition Space, Time, Ruin, Seville

Abstract

(Re)visiting the stripped Juana de Aizpuru Gallery helps us to follow in the footsteps of the architect and artist José Ramón Sierra. In recollecting memories, we can verify that as in his recent artistic work, based on the ruins in the historic city of Seville, it again ends up in a damaged packaging presented as a work. We will see how his approach narrates the phenomenological process that occurs and the decomposition that is reached over time, after an initial ruin of the place and its (re)construction or (re)creation. Thus, we note that this understanding of the future is embodied in his work: Ciudad ruina. 9 Casas 1 Catedral (2018-2020). In it, we witness a magical process of moving forward to the future, of vision and divination, and of the path that invites us to his creative discovery.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Parrón Ortiz, Universidad de Sevilla, España

Francisco Parrón Ortiz is an architect, E.T.S.A. Seville and Architectural and Urban Rehabilitation researcher, E.T.S.A.S. He is currently a Doctoral Student in the Doctoral Program in Architecture at the University of Seville, LE11 (“History and Theory of Architecture: Cultural Studies, Social Management and Creative City”). His thesis is entitled: “An In-Depth Look at the Reciprocal Contaminations between Art and Architecture in Seville. 1965-1987. The Exhibition Space in Gerardo Delgado and José Ramón Sierra: From Impact to Legacy.” He holds an International Master’s Degree in Eco-efficient Rehabilitation of Buildings and Neighborhoods from the University of Seville. Some of his most relevant merits include: awards and distinctions at both the national and European level for works and projects, his position as Lecturer and Curator of Exhibitions on Art and Housing, as well as his publications (articles and chapters) in architecture books.

References

Fuentes documentales

Archivo personal del Estudio de Arquitectura de José Ramón Sierra Delgado y Ricardo Sierra Delgado en la calle Monsalves no. 13 de Sevilla.

Archivo personal de la fotógrafa Ana Belén Ramos Tello.

Centro de Documentación. Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Sevilla.

Fuentes bibliográficas

Baudelaire, Charles. El Spleen de París. Pequeños Poemas en Prosa. Traducido por Manuel Neila. Sevilla: Espuela de Plata, 2009.

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Traducido por Isidoro Herrera Baquero y Luis Fernández Castañeda. Madrid: Akal, 2005.

Bergson, Henri. La introducción a la metafísica / La Risa. Traducido por Manuel García Morente. México: Porrua, 2004.

Breton, André. Manifiestos del Surrealismo. Traducido por Aldo Pellegrini. Buenos Aires: Editorial Argonauta, 2001.

Camus, Albert. El hombre rebelde. Traducido por Josep Escué. Madrid: Alianza Editorial, 2013.

Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Traducido por Antoni Vicens y Marco Aurelio Galmarini. Barcelona: Tusquets Editores, 1983.

Danto, Arthur C. La transformación del lugar común: Una filosofía del arte. Traducido por Ángel de Molla Román. Buenos Aires: Paidós, 2002.

Derrida, Jaques. Memorias de ciego: el autoretrato y otras ruinas. Traducido por Tupac Cruz y Bruno Mazzoldi. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Artes y Universidades, 2017.

Didi-Huberman, Georges. Lo que vemos, lo que nos mira. Traducido por Horacio Pons. Buenos Aires: Ediciones Manantial, 1997.

Duchamp, Marcel. Escritos. Duchamp du Signe. Traducido por Josep Elias y Carlota Hesse. Barcelona: Gustavo Gili, 1978.

Frampton, Kenneth. Estudios sobre cultura tectónica: Poéticas de la construcción en la arquitectura de los siglos XIX y XX. Traducido por Amaya Bozal y Juan Calatrava. Madrid: Akal, 1999.

Genette, Gérard. Inmanencia y trascendencia. Traducido por Juan Vivanco. Barcelona: Lumen, 1997.

González García, Ángel, Francisco Calvo Serraller, y Simón Marchán Fiz. Escritos de arte de vanguardia: 1900-1945. Madrid: Istmo, 2009.

Jacob, Mary Jane, y Robert Pincus-Witten. Gordon Matta-Clark a retrospective. Chicago: Museum of Contemporary Art, 1985.

Jiménez Jiménez, José. La vida como azar. Madrid: Mondadori, 1989.

Lebel, Robert, André Breton, y Henri-Pierre Roché. Sur Marcel Duchamp. Ginebra: Musée d’Art Moderne et Contemporain, 2015.

López Moreno, Luisa, José Ramón López Rodríguez, y Fernando Mendoza Castells. El arquitecto y el museo: [ciclo de conferencias: mayo-junio 1989]. Sevilla: Colegio Oficial de Arquitectos de Andalucía Occidental, 1990.

Matta Echaurren, Roberto. “Mathématique sensible-Architecture de temps.” Minotaure, no. 11 (mayo de 1938): 43.

Molderings, Herbert. Duchamp traversé: Essais 1975-2012. Traducido por Jean Bernard Torrent. Paris: Musée d’Art Moderne et Contemporain, 2015.

Moneo Vallés, José Rafael, Juan Bosco Díaz-Urmeneta Muñoz, Francisco González de Canales, José López-Canti, Pepe Ýñiguez, Juan José Vázquez Avellaneda, José Ramón Moreno Pérez, Juan Suárez Ávila, Víctor Pérez Escolano, y José Ramón Sierra Delgado. José Ramón Sierra, 2015. Sevilla: Recolectores Urbanos, 2015.

Schwarz, Arturo. The Complete Works of Marcel Duchamp. Nueva York: Delano Greenidge Editions, 2000.

Sierra Delgado, José Ramón. Arquitectura, Dadá y Patrimonio de la Humanidá. Sevilla: Recolectores Urbanos, 2014.

Sierra Delgado, José Ramón. “Sevilla cerrada y Sevilla abalconada.” Arquitectura, no. 231 (Julio-Agosto 1981): 59-64.

Sierra Delgado, José Ramón. “Una visita a la cocina de los ángeles.” Separata, no. 5-6 (Primavera 1981): 74-76.

Smithson, Peter, y Robert Smithson. Robert Smithson. The Collected Writings. Los Ángeles: Jack Flam; University of California Press, 1996.

Schmarsow, August. “La esencia de la creación arquitectónica.” Conferencia de habilitación pronunciada en el salón de actos de la Universidad de Leipzig el 8 de noviembre de 1893 como profesor de Historia del Arte.

Fuentes periodísticas

Lorente Garfias, Manuel. “Cuatro pintores. Galería Juana de Aizpuru. C/ Canalejas 10. Hasta el 4 de Junio.” ABC de Sevilla, 30 de mayo de 1986.

Entrevistas

Juana de Aizpuru (Juana Domínguez Manso). Entrevista personal con el autor, 27 de diciembre de 2019 – 30 de diciembre de 2019.

Marcel Duchamp. Entrevista realizada por Georges Charbonnier. “Six entretiens avec Marcel Duchamp”. RTF. France Culture Radio, 9 de diciembre de 1960 – 13 de enero de 1961.

Published

2022-12-21

How to Cite

Parrón Ortiz, Francisco. 2022. “Purpose(s) of Architecture and Art in José Ramón Sierra”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 28 (December). Sevilla, España:288-309. https://doi.org/10.46661/atrio.6345.

Issue

Section

Articles