The Pop Collages Series (1977-1980) by Pedro José Pradillo; Surrendered to Coated Paper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6833

Keywords:

Pop Art, Collage, Pedro Pradillo, Digitization, Dibond, Seventies Chronicle

Abstract

Almost half a century after their execution, Pradillo’s assemblages on paper, as obvious Pop works, have caused a sensation in all exhibitions due to renewed liveliness in new technical support and the modern aesthetic. These collages from this adolescent years, now refreshed by digital technology, date back to 1977-1980, predating the effervescence of Madrid’s Movida. Therefore, it is more than admirable how, at such a young age, Pradillo was able to become a chronicler of his generation. However, I understand that these early works should still be open to exploration by critics, in search of their possible visual mechanisms. Considering all of the above as well as the simultaneity of opposing images, one can comprehend how difficult it is to read most of the collages featured in this article from a literary sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Miguel Muñoz Jiménez, Universidad Francisco Marroquín, Ciudad de Guatemala, Guatemala

(Santander, 1956) A Doctor in Art History, José Miguel Muñoz Jiménez worked as a Professor at the European University of Madrid from 2006 to 2012. He is currently a Professor at the Francisco Marroquín University in Guatemala City. He has published books on Mannerism Architecture in Guadalajara, 1987; Fray Alberto de la Madre de Dios, Architect, 1990; Carmelite Architecture in Spain, Mexico and Portugal, 1990; Architecture, Urbanism and Landscape in the Spanish Sanctuaries, 2010; Kisses and Caprices. Iconography and style in 80 boxes-collages by Pedro José Pradillo, 2020, and Hornos de cal y caleros in Vegas de Matute (Segovia), 2022, among others. He is also the author of more than two hundred articles in scientific journals and has participated as a historian in numerous national and international congresses, as well as in various urban intervention and restoration projects in architectural heritage.

References

Fuentes bibliográficas

Cepero Martín, Itziar. “Origen y evolución del collage hasta 1945.” TFG, Universidad de Zaragoza, 2018.

Guigon, Emmanuel. Historia del Collage en España. Teruel: Museo de Teruel, 1995.

Hermida Congosto, Alberto. “El collage y el lenguaje audiovisual. Análisis de las relaciones entre la técnica artística, sus principios estéticos y la imagen en movimiento.” Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2014. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=64133.

Marchán Fiz, Simón. Del arte objetual al arte del concepto: 1960-1974. Madrid: Akal, 1997.

Martín González, Juan José. “Iconografía e iconología como métodos de la Historia del Arte.” Cuadernos de Arte e Iconografía 2, no.3 (1989): 11-26.

Marzo, Jorge Luis, y Patricia Mayayo. Arte en España (1939-2015), idea, prácticas, políticas. Madrid: Cátedra, 2015.

Muñoz Jiménez, José Miguel. “Cajas, Dadá y Neo Pop.” En ‘InCon·Vertido’, catálogo exposición de Pedro José Pradillo, 4-5. Guadalajara: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, 1996.

Muñoz Jiménez, José Miguel. “ECCE HOMO. A propósito de F. Nietzsche: la última propuesta del artista conceptual Pedro José Pradillo.” En Actas XVI Encuentro de Historiadores del Valle del Henares, 467-486. Alcalá de Henares: Institución de Estudios Complutenses; Diputación Provincial de Guadalajara; Centro de Estudios Seguntinos, 2018.

Muñoz Jiménez, José Miguel. “El arte como narración. Pedro José Pradillo, un artista conceptual.” En Catálogo de la Exposición ‘Con qué objeto. Ensamblajes de Pedro José Pradillo 1975-2019, 5-17. Guadalajara: Aegidius; Diputación Provincial de Guadalajara, 2019.

Muñoz Jiménez, José Miguel. Besos y Caprichos. Iconografía y estilo en 80 cajas-collages de Pedro José Pradillo. Guadalajara: Aegidius, 2020.

Muñoz Jiménez, José Miguel. “Pedro José Pradillo, un culto artista conceptual. Sobre la exposición ‘Con qué objeto’. Guadalajara, septiembre-octubre 2019.” UMÁTICA. Revista sobre Creación y Análisis de la Imagen, no. 3 (2021): 113-134. https://doi.org/10.24310/Umatica.2020.v2i3.6769.

Ordóñez Escudero, Olga. “El Collage como método creativo y fundamento de una experimentación plástica.” Tesis doctoral, Universidad del País Vasco, 2001.

Sánchez Oms, Manuel. El Collage. Historia de un desafío. Villafranca del Penedés: Erasmus Ediciones, 2013.

Torre, Alfonso de la, y Pedro José Pradillo. Catálogo de la Exposición ‘Pedro José Pradillo. El sueño de la razón (cajas y ensamblajes)’, octubre 2022-enero2023, Fundación Antonio Pérez. Cuenca: Fundación Antonio Pérez, 2022.

Vílchez de Arribas, Juan Fermín. “Prensa satírica en España: 1970-1980, una década de esplendor.” El Argonauta español, revue bilingue franco-espagnole, no. 12 (2015): 1-13. https://doi.org/10.4000/argonauta.2268.

Fuentes digitales

Sanz Coca, Ángela. “Caprichos y Besos de Goya en JustMad.” Descubrir el Arte, 28 de febrero de 2016. Consultado el 10 de febrero de 2021. http://www.descubrirelarte.es/2016/02/28/caprichos-y-besos-de-goya-en-justmad.html.

“Pedro José Pradillo. Obra. Collages.” Consultado el 20 de diciembre de 2021. https://www.pedrojosepradillo.com/collages/.

Published

2022-12-21

How to Cite

Muñoz Jiménez, José Miguel. 2022. “The Pop Collages Series (1977-1980) by Pedro José Pradillo; Surrendered to Coated Paper”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 28 (December). Sevilla, España:310-32. https://doi.org/10.46661/atrio.6833.

Issue

Section

Articles