A Practical Approach to Baroque Art at the Museum of Religious Colonial Art, Panama City: Christ of Humility and Patience, the Immaculate Conception, and Saint Barbara

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6878

Keywords:

Panama, Baroque Art, Artisans, Ngäbe-buglé, Workshops, Syncretism

Abstract

The artistic legacy of the Vice Royalty period in Panama was rediscovered in the mid-twentieth century. This interest led to intensive investigations in archaeology, social-religious, and ethnographic and historic research. The historiography of Panamanian art during the Vice Royalty period, and especially the artworks created by Indigenous artisans and carpenters, remains mostly unknown. The main objective of this paper is to present new interpretative proposals in the symbolism and iconography of the baroque artworks in the Religious Colonial Art Museum located in Casco Antiguo, Old Quarters of Panama. It is important to establish the link between these artifacts and the schools or workshops in the Azuero Peninsula and the provinces of Chiriqui and Veraguas, as centers of Vice Royal artistic works, originally taught by the mendicant brotherhood orders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Candy Barberena, Universidad de Panamá, República de Panamá

Candy Barberena holds a Ph.D in Art History from Francisco Marroquin University (Guatemala, 2021) and a M.A. in Visual Arts with a specialty in History-Criticism and Art Theory. She is a specialist in creative strategic planning in the field of communication. For years she has worked to carry out significant research on the Panamanian indigenized baroque period, stressing the topics of viceroyalty art in the Isthmus, the mendicant religious orders, and viceroyalties traditions. These studies have been conducted within the scope of Panamanian historiography and current cultural events. These novel research areas and studies have led to a singular work result, and a development of documentary sources compiled from the collections of Panamá, Colombia, Mexico, and Spain.

References

Fuentes documentales

Archivo General de la Nación (AGN). Bogotá. Fondos: Visitas, Miscelánea y Caciques e Indios.

Archivo General de Indias (AGI). Sevilla. Fondos: Cartas y expedientes de cabildos seculares.

Fuentes bibliográficas

Ariza, Alberto. Los Dominicos en Panamá. Bogotá: Cooperativa Nacional de Artes Gráficas, Ltda., 1964.

Báez-Jorge, Félix. “Santos patrones y religiosidad popular en Mesoamérica: contribuciones y limitaciones analíticas.” La Palabra y el Hombre, no. 97 (enero-marzo, 1996): 99-112.

Barberena, Candy. “El arte hispánico y de tradición virreinal en Panamá.” Tesis doctoral, Universidad Francisco Marroquín, 2021.

Barberena, Candy. “Aproximación al arte barroco indigenizado en el Museo de Arte Religioso Colonial. El mensaje iconográfico.” (en prensa).

Bobadilla, Inés. “Derivaciones de la Arquitectura Mudéjar en el Estado de Michoacán, México.” Revista Sharq Al – Andaluz, no. 19 (2008 -2010): 237-275.

Borsari, Andrea. “Der Finger des Johannes. La pinacoteca de Elías Canetti y el recuerdo del horror.” Daimon, no. 38 (2006): 137-144.

Castillero Calvo, Alfredo. Conquista, Evangelización y resistencia. Bogotá: Panamericana Formas e Impresos, 2017.

Castillero Calvo, Alfredo. dir. y ed. Nueva Historia General de Panamá. T. 1, vol. 1. Dinamarca-Panamá: Phoenix Design Aid A/S, 2019.

Castillero Calvo, Alfredo. dir. y ed. Nueva Historia General de Panamá. T. 3, vol. 1. Dinamarca Panama: Phoenix Design Aid A/S, Dinamarca-Panamá, 2019.

De Mesa, José, y Teresa Gisbert. Holguín y la Pintura Altoperuana del Virreinato. La Paz: Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, 1956.

Freedberg, David. El poder de las imágenes. Madrid: Ediciones Cátedra, 2011.

García Sampere, Marinela. “La tradición y la originalidad en la Istòria de la Passió, de Bernat Fenollar y Pere Martines, y en la Vita Christi de Isabel de Villena.” Revista de Lenguas y Literaturas Catalana, Gallega y Vasca, no. 6 (1998-1999): 47-68. https://doi.org/10.5944/rllcgv.vol.6.1998.5761.

González López, Francisco Alejandro. “Excepciones de la imagen convencional de santa Bárbara. Los giros de su iconografía en la Nueva Granada.” Tesis de Maestría, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano, 2019.

Gutiérrez, Samuel. San Francisco de la Montaña, Joyel del Arte Barroco americano. Panamá: Impresora de la Nación, 1980.

Gutiérrez, Samuel. Arquitectura panameña: Descripción e historia. Panamá: Biblioteca de la Nacionalidad ed., 1999.

Joly, Luz Graciela. “The Ngäbe among Us, 2015- 2021.” Consultado el 15 de diciembre de 2021. https://chiriqui.life/topic/17142-luz-graciela-joly-and-the-the-ng%C3%A4be-among-us/.

Luque Teruel, Andrés. “Origen del retablo barroco en Sevilla: el modelo tetrástilo, 1600-1660.” Espacio y Tiempo, Revista de Ciencias Humanas, no. 22 (2008): 143-189.

Martínez Cabanal, Luz Ángela. “Barroco y transhistoriedad en Latinoamérica y Chile.” Revista chilena de Literatura, no. 89 (2015):185-212. https://doi.org/10.4067/S0718-22952015000100010.

Molina Castillo, Mario José. Veragua: la tierra de Colón y Urracá, Estudio geo-histórico, urbanístico, económico, social, político y cultural de Veraguas, Chiriquí y Bocas del Toro, 1502-1821. T. 2. Panamá: Arte Gráfico Impresores, 2008.

Peralta, Manuel. Costa Rica, Nicaragua y Panama en el siglo XVI: su historia y sus límites según los documentos del Archivo de Indias de Sevilla, del de Simancas. Madrid: Librería de M. Murillo, 1883.

Plá, Josefina. El barroco hispano-guaraní. Asunción: Intercontinental, 2006.

Portús Pérez, Javier. Pintura Barroca Española. Madrid: Editorial Palacios y Museos, 2001.

Ramírez Maglione, Aniella. “Aproximaciones metodológicas al estudio de la imaginería colonial: Nicaragua y Costa Rica.” Repertorio Americano, no. 24 (enero-diciembre 2014): 301-325.

Recio Mir, Álvaro, y Jesús Morejón Pazos. “Estética de lo tremendo, del horror y del espanto: un inédito crucificado novohispano en una colección particular de Sanlúcar de Barrameda (Cádiz).” Laboratorio de arte, no. 28 (2006): 305-318. https://doi.org/10.12795/LA.2006.i.01.16.

Rey-Márquez, Juan Ricardo. “El dibujo en Nueva Granada en el contexto de las reformas borbónicas.” Revista Kaypunku 3, no. 2 (junio 2016): 95-116.

Rubial García, Antonio. “Ángeles en carne mortal. Viejos y nuevos mitos sobre la evangelización de Mesoamérica.” Signos Históricos, no. 7 (enero-junio 2002): 43-44.

Schenone, Héctor. Museo de Arte Religioso Colonial. Panamá: Instituto Nacional de Cultura, 1974.

Schulz, Carsten, y Aquilina Gallego. La Chácara: Arte Vivo de la Mujer Ngäbe, mitología, costumbres, plantas, fabricación: estudio etnobotánico participativo. T. 12. San Félix: INRENARE, 1996.

“Sukía.” Consultado el 19 de agosto de 2021. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/316767.

Taber, Danica. “El arte Ngäbe de la Chácara: su significado cultural y potencial financiero en una asociación de artesanas.” Independent Study Project (ISP), Collection 372 (2006): 1-29.

Torres de Araúz, Reina, Ángela Camargo, Samuel Gutiérrez, y Óscar Velarde, El arte barroco de los altares de San Francisco de la Montaña y su relación socio histórica. Panama: Impresora de la Nación, 1980.

Vorágine, Santiago de. La leyenda dorada. Madrid: Alianza Editorial, 1990.

Yeguas Gassó, Joan. El Divino Morales. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2015.

Published

2022-12-21

How to Cite

Barberena, Candy. 2022. “A Practical Approach to Baroque Art at the Museum of Religious Colonial Art, Panama City: Christ of Humility and Patience, the Immaculate Conception, and Saint Barbara”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 28 (December). Sevilla, España:98-119. https://doi.org/10.46661/atrio.6878.

Issue

Section

Articles