The Aesthetics of Marble between Late Antiquity and the Early Middle Ages; Reflections from Textual Sources.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.7258

Keywords:

Aesthetics, Late Antiquity, Early Middle Age, Marble, Decorative Stones, Textual Sources

Abstract

Discerning the aesthetic and symbolic characteristics of marble is particularly useful for generating historical hypotheses. On the one hand, these traits allow us to understand the phenomenon and the reasons for the use of decorative rocks, helping to deepen our knowledge regarding its sculptural ensemble. On the other hand, knowing the aesthetic dynamics of the marble allows for more general hypotheses about artistic tastes in the chronology of the study. This work is based on this basic premise of using non-constructive stone material as a tool for understanding the past, within the framework of the history of aesthetic ideas. To this end, textual sources are used, presenting a reasoned compilation of texts and a subsequent reflection on the aesthetic characteristics of decorative rocks and its use in the European and Mediterranean High Middle Ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raúl Aranda González, Institut Català d’Arqueologia Clàssica, Tarragona, España

Graduate in Art History from the Complutense University of Madrid and PhD in Classical Archaeology from the Rovira i Virgili University. He has been a pre-doctoral researcher at the Institut Català d'Arqueologia Clàssica and at the Dept. of Prehistory and Archaeology of the UNED. He has carried out research stays at the Universidade de Évora (Portugal) and the Univertità "La Sapienza" di Roma (Italy). He has been a visiting professor at the Universidad Autónoma de Madrid, the UNED, the Universitat Rovira i Virgili and the Universidade de Évora.  His lines of research focuses on the material culture and artistic productions of Late Antiquity and the Early Middle Ages. He has taken part in more than 20 research projects and archaeological. Archaeological interventions. Since 2013 he has been a member of the research team at Carranque (Toledo) and since 2021 he has been directing research at the site of Walmus (El Viso de San Juan, Toledo).

References

Fuentes documentales:

Casiodoro. The letters of Cassiodorus. Traducido por Thomas Hodking. London: Henry Frowde, 1886.

Marqués de la Fuensanta del Valle. Colección de documentos inéditos para la historia de España. T. CV. Madrid: Imprenta de José Perales y Martínez, 1895.

Coripo, Flavio Cresconio. El Panegírico de Justino II. Traducido por Antonio Ramírez de Verger. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1985.

Ermoldo, el Negro. Poème sur Louis le Pieux; et Épitres au Roi Pépin. Traducido por Edmond Faral. París: Libraire Ancienne Honoré Champion, 1932.

Flodoardo de Reims. Historia ecclesiae Remensis. Traducido por M. Lejeune. Reims: P. Regnier, imprimeur de l’Academie, 1854.

Heraclio. De coloribus et artibus Romanorum. I colori e le arti dei Romani e la compilazione pseudo-eracliana. Traducido por Chiara Garzya Romano. Bolonia: Il Mulino, 1996.

La navegación de San Brendán. Editado por Fremiot Hernández González. Madrid: Akal, 2006.

Marciano Capela. Las nupcias de Filología y Mercurio. Editado y traducido por Fernando Navarro Antolín. Madrid: CSIC, 2018.

Prudencio. Himnos a los mártires. Editado por Marcial José Bayo. Madrid: Instituto Antonio de Nebrija, 1946.

Prudencio. Obras. Traducido por Luis Rivero García. Madrid: Gredos, 1997.

Sagrada Biblia. Editado por Eloíno Nácar Fuster y Alberto Colunga. Madrid: B.A.C., 1973.

Fuentes bibliográficas:

Anguita Jaén, José María. “El disco de Quiroga y Venancio Fortunato.” En Aντίδωρον. Homenaje a Juan José Moralejo, editado por María José García Blanco, María Teresa Amado Rodríguez, María José Martín Velasco, Amelia Pereiro Pardo, Manuel Enrique Vázquez Buján, 35-46. Santiago: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2011.

Anguita Jaén, José María. “El Disco de Quiroga: planteamientos nuevos a la luz de una constatación.” Larouco, no. 6 (2015): 81-100.

Aranda González, Raúl. “El concepto de marmor y su empleo como decoración mural entre la Tardoantigüedad y la Alta Edad Media (s. V-VIII).” En Pintado en la Pared. El muro como soporte visual en la Edad Media, editado por Santiago Manzarbeitia Valle, Matilde Azcárate Luxán, e Irene González Hernando, 313-350. Madrid: Ediciones Complutense, 2019.

Aranda González, Raúl. “Rocas decorativas (marmora) entre la Antigüedad Tardía y la Alta Edad Media en Hispania: Reflexión teórico-metodológica y estado de la cuestión.” En Paisajes e historias en torno a la piedra. La ocupación y explotación del territorio de la cantería y las estrategias de distribución, consumo y reutilización de los materiales lapídeos desde la Antigüedad, editado por Virginia García-Entero, Sergio Vidal Álvarez, Anna Gutiérrez Garcia-Moreno, y Raúl Aranda González, 349-390. Vol. 1 de Monografías de Prehistoria y Arqueología. Madrid: UNED, 2020). https://doi.org/10.5944/monografias.prehistoria.arqueologia.2020.12

Arce, Javier. Esperando a los árabes: los visigodos en “Hispania”, (507-711). Madrid: Marcial Pons, 2011.

Arias Abellán, Carmen. Itinerarios latinos a Jerusalén y al Oriente cristiano. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2000.

Barry, Fabio. “Walking on Water: Cosmic Floors in Antiquity and the Middle Ages.” The Art Bulletin LXXXIX, no. 4 (2007): 627-656. https://doi.org/10.1080/00043079.2007.10786367.

Bermejo Barrera, José Carlos. “Crónicas, reliquias, piedras legendarias y coronaciones en la Edad Media.” Cuadernos de historia del derecho, no. 23 (2016): 11-40. https://doi.org/10.5209/rev_CUHD.2016.v23.53057.

Canto, Alicia María. “Fuentes árabes para la Mérida romana.” Cuadernos Emeritenses, no. 17, (2001): 12-86.

De Bruyne, Edgar. La Estética de la Edad Media. Madrid: Visor, 1987.

Eco, Umberto. Arte y belleza en la estética medieval. Barcelona: Debolsillo, 2012.

Flood, Finbarr Barry. “‘God’s Wonder’: Marble as Medium and the Natural Image in Mosques and Modernism.” A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture 23, no. 2 (2016): 168-219. https://doi.org/10.1086/691611.

Fobelli, Maria Luigia. Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la ‘Descrizione’ di Paolo Silenziario. Roma: Viella, 2005.

Gnoli, Raniero. Marmora romana. Roma: Edizioni dell’elefante, 1988.

Godoy Fernández, Cristina. Arqueología y liturgia. Iglesias hispánicas (Siglos IV al VIII). Barcelona: Universitat de Barcelona, 1995.

Gutierrez Garcia-M., Anna. Roman quarries in the northeast of Hispania (modern Catalonia). Tarragona: ICAC, 2009.

Hoyo Calleja, Javier del. “Carmina latina epigraphica del noroeste hispano.” En Actas del XI Congreso Español de Estudios Clásicos, coordinado por Antonio Alvar Ezquerra, 877-886. Madrid, Sociedad Española de Estudios Clásicos, 2003.

Kennell, Stephanie Adelaide Hillert. “Hercules invisible basilica (Cassiodorus “Variae” I, 6).” Latomus, t. 53 (1994): 159-175.

Lamesa, Anaïs, Annie Blanc, y Philippe Blanc. “Les pierres marbrières dans la construction des villes antiques et à Constantinople.” En Construire la ville. Histoire urbaine de la pierre à bâtir, editado por Jean-Pierre Gély, Jacqueline Lorenz, y François Blary, 83-92. Paris: CTHS, 2014.

López Brenes, Manuel Enrique, y Roberto Marín Guzmán. “Los tesoros en la conquista Árabe de Al-Ándalus y las contradicciones en las fuentes árabes.” Revista Estudios, Extra 0, (2019): 371-428. https://doi.org/10.15517/re.v0i0.36275.

Mango, Cyril. The art of the Byzantine Empire 312-1453: sources and documents. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1972.

Mayer, Marc, e Isabel Rodà. “El comercio del mármol en el mediterráneo y su reflejo en la ciudad romana de Sagunt.” En Saguntum y el mar, coordinado por Carmen Aranegui Gascó, 37-45. Valencia: Generalitat Valenciana, 1991.

McVey, Kathleen. “The Domed Church as microcosm: literary roots of an architectural symbol.” Dumbarton Oaks Papers, no. 37, (1983): 91-121. https://doi.org/10.2307/1291479.

Morán Sánchez, Carlos Jesús. Piedras, ruinas, antigüallas. Visiones de los restos arqueológicos de Mérida (S. XVI-XIX). Mérida: Junta de Extremadura, 2009.

Pérez Álvarez, Mª Ángeles. Fuentes árabes de Extremadura. Cáceres: Universidad de Extremadura, 1992.

Pradier Sebastián, Adrián. “La estética de la luz en la edad media. De ps. Dionisio areopagita a Roberto Grosseteste.” Tesis doctoral, Universidad de Salamanca, 2005.

Schibille, Nadine. Hagia Sophia and the Byzantine Aesthetic Experience. Farnham: Ashgate Publishing Ltd., 2014.

Serrano Martín, Eliseo. “‘Silentium facite’: el fin de la polémica y el discurso en torno a la Virgen del Pilar en la Edad Moderna.” Hispania: Revista española de historia, no. 74, 128 (2014): 687-714. https://doi.org/10.3989/hispania.2014.020.

Tatarkiewicz, Wladyslaw. Historia de la Estética. II La Estética medieval. Madrid: Akal, 1987.

Vasco Rocca, Sandra. Santa Bibiana. Roma: Istituto di Studi Romani, 1983.

Ward-Perkins, John Bryan. “Marmor.” En Enciclopedia dell’arte antica, classica e orientale, coordinado por Ranuccio Bianchi Bandinelli, 860-870. Vol. IV. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, 1961.

Yarza, Joaquín, Milagros Guardia, y Teresa, eds. Arte medieval. Fuentes y documentos para la historia del arte, 2-3. Barcelona: Gustavo Gili, 1982.

Published

2023-12-19

How to Cite

Aranda González, Raúl. 2023. “The Aesthetics of Marble Between Late Antiquity and the Early Middle Ages; Reflections from Textual Sources”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 29 (December). Sevilla, España:26-47. https://doi.org/10.46661/atrio.7258.

Issue

Section

Articles