The Disturbing Presence of Death. Its Representation in Uruguayan Art in Times of the Second World War.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.8130

Keywords:

Uruguay, Second World War, Iconography, Death, Melancholy, Pathos

Abstract

The impact of the Second World War in Uruguay has traditionally been studied from its socio-economic angle, although there is still a great void regarding its impact on the cultural and artistic space. This article sets out to analyze the changes in the corpus of Uruguayan art in relation to representations of death –iconographically and expressively– since the Second World War. On the one hand, we study iconographic aspects related to the presence of death, while on the other, we suggest a series of works in which topics and atmospheres have indirect links to it. In this case, it is important the presence of melancholy by way of omnipresent form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Rey Ashfield, Universidad de la República, Montevideo, Uruguay

Architect from the University de la República del Uruguay, Master in Instruments for the Valuation and Management of Artistic Heritage and Ph.D. in Art History and Cultural Heritage Management, both from the University Pablo de Olavide, in Seville. He has developed extensive academic activity in both local and foreign universities, with numerous publications in the field of art history, with emphasis on architecture, urbanism and cultural heritage. He is currently the director of the National Cultural Heritage Commission of Uruguay and a consultant to the OAS.

Daniela Kaplan Stein, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España

History Professor from the University of Montevideo. She holds a diploma in Art and Culture from the University of Montevideo. She is currently studying for a master’s degree in Art, Museums, and Historical Heritage Management at the Pablo de Olavide University in Seville. She has worked as a titular professor in the History Didactics professorship at the University of Montevideo, besides her experience as a secondary school teacher in History and Art History. Her lines of research focus on the fields of History of Art and Culture.

References

Fuentes documentales:

Catálogo del Salón Nacional de Pintura y Escultura. Uruguay: Ministerio de Instrucción pública, 1939.

Catálogo del IV Salón Nacional de Bellas Artes. Uruguay: Ministerio de Instrucción Pública, 1940.

Catálogo del IX Salón Nacional del Dibujo y el Grabado. Uruguay: Ministerio de Instrucción Pública, 1946.

Catálogo del XII Salón Nacional del Dibujo y el Grabado. Uruguay: Ministerio de Instrucción pública, 1949.

Catálogo del XIII Salón Nacional del Dibujo y Grabado. Uruguay: Ministerio de Instrucción Pública, 1950.

Ministerio de Instrucción Pública, X Salón Nacional de Dibujo y Grabado 1947. Catálogo. Montevideo: Comisión Nacional de Bellas Artes, 1947. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Teatro Solís de Montevideo, 1947.

Fuentes bibliográficas:

Arana, Mariano, y Lorenzo Garabelli. Arquitectura renovadora en Montevideo, 1915-1940. Montevideo: Fundación de Cultura Universitaria, 1991.

Argul, José Pedro. Las artes plásticas en Uruguay. Montevideo: Barreiro y Ramos, 1966.

Ariès, Philippe. El hombre ante la muerte. España: Taurus, 1984.

Claire, Jean. Malinconia. Madrid: La Balsa de Medusa, 1999.

Cogniat, Raymond, y Carlos Herrera Mac Lean. Exposición de Grabadores Franceses Modernos. Montevideo: Ministerio de Instrucción Pública, 1947. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en Montevideo, 1947.

Ferrari, María. “Civilización.” AIAPE, no. 4 (1938): 1.

Freud, Sigmund. “Das Unheimliche.” En Obras Recopiladas, 11-29. Vol. 12. Londres: Imago, 1947.

Hermsen, Joke Johannetta Hermsen. La melancolía en tiempos de incertidumbre. Madrid: Siruela, 2019.

Hurtado, Guillermo. “Naturaleza muerta (still-life).” Dianóia, no. 64 (2020): 181-192. https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2019.83.1567.

Lebeer, Louis, y Carlos Herrera Mac Lean. Grabados belgas. Montevideo: Ministerio de Instrucción Pública, 1948. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en Montevideo, 1948.

Moraes Medina, Mariana. “En busca del enemigo oculto: intelectuales y revistas antinazis en el Uruguay de la Segunda Guerra Mundial.” Revista Letral, no. 24 (2020): 1-21. https://doi.org/10.30827/rl.v0i24.11690.

Orwell, George. “Los escritores y leviatán.” Estudios Públicos, no. 18 (1985): 310-315.

Peluffo Linari, Gabriel. Realismo social en el arte uruguayo. 1930-1950. Montevideo: Museo Nacional de Bellas Artes Juan M. Blanes, 1992. Publicada en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Museo Nacional de Bellas Artes Juan M. Blanes, 1992.

Peluffo Linari, Gabriel. “Liderazgo intelectual en la construcción de un espacio de interlocución social alternativo: Agrupación de Intelectuales, Artistas, Periodistas y Escritores, AIAPE (1936-1948).” Revista de la Academia Nacional de Letras, no. 15 (2019): 113-161.

Pose, Severino. “Dibujo.” AIAPE, no. 4 (1937): 8.

Pove, J. P. “El destino manifiesto.” La Pluma, no. 12 (junio de 1929): 74.

Rey Ashfield, William. “Melancolía y metafísica. Arquitectura uruguaya en tiempos de incertidumbre global.” Vitruvia, no. 6 (2020): 17-34.

Traverso, Enzo. El significado de la segunda guerra mundial. Madrid: La Oveja Roja, 2015.

Published

2023-12-19

How to Cite

Rey Ashfield, William, and Daniela Kaplan Stein. 2023. “The Disturbing Presence of Death. Its Representation in Uruguayan Art in Times of the Second World War”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 29 (December). Sevilla, España:404-27. https://doi.org/10.46661/atrio.8130.

Issue

Section

Monographic Dossier