Citizen laboratories in schools
Methodologies to activate community participation and engagement
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-12732Keywords:
School laboratory, Social pedagogy, Sustainable development, Participatory methodology, CommitmentAbstract
This article analyzes the experience of Spaces for Change, an initiative developed in schools in the Canary Islands that promotes active student participation through citizen laboratories. Conceived and facilitated by the Social Innovation Laboratory of the University of La Laguna (LabINS ULL) and funded by a grant from the Government of the Canary Islands, the project is grounded in the principles of social pedagogy and critical pedagogy, recognizing students as agents of change within their educational community. From a situated and practical perspective, it examines how these laboratories empower students and teachers to participate in processes of social transformation aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs) and the 2030 Agenda. The research is based on a qualitative narrative methodology, based on testimonies, visual records, and evidence of collective actions carried out in the participating schools. The results show that school citizen labs function as pedagogical devices that foster child and youth agency, the co-creation of knowledge, and meaningful learning around social, environmental, and community challenges. Transformations are also observed in school dynamics, in the relationships between teachers and students, and in the perception of the environment as an educational space. The discussion focuses on the potential of these labs as a strategy to activate processes of critical citizenship and collective engagement from within the school. Finally, recommendations are made for their sustainability and possible adaptation to other educational contexts.
Downloads
References
Consejo Escolar del Estado. (2023). Participación del alumnado: voces y experiencias. Revista Participación Educativa, nº 13. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/mc/cee/publicaciones/revista-participacion-educativa/sumario-n13.html.
Benzies, K.M; Nicholas, D.B; Hayden, K.A; et al. (2024). Defining social innovation for post-secondary educational institutions: a concept analysis. Humanities & Social Sciences Communications, 11, 719. https://doi.org/10.1057/s41599-024-03236-6.
Crenshaw, K. W. (2019). Interseccionalidad: Ensayos seleccionados. Traficantes de Sueños.
De Sousa Santos, B. (2014). Epistemologías del Sur: Por una justicia cognitiva (1.ª ed. en español). Akal.
Freire, P. (2018). Pedagogía del oprimido (3.ª ed. en español). Siglo XXI Editores.
Fundación General Universidad de La Laguna. (s. f.). LabINS ULL: Laboratorio de Innovación Social. Universidad de La Laguna. https://fg.ull.es/innovacion/labins_ull/
Geobey, S. (2022). Reckoning with Reality: Reflections on a Place-Based Social Innovation Lab. Sustainability, 14(7), 3958. https://doi.org/10.3390/su14073958.
Giroux, H. A. (2003). Pedagogía y política de la esperanza: teoría, cultura y enseñanza (antología, ed. en español). Amorrortu / Paidós.
Gobierno de Canarias. (2021). Agenda Canaria de Desarrollo Sostenible 2030. https://www.gobiernodecanarias.org/proyectosestrategicos/areas/agendacanaria2030/ y https://agenda2030canarias.com/.
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes: propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85–118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641.
Hernández, F. (Coord.). (2011). Pensar la relación pedagógica en la universidad desde el encuentro entre sujetos, deseos y saberes. Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/20946.
Hernández-Gil, C., & Jaramillo-Gaitán, F.A. (2020). Laboratorio de innovación social: hibridación creativa entre las necesidades sociales y las experiencias significativas de los estudiantes de administración de empresas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 267-281. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10518.
Hooks, B. (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad (traducción al español). Capitán Swing Libros.
LABINS ULL. (2021a). LABINS ULL. Resumen de Diálogos para el cambio, 2021 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=SxbxccyIkzA
LABINS ULL. (2021b). Espacios para el cambio. CEIP Benito Méndez Tarajano [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VJgOaY0Pl0k
Ley 2/2023, de 1 de marzo, de Políticas de Juventud de Canarias. Boletín Oficial del Estado, núm. 124, de 25 de mayo de 2023. https://www.boe.es/eli/es-cn/l/2023/03/01/2/con.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3.
Marcelo García, C. (2017). Innovación educativa, asesoramiento y desarrollo profesional. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Martínez Usarralde, M. J. (2010). Educación para la ciudadanía y participación juvenil: una mirada desde la pedagogía social. Revista de Educación, 352, 119–144. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2010-352-124.
Ministerio de Educación y Formación Profesional. LOMLOE. Ley de Educación en vigor. https://educagob.educacionfpydeportes.gob.es/lomloe/ley.html.
Naumann, S.; Davis, M.; Moore M.L. & McCormick, K. (2018). Utilizing Urban Living Laboratories for Social Innovation. In: Elmqvist, T. Bai X, Frantzeskaki N, et al., (eds). Urban Planet: Knowledge towards Sustainable Cities. Cambridge University Press; 2018:197-217.
Novo, M. (2006). El desarrollo sostenible: su dimensión ambiental y educativa (ed. en español, UNESCO / Pearson). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000218389.
Novo Villaverde, M. (2016). El desarrollo sostenible: su dimensión ambiental y educativa. Editorial Universitas.
Organización de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (A/RES/70/1). https://sdgs.un.org/2030agenda y https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf.
Plan de acción para la implementación de la Agenda 2030 en España. (2019). Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación / Departamento de Derechos Sociales y Agenda 2030. https://www.dsca.gob.es/sites/default/files/derechos-sociales/plan-accion-implementacion-a2030.pdf.
Saunders, L. & Wong, M.A. (2020). Critical Pedagogy: Challengind Bias and Creating Inclusive Classrooms. Instruction in Libraries and Information Centers: An Introduction. Illinois Open Publishing Network (IOPN). https://doi.org/10.21900/wd.12.
Schröder, A. & Krüger, D. (2019). Social Innovation as a Driver for New Educational Practices: Modernising, Repairing and Transforming the Education System. Sustainability, 11(4), 1070. https://doi.org/10.3390/su11041070
Tonucci, F. (2015). La ciudad de los niños (ed. en español). Graó.
Torres, J. (2012). La justicia curricular: El caballo de Troya de la cultura escolar. Morata.
UNESCO. (2019). Enseñando y aprendiendo para una participación transformadora https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368961_spa.
UNESCO. (2022). Informe sobre la juventud 2022: Los actores no estatales en la educación: ¿Quién elige? ¿Quién pierde? (Youth Report, GEM Report). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382502.
Vázquez Varela, C. (2018). Pedagogía social: una mirada crítica desde la práctica. Editorial CCS.
Yañez-Figueroa, J.A; Ramírez-Montoya, M.S; García-Peñalvo, F.J. (2021). Laboratórios de inovação social para a construção social do conhecimento: revisão sistemática da literatura. Texto Livre, v.14, n.3, e33750. DOI: http://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33750.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MSc. Mónica Dios-Rodríguez, Itahisa Pérez Pérez, PhD. David Pérez Jorge

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.

