Technopolitical, decolonial, and feminist pedagogies
the Radio CINEF experience as a territory of struggle for youth.
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-12669Keywords:
Podcasting, Technopolitics, Pedagogies, Youth, FeminismAbstract
What is proposed here is an epistemological, ethical, and political commitment to inhabiting digital practices with awareness and creativity, with the intention of politicizing technologies without disembodiment. It is based on the premise that there is a need to build pedagogies of encounter to dismantle the matrix of oppressions. Therefore, this text invites us to understand podcasting, through the experience of Radio CINEF, as a pathway that fosters activism with and from youth, through technopolitical, decolonial, and feminist intervention.
Downloads
References
Abarca, Flor. (2016). La metodología participativa para la intervención social: Reflexiones desde práctica. Revista Ensayos Pedagógicos, 11(1), 87–109. https://doi.org/10.15359/rep.11-1.5
Ahmed, Sarah. (2015). La política cultural de las emociones. Ciudad de México: Programa Universitario de Estudios de Género, Universidad Nacional Autónoma de México.
Alcazan, Arnaumonty., Axebra, Quodlibetat., Levi, S., Sunotissima., Takethesquare., & Toret, Javier. (2012). Tecnopolítica, internet y r-evoluciones: Sobre la centralidad de redes digitales en el #15M. Barcelona: Icaria.
Amore, Samson. (2020). Podcast Boys Club: Only 21% of Top-Charting Shows Have a Female Host. Wrap-Pro. https://www.yahoo.com/entertainment/podcast-boysclub-only-21-130033256.html?fr=sycsrp_catchall
Cabnal, Lorena. (2020, 17 de febrero). Defensa y recuperación del territorio de la sanación ancestral originaria. Pikara. https://www.pikaramagazine.com/2020/02/defensa-yrecuperacion-del-territorio-de-la-sanacion-ancestral-originaria/
Collado, Alejandra. (2022). Narrarnos en letras, hilos e imágenes: La memoria autobiográfica para no olvidar(nos). En A. G. Rincón Rubio., V. Romero García., & A. Calderón Cisneros (Coords.), Feminismos, memoria y resistencia en América Latina. Tomo 2: Narrar para no olvidar: Memoria y movimientos de mujeres y feministas (pp. 187–203). Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas; Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica.
Collado Campo, Alejandra. (2024). Radiografía de la tecnopolítica feminista en México durante el confinamiento por la pandemia de COVID-19: Denuncia, protesta, acuerpamiento, pedagogías y espirales del silencio. En G. A. Torres Vargas., G. Martínez-Zalce Sánchez., & A. Mercado Celis (Coords.), Las comunidades virtuales en la sociedad contemporánea (pp. 202–219). México: UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.
Copeland, Stacey. (2018). A feminist materialization of amplified voice: Queering identity and affect in The Heart. In D. Llinares, N. Fox, & R. Berry (Eds.), Podcasting: New aural cultures and digital media (pp. 209–225). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90056-8_11
Crenshaw, Kimberley. (1993). Demarginalizing the intersection of race and sex: A Black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. En K. D. Weisberg (Ed.), Feminist legal theory: Foundations (pp. 17–29). Philadelphia, PA: Temple University Press
Curiel, Ochy. (2014). Construyendo metodologías feministas desde el feminismo decolonial. En I. Mendia., M. Luxán., & M. Legarreta (Eds.), Otras formas de (re)conocer. Reflexiones, herramientas y aplicaciones desde la investigación feminista (pp. 45–60).
Díaz Hernández, José Andrés. (2020). Capitalismo Gore, diez años después: Una conversación con Sayak Valencia [Entrevista]. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 6, 1–17. https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/574
Ferrer, Ilya., Lorenzetti, Liza., & Shaw, Jessica. (2020). Podcasting for social justice: Exploring the potential of experiential and transformative teaching and learning through social work podcasts. Social Work Education, 39(7), 849–865. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1759738
Fischetti, Natalia & Torrano, Andrea. (2024). Tecnologías feministas: Tramas para la resistencia (1.ª ed.). CLACSO.
Fraser, Nancy. (1990). Rethinking the public sphere: A contribution to the critique of actually existing democracy. Social Text, (25/26), 56–80. https://doi.org/10.2307/466240
Freire, Paulo. (2014). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.
Fox, Kim., & Ebada, Yasmeen. (2022). Egyptian female podcasters: Shaping feminist identities. Learning, Media and Technology, 47(1), 53–64. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2020286
Gago, Verónica. (2017). La potencia feminista: o el deseo de cambiarlo todo (1.ª ed.). Tinta Limón.
Galindo, María. (2021). Feminismo bastardo. MUJERES CREANDO.
García, David. (2019). La radio en pijama. Origen, evolución y ecosistema del podcasting español. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 181–196. https://doi.org/10.5209/ESMP.63723
Grosfoguel, Ramón. (2011). Decolonizing post-colonial studies and paradigms of political economy: Transmodernity, decolonial thinking, and global coloniality. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, 1, 1–38. https://doi.org/10.5070/T
Harding, Sandra. (1986). The science question in feminism. Cornell University Press.
Hassan, Ahndi., & Hariharasudan, A. (2025). Cyberfeminism 4.0: The role of social media and digital platforms in shaping contemporary feminist activism. Journal of Women, Innovation, and Technological Empowerment, 1(1), 25–30. https://doi.org/10.17051/JWITE/01.01.05
Hecht, Gabrielle (Ed.). (2011). Entangled geographies: Empire and technopolitics in the global Cold War. Cambridge, MA: MIT Press.
Hill Collins, Patricia. (2000). Black feminist thought: Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. Routledge.
Hoydis, Joyce. (2020). Introduction: New Waves – Feminism, Gender, and Podcast Studies. Gender Forum, 77, 1–11.
Hooks, bell. (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing Libros.
Kinkaid, Eden., Emard, Kelsey., & Senanayake, N. (2020). The podcast-as-method? Critical reflections on using podcasts to produce geographic knowledge. Geographical Review, 110(1–2), 78–91. https://doi.org/10.1080/00167428.2019.1680043
Köseoğlu, Susan., Veletsianos, George., & Rowell, Chris. (Eds.). (2023). Critical digital pedagogy in higher education. AU Press. https://doi.org/10.15215/aupress/9781778290015.01
Kozak, Claudia (Ed.). (2012). Tecnopoéticas argentinas: Archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires: Caja Negra.
Leis, Raúl. (1989). El arco y la flecha: Apuntes sobre metodología y práctica transformadora. CEASPA.
Lemos, Carolina. (2025). A rede tecnopolítica #ELENÃO na hibridização del espacio urbano. Cidades, 49. https://journals.openedition.org/cidades/10539
Lugones, María. (2011). Hacia un feminismo descolonial. La Manzana de la Discordia, 6(2), 105–117. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v6i2.1504
Luna, María., & Romero-Hall, Enilda. (2023). La clave culturally relevant pedagogy in digital praxis. En S. Köseoğlu., G. Veletsianos., & C. Rowell (Eds.), Critical digital pedagogy in higher education (pp. 151–173). AU Press.
Lynch, Jonathan. (2023). Critical digital pedagogy for the Anthropocene. En S. Köseoğlu., G. Veletsianos., & C. Rowell (Eds.), Critical digital pedagogy in higher education (pp. 205-220). AU Press.
Morris, Sean Michael., & Stommel, Jesse. (2018). An urgency of teachers: The work of critical digital pedagogy. Hybrid Pedagogy. https://urgencyofteachers.com
Moore, Thomas. (2024). Pedagogy, Podcasts, and Politics: What Role Does Podcasting Have in Planning Education? Journal of Planning Education and Research, 44(3), 1134–1147. https://doi.org/10.1177/0739456X221106327
Muñoz Sánchez, Teresa. (2025). Lo común desde los afectos. Hacia nuevos imaginarios feministas. Debate Feminista, 70, 149–173. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2025.70.2494
Müller, Frank., & Richmond, Mathew. (2023). The technopolitics of security: Agency, temporality, sovereignty. Security Dialogue, 54(1), 3–20. https://doi.org/10.1177/09670106221141373
Naxhielly, Aída., Sanabria, María., Cruz, Brenda., & Hernández, Valeria. (2025, mayo 20). Digitalidad, posibilidad y defensa territorial: Los mundos que soñamos. Revista 404. Centro de Cultura Digital. https://centroculturadigital.mx/revista/digitalidadposibilidad-y-defensa-territorial
Núñez, Lucía (Coord.). (2023). Feminismos, justicias y derechos frente al neoliberalismo. Aportes para una reflexión crítica. Ciudad de México: CIEG-UNAM.
Palazuelos, Isac., Corvera, Alejandro., & Rentería, Irma. (2022). Repensando la tecnopolítica desde los procesos electorales 2012 y 2018 en México. index.comunicación, 12(1), 99-120. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Repens
Paredes, Julieta. (2010). Hilando fino. Desde el feminismo comunitario. Cooperativa El Rebozo.
Pasero, María Victoria. (2022). Cuidar la memoria: La obstinada práctica de no olvidar ante las desapariciones de mujeres en Mendoza, Argentina. En A. G. Rincón Rubio., V. Romero García., & A. Calderón Cisneros (Coords.), Feminismos, memoria y resistencia en América Latina. Tomo 2: Narrar para no olvidar (pp. 187–203). Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas; CIESAS. http://repositorio.cesmeca.mx/handle/11595/1080
Pedraza, Claudia Ivette., & Rodríguez, César. (2019). Resistencias sumergidas. Cartografía de la tecnopolítica feminista en México. Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 16(2), 197–212. https://doi.org/10.5209/tekn.64163
Piñeiro, Teresa., de Frutos, Ruth., & López, Paloma. (2023). Escenarios sonoros feministas. En I. Postigo Gómez., & T. Vera Balanza (Eds.), Investigación en comunicación y feminismo. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. https://doi.org/10.52495/c7.emcs.16.cyg1
Piñones, Patricia. (2022). Pedagogías feministas y sus encuentros afectantes: Con los pies en la tierra, las manos en la masa y la escuela patas arriba. Ciudad de México: UNAM, CIEG. https://doi.org/10.22201/cieg.9786073068390e.2022
Ramos, Francisco Javier., Martínez, Irene., & Blanco, Monserrat. (2020). Sentido de la educación para la ciudadanía desde pedagogías feministas, críticas y decoloniales. Izquierdas, 49, 2103–2126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204.
Ramsey, Shelby. (2025). A Digital-Decolonial Approach to Writing Pedagogy. Technical Communication and Social Justice, 3(1), 56–74. https://www.techcommsocialjustice.org/index.php/tcsj/article/view/74
Reguillo, Rossana. (2023). Ensayos sobre el abismo: Políticas de la mirada, violencia, tecnopolítica. Encartes, 6(11), 5–37. https://doi.org/10.29340/en.v6n11.317
Reverter, Sonia. (2001). Reflexiones en torno al ciberfeminismo. Asparkía: Investigació Feminista, 12, 35–51. https://raco.cat/index.php/Asparkia/article/view/108578.
Rivera, Silvia. (2015). Sociología de la imagen: Miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón.
Rodas, Juan. (2020). Llegar, sentir e implicarse: Reflexiones sobre una investigación en torno a las emociones. En D. T. Cruz Hernández., & M. Bayón Jiménez (Coords.), Cuerpos, territorios y feminismos: Compilación latinoamericana de teorías, metodologías y prácticas políticas (pp. 201–215). Colectivo Miradas Críticas del Territorio desde el Feminismo.
Scharnick, Lee-Shae. (2021). Feminist Pandemic Pedagogies: Podcasting and the Study of Religion. Journal for the Study of Religion, 34(1). https://journals.uj.ac.za/index.php/ReligionStudy/article/view/548
Segato, Rita. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad (1.ª ed.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros.
Shokooh Valle, Firuzeh. (2023). In defense of solidarity and pleasure: Feminist technopolitics from the Global South. Stanford, CA: Stanford University Press.
Toret, Javier. (2013). Tecnopolítica: La potencia de las multitudes conectadas. El sistema red 15M, un nuevo paradigma de la política distribuida. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Yan, Jie., Leidner, Dorothy E., & Peters, Uchenna. (2024). Global techno-politics: A review of the current status and opportunities for future research. International Journal of Information Management. Elsevier. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102729
Yu, Ling Lee., & Pak, Nina. (2024). Re-embracing orality in digital education: The pedagogical affordances of podcasting in the era of generative AI. Frontiers in Education, 9, 1447015. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1447015
Zhu, G., Fan, X., Hou, C., Zhong, T., Seow, P., Chen, S.-H. A., Rajalingam, P., Low, K. Y., & Tan, L. P. (2023). Embrace opportunities and face challenges: Using ChatGPT in undergraduate students’ collaborative. https://doi.org/10.48550/arXiv.2305.18616
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nancy Lizbeth Garcia Ramirez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.

