Economics in secondary education: ¿what, why and how to teach? thinking of a heterdox didactic proposal

Authors

Keywords:

didactic of economics, secondary education, heterodoxy

Abstract

This work presents an alternative didactic proposal for the teaching of Economics at the secondary
education level, implemented since 2012 until the present in some high schools in Montevideo, Uruguay.
Based on a critical review of the official program and traditional manuals, a heterodox course that seeks
to foster in students a plural and critical view of the discipline was designed, promoting academic training
as well as the construction of citizenship. The proposal revolves around three pillars: the discussion and
transversal contrast of the liberal, Marxist and Keynesian approaches; the centrality of active learning
through problem solving, and the prioritization of macroeconomic contents in relation to microeconomics.
It is concluded that, understanding Economics as a social science in which different conflicting paradigms
coexist, teaching practices based on active work methodologies enrich the formative potential of the
discipline and generate greater motivation towards its learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agenjo, A. (coord.)(2020). Investigación-diagnóstico sobre la situación de la enseñanza de la Economía en el sistema universitario público español. Economistas sin Fronteras.

Agenjo, A., Molero, R., Bullejos, A., & Martínez, C. (coords.) (2013). Hacia una economía más justa. Manual de corrientes económicas heterodoxas. Economistas sin Fronteras.

Albert, R., Carrillo, F., Pérez, A., & Requeijo, J. (2017). Economistas, 154(2), pp. 12-90. Número especial: Análisis de los textos de economía, empresa e historia económica utilizados en el bachillerato español.

Arakaki, G., & Rikap, C. (2015). La ortodoxia y la heterodoxia en la ciencia económica, una falsa discusión. En Wainer, V. (Comp). La enseñanza de la economía en el marco de la crisis del pensamiento económico. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Barneix, P., Forcinto, K., & Treacy, M. (2015). Aportes de la sociología de la cultura para pensar la relación existente entre producción científica de pensamiento económico y dominación social. En V. Wainer (Comp). La enseñanza de la economía en el marco de la crisis del pensamiento económico. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

BCU-CAF (2015). Manual de Economía y Finanzas para docentes. Guía teórico práctica para educadores de niños, niñas y adolescentes. BCU-CAF.

Bowles, S., & Hallyday, S. (2022). Microeconomics: Competition, Conflict and Coordination. Oxford. Oxford University Press.

Burdín, G. (2018). El proyecto CORE y la enseñanza de la Economía. Blog del Departamento de Economía, FCEA-UdelaR. [bit.ly/3oDeoDn](bit.ly/3oDeoDn)

Cataño, J. (2004). La ciencia económica actual y la enseñanza de la Economía: el debate francés. Lecturas de Economía, 60, 121-139.

https://doi.org/10.17533/udea.le.n60a2725

Chang, H.J., & Aldred, J. (10 de mayo de 2014). After the crash, we need a revolution in the way we teach economics. The Guardian. [bit.ly/3NgwGV7](bit.ly/3NgwGV7)

Chang, H.J. (2015). Economía para el 99 por ciento de la población. Madrid, Debate.

Colander, D., Holt, R., & Rosser, B. (2004). The Changing Face of Mainstream Economics. Review of Political Economy, 16(4), 485-499.

https://doi.org/10.1080/0953825042000256702

Consejo de Educación Secundaria (2006). Programa de Economía correspondiente al tercer año de Bachillerato Diversificado. Reformulación 2006.

Consejo de Educación Técnico Profesional (2004). Programa de Economía y Finanzas, tercer año de Educación Media Tecnológica en Administración. Plan 2004.

CORE-Econ (2017). La Economía. CORE-Econ.

Esteve, F., & Rodríguez, J.M. (2014). La docencia de la economía. Dossieres Economistas sin Fronteras, 15(otoño), 8-15.

Etxezarreta, M. (coord.) (2004). Crítica a la economía ortodoxa. Universidad Autónoma de Barcelona.

Guerrero, D. (2016). Economía básica. Un manual de economía política. Madrid. Maia.

ISIPE. (2014). Llamamiento internacional de estudiantes de economía a favor de una enseñanza pluralista. Revista de Economía Institucional, 16(30), 339-341.

Krugman, P., & Wells, R. (2008). Fundamentos de Economía. Madrid, Reverté.

Kuhn, T. (2005). La estructura de las revoluciones científicas. México DF, FCE.

Lis, D., & Llera, D. (2018). Análisis de la enseñanza de la economía en la escuela secundaria: primeros resultados. En Treacy, M. (comp.): Enseñar Economía en la Escuela Secundaria y en el Nivel Superior: reflexiones epistemológicas, propuestas didácticas y experiencias en el aula (pp. 33-54). Los Polvorines: UNGS.

Lo Cascio, J. (2021). Las prácticas de enseñanza de docentes de Economía en escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires. [Tesis de Maestría en Educación, Universidad de Quilmes].

https://doi.org/10.34096/iice.n52.10589

López Castellano, F. (2014). La enseñanza de la historia del pensamiento: un antídoto contra la tiranía de lo "útil". Dossieres Economistas sin Fronteras, 15(otoño), 21-24.

Lora, E., & Ñopo, H. (2009). La formación de los economistas en América Latina. Revista de Análisis Económico, 24(2), 65-93.

https://doi.org/10.4067/S0718-88702009000200003

Mankiw, G. (2012). Principios de Economía. 4º Edición. México, Cengage Learning.

Marco, M., & Molina, J. (2010). La enseñanza de Economía en Secundaria Obligatoria y Bachillerato: un factor estratégico pendiente de desarrollo. Economistas, 125(1), 25-34.

Misas Arango, G. (2004). El campo de la economía y la formación de los economistas. Cuadernos de economía, 23(40), 205-229.

Mochón, F., & Becker, V. (2008). Economía. Principios y aplicaciones. 4º Edición. Bogotá, McGraw-Hill Interamericana.

Murillo, J., & Del Rosal, M. (2016). Veinte años de enseñanza de la economía en la educación secundaria en España. Revista de Economía Crítica, 1(21), 112-129.

Pico, C., & Pérez, O. (2020). La formación de pensamiento crítico: reflexiones y métodos de enseñanza en economía. Bogotá: Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano.

Román, M. (2019). La enseñanza de la Economía: análisis de la necesidad de su introducción como contenido curricular obligatorio en el sistema español [Tesis de Doctorado en Educación, Universidad Complutense de Madrid].

Samuelson, P., & Nordhaus, A. (2006). Economía. 19º Edición. Madrid, McGraw-Hill Interamericana.

Sapag, F. L. (2009). Contenidos neoclásicos obligatorios en la universidad. ¿Cómo enseñar Economía sin deslealtad para con los alumnos? Ponencia presentada en las V Jornadas de Economía Crítica. Bahía Blanca, 2009.

Schumpeter, Joseph (1954). Historia del Análisis Económico. México DF, Fondo de Cultura Económica.

Sisti, P. (2020). ¿“Otra Economía” en la Nueva Escuela Secundaria? Un análisis del diseño curricular de la escuela secundaria de la Ciudad de Buenos Aires. Otra Economía, 13(23), 67-86.

Streeten, P. (2007). ¿Qué está mal en la economía contemporánea? Revista de Economía Institucional, 9(16), 35-62.

Universidad Católica del Uruguay (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía. Recuperado de: [bit.ly/3mVDPQb](bit.ly/3mVDPQb)

Universidad de la Empresa (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía y Finanzas. Recuperado de: [bit.ly/3Lp9O4z](bit.ly/3Lp9O4z)

Universidad de la República (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía. Recuperado de: [bit.ly/3n67WnT](bit.ly/3n67WnT)

Universidad de Montevideo (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía. Recuperado de: [bit.ly/3AnynZl](bit.ly/3AnynZl)

Universidad de Quilmes (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía del Desarrollo. Recuperado de: [bit.ly/3L4Te8V](bit.ly/3L4Te8V)

Universidad Nacional de Lanús (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía Política. Recuperado de: [bit.ly/3AkPUBw](bit.ly/3AkPUBw)

Universidad Nacional General Sarmiento (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía Política. Recuperado de: [bit.ly/41VDcVF](bit.ly/41VDcVF)

Universidad ORT (s/f). Plan de estudios de la Licenciatura en Economía. Recuperado de: [bit.ly/3LoQp3z](bit.ly/3LoQp3z)

Wainer, V. (2015). La didáctica de la economía en la formación de profesores: un enfoque pedagógico y político. En V. Wainer (comp). La enseñanza de la economía en el marco de la crisis del pensamiento económico. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Wainer, V. (comp.)(2011). Enseñar Economía hoy: desafíos y propuestas alternativas al paradigma neoclásico. Ediciones UNGS.

Published

2023-12-24

How to Cite

Vallejo Preste, Pablo. 2023. “ Economics in Secondary Education: ¿what, Why and How to Teach? Thinking of a Heterdox Didactic Proposal”. Revista De Economía Crítica, no. 36 (December):172-97. https://upo.es/revistas/index.php/rec/article/view/10337.