Trabajar la competencia ética a partir de los ODS. Una aproximación “crítica” desde la política económica.
Keywords:
teaching, economic degrees, ethical skill, SDGs, economic policy, critical competencyAbstract
The introduction of the ethical competence in economics degrees has become a challenge for the teaching staff. Specifying its content is not trivial. The SDGs set in 2015 by the UN are thought as the backbone of this very competence, albeit with a debatable approach: often such competence is taught as if they were a sole universally and right "ethics". In this paper we analyse the SDGs using the analytical framework provided by the discipline of Economic Policy. In such analysis we identify a series of lacks, limitations, contradictions,... that lead us to posit that the SDGs should be used as a resource for the thinking of and the debate on ethical issues, without turning them into dogmas of faith.
Downloads
References
Adams, Barbara (2015). "SDG Indicators and Data: Who collects? Who reports? Who benefits?", Global Policy Watch, 23 de noviembre.
Berzosa, Carlos (2013). "La difícil relación entre ética y economía". Revista de Economía Mundial, nº 35, 271-284.
Chaves José Antonio (2002). "Ética, empresa y educación superior". Revista Iberoamericana de Educación, nº 29, 65-83. https://doi.org/10.35362/rie290951
Demaria, Federico (2021). "Degrowth: a proposal to foster a deeply radical socio-ecological transformation". Oikonomics, nº 16, https://doi.org/10.7238/o.n16.2111
Gómez, Carlos (2017). "Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica". Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, nº 140, 107-118.
Hickel, Jason (2019). "The contradiction of the sustainable development goals: Growth versus ecology on a finite planet". Sustainable Development, nº 27 / 5, 873-884.
https://doi.org/10.1002/sd.1947
Kovacic, Zora (2021). "Contradicciones y promesas de la economía circular". Oikonomics, nº 16,
https://doi.org/10.7238/o.n16.2114
Martínez, Pablo José & Martínez, Ignacio (2015). "La Agenda 2030: ¿Cambiar el mundo sin cambiar la distribución del poder?". Lan Herramank, nº 33 / II, 73-102.
https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.16094
Martínez, Pablo José (2016). "La Agenda 2030: Contradicciones, transformaciones y resistencias". Boletín de recursos de información, nº 149, Centro de documentación Hegoa.
Mercader, Iris (2020). "La contradicción del desarrollo sostenible". Epojé, https://epoje.es/la-contradiccion-del-desarrollo-sostenible/
ONU (2021). "Progresos realizados para lograr los Objetivos de Desarrollo Sostenible". Consejo Económico y Social de la Organización de las Naciones Unidas.
Sen, Amartya (1987). "Sobre ética y economía". Alianza Editorial.
UNESCO (2016). "A Conceptual Framework for Competencies Assessment", International Bureau of Education (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura).