Whores, hysterical and faggots
Gender-based violence in film reviews published online by Spaniards
DOI:
https://doi.org/10.46661/ambigua.5169Keywords:
gendered-violence, sexism, insult, nickname, pejorative construction, homosexualityAbstract
The main objective of this work is to condemn the presence of different verbal forms of gender-based violence in anonymously written film reviews published in Filmaffinity.com by users who identified themselves as Spaniards in their profiles. It also intends to explore the use and frequency of pejorative constructions, insults and nicknames related to gender identity. With these objectives in mind, a corpus with 376,285 words from 1,472 reviews has been compiled and analysed. All the reviews are based on the 20 fiction films co-produced by Spain together with the UK and/or the USA between 2005 and 2015 that include at least one Spanish actress or actor in their casts. Among the 1,472 reviews analysed, 105 (7,1%) contain a minimum of one example of a pejorative construction, one insult or one nickname related to gender identity. More precisely, insults have been found in 18 reviews (1,2%), nicknames in 32 (2,2%) and pejorative constructions in 56 (3,8%). The most frequent insults have qualified female subjects as prostitutes (83,3%) and male subjects as homosexuals (16,7%). Pejorative constructions revolve around the conception of homosexuality as abnormal (10,7%) and around female subjects as valueless, not serious and uncontrolled on the one side (67,8%) and as objects (21,4%) on the other. The significant homophobic, misogynistic and heteronormative burden found in this study proves that keeping on working on active policies to eradicate any form of gender-based violence in Spain is still much needed nowadays. Moreover, it is also necessary to create control mechanisms to avoid that this type of violence continues to use the anonymity offered by the Internet and social nets to keep on normalising its discriminatory discourse, especially among the groups of people more exposed to their messages as youngsters.
Downloads
References
ARRAZOLA CARBALLO, Judith, Martínez, Sandra & Prado Soto, María Nieves. Guía de sensibilización, prevención y actuación antes las violencias de género 2.0. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2016. URI: http://hdl.handle.net/2445/105262.
BASHIN, Kamala. What is Patriarchy. New Delhi: Women Unlimited, 2006.
BAÑÓN HERNÁNDEZ, Antonio Miguel. Comunicación destructiva y agresividad verbal en la red: notas en torno al discurso sobre enfermedades raras. Discurso y Sociedad, Nº4 (2010): pp. 649-673.
BUTLER, Judith.The Gender Trouble. London: Routledge Taylor & Francis, 2002.
BRIGAS López, Ana et al. Manual de linguaxe inclusiva no ámbito universitario. Vigo: Unidade de igualdade, Universidade de Vigo, 2012.
CALERO FERNÁNDEZ, María Ángeles. Sexismo Lingüístico: Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea, 1999.
CARRASCOSA, Laura; Cava, María Jesús & Buelga, Sofía (2018). Violencia de pareja en menores infractores por violencia filio-parental. Derecho y Cambio Social, 52(1), 1-14.
CASTRO VÁZQUEZ, Olga. Medios de comunicación e linguaxe non sexista. Novas vías para a reforma sociolectal. In: Comunicación e Xénero: Actas do foro internacional. Pontevedra, del 8 de octubre al 25 de noviembre de 2007, 93-126. Pontevedra: Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia, Observatorio Galego dos Medios.
COHN, Carol & Enloe, Cynthia. A Conversation with Cynthia Enloe: Feminist looks at masculinity and the men who wage war. Signs, Nº 28, 4 (2003): pp. 1187-1207. Chicago: The University of Chicago Press.
DÍAZ AGUADO, María José. Sexismo, violencia de género y acoso escolar. Propuestas para una prevención integral de la violencia. Revista de Estudios de Juventud, 73 (2006): pp. 38-57.
DONOSO VÁZQUEZ, Trinidad et al. La adolescencia ante la violencia de género 2.0: concepciones, conductas y experiencias. Educación Siglo XXI, 21, 1 (2018): pp. 109-133.
DONOSO VÁZQUEZ, Trinidad et al. Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, Nº 35, 1 (2017): pp. 197-214.
DUERST-LAHTI, Georgia. Governing institutions, ideologies and gender: towards the possibility of equal political representation. Sex Roles, Nº 47, 7-8 (2002): pp. 371-388.
ARAB, Elías & Díaz, Alejandra. Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica las Condes, Nº26, 1 (2015): pp. 7-13.
EXPÓSITO, Franciscas. Violencia de género. Mente y Cerebro, Nº 48 (2011): pp. 20-25.
FUENTES RODRÍGUEZ, Catalina & Alcaide Lara, Esperanza. (Des)cortesía, agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía, 2008.
GARCÍA MANSO, Almudena & Da Silva e Silva, Artenira. Micromachismos o microtecnologías de poder: la subyugación e infravaloración que mantienen el significado político y social de “ser mujer” como desigual. Conpedi Law Review, Nº1, 3(2016): pp. 105-123.
GONZÁLEZ, José Luis et al. Revisión pormenorizada de homicidios de mujeres en las relaciones de pareja en España. Anuario de Psicología Jurídica, Nº 28, 1 (2018): pp. 28-38.
GUERRERO SALAZAR, Susana. El sexismo lingüístico: un tema de actualidad. Uciencia, Nº3 (2010): pp. 32-33.
LERNER, Gerda. The creation of patriachy. New York: Oxford University Press, 1989.
MARTÍN LUCAS, Belén. Violencias invisibles: intervenciones feministas frente a la violencia patriarcal. Barcelona: Icaria, 2011.
MEDINA CASCALES, José Ángel & Reverte Prieto, María José. Violencia escolar, rasgos de prevalencia en la victimización individual y grupal en la Educación Secundaria Obligatoria en España. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, Nº 18, 37 (2019): pp. 97-110.
MÉNDEZ LOIS, María José, Villar Varela, Milena & Barreiro Fernández, Felicidad. Estudio de los espacios virtuales como soporte para la violencia de género en la adolescencia. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Nº 13 (2015): pp.172-175.
MÉNDEZ LOIS, María José et al. Estudio de la violencia de género 2.0 en la juventud española. En: Trazos de Xénero no Século XXI: III Xornada Universitaria Galega en Xénero, Pontevedra, 5 de xuño 2015, pp. 375-382. Vigo: Universidade de Vigo.
MORA, Enrico. Patriarcado, capitalismo y clases sociales. In Giro Miranda, Joaquín (coord.): El género quebrantado: sobre la violencia, la libertad y los derechos de la mujer en el nuevo milenio. Madrid: Catarata, 2005: pp. 143-181.
NIETO, Begoña; Portela, Iago; López, Esther & Domínguez, Victor. Violencia verbal en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, Nº 8, 1 (2018): pp. 5-14.
NÚÑEZ PUENTE, Sonia; Vázquez Cupeiro, Susana y Fernández Romero, Diana: Ciberfeminismo contra la violencia de género: análisis del activismo online-offline y de la representación discursiva de la víctima. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Nº22, 2 (2016), pp. 861-877.
PACHECO SALAZAR, Berenice & López Yáñez, Julián. “Ella lo provocó”: el enfoque de género en la comprensión de la violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 37, 2(2019): pp. 363-378.
PULEO GARCÍA, Alicia Helda. El patriarcado: ¿una organización social superada? Temas para el Debate, Nº133 (2005): pp. 39-42.
RODRÍGUEZ MARTÍN, Alejandro. Prácticas innovadoras inclusivas: retos y oportunidades. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo, 2017.
SABUCEDO, José Manuel et al. Deslegitimación del adversario y violencia política: el caso de las FARC y las UAC en Colombia. Acta Colombiana de Psicología, Nº 2 (2004): pp. 69-85.
SANZ RAMÓN, Fina. El buentrato como proyecto de vida. Barcelona: Kairós, 2016.
VACCA, LUCRECIA & COPPOLECCHIA, Florencia. Una crítica feminista al derecho a partir de la noción de biopoder de Foucault. Páginas de Filosofía, Nº13, 16 (2012): pp. 60-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonio Terrón Barroso
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors agree with the following:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).