It's not (just) eroticism, it's rape. La mujer desnuda and critique:

a case of epistemic injustice.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ambigua.8208

Keywords:

literature, Uruguay, Writresses, XX century, Feminism, Epistemic injustice, Rape, Cisheteropatriarchy

Abstract

In this paper we aim to make the connection between academia and militancy, insisting on updating academic practices on the basis of current feminist struggles for more (epistemic) justice. Starting from a dispute that took place in France in 2017 about the pertinence of the use of the term "rape" to characterise a sexual relation in a play by Chénier, we intend to demonstrate the need for a (feminist) political reading from the academy. With this intention, we proceed to a novel analysis of the nouvelle La mujer desnuda (1950; 1967) by the Uruguayan writer Armonía Somers focusing on marital rape. The numerous studies on Somers’s work have focused on the analysis of eroticism, leaving aside what is one of the major taboos of western cisheteropatriarchal society. By focusing our work on this theme, we aim not only to complete and complexify the readings that have been done so far, but also to do justice to Somers's political discourse, which - like most women writers of the same period - has been largely silenced. Throughout the article, we ask why works - even feminist ones - have neglected the subject of marital rape. To do so, we first compare the definition of rape with an excerpt from the nouvelle before proceeding to its analysis in order to justify the use of the term "rape" and to show how Somers deals with this theme. Finally, by broadening the focus, we propose several hypotheses on the reasons why this theme has been ignored. These hypotheses lead us to think about the power relations that sustain the literary field and the academic field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICI, Jean-Christophe. 2012. «Anatomie d'un récit de viol : La Nuit et le moment de Crébillon». In Violences du rococo, par Jacques Berchtold, René Demoris, et Christophe Martin. Pessac: Presses universitaires de Bordeaux.

DALMAGRO, María Cristina, coord. 2019. La escritura de Armonía Somers: pulsión y riesgo. Colecciones Escritores del Cono Sur. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

DELPHY, Christine. 1998. L'ennemi principal. 1. Économie politique du patriarcat. Paris: Syllepse.

DORLIN, Elsa. 2003. «Les putes sont des hommes comme les autres». Raisons politiques, 11 (agosto): 117 32. https://doi.org/10.3917/rai.011.0117

EAGLETON, Terry. 2016. Una introducción a la teoría literaria. Traducido por José Esteban Calderón. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

FEMENÍAS, María Luisa. 2002. «Armonía Somers: la difícil andadura de una obra». Orbis Tertius, 8 (9). http://www.orbistertius.unlp.edu.ar/.

FRICKER, Miranda. 2021. «Conceptos de injusticia epistémica en evolución. ISSN-e: 2255-3827. Las Torres de Lucca. Revista internacional de filosofía política 10 (19): 97 103. https://doi.org/10.5209/ltdl.76466

GARCÍA REY, José Manuel. 1976. «Maldición y exorcismo. Veinte y una preguntas a Armonía Somers». Revista Sintaxis, no 2 (avril): 21 28.

GUILHEM, Nadège. 2022. «Convoquer les figures mythiques féminines pour performer le genre». Lectures du genre : (Contre)performances de genre, performativité et résistance, no 16: 46 56. https://lecturesdugenrefr.files.wordpress.com/2023/03/guilhem.pdf.

HARAWAY, Donna. 2004. «Testigo_modesto@segundo_milenio*». In The Haraway Reader. Traducido por Pau Pitarch, 223 50. New York: Routledge.

IBAÑEZ, Agustina. 2021. «Cuerpo, desnudez y silencio en La mujer desnuda de Armoní¬a Somers». Literatura y Lingüística, no 43 (mai): 15 36. https://doi.org/10.29344/0717621X.43.2549.

LAURETIS, Teresa de. 1992. Alicia ya no. Traduit par Silvia Iglesias Recuero. Valencia. Universitat de Valéncia.: Ediciones cátedra.

MANGIN, Annick, Michèle SORIANO. n/s. «Actualité de Silvina Ocampo. Reconnaissance tardive d'un discours littéraire précurseur».

MIGDAL, Alicia. 1986. «Mujeres: del confort a la intemperie». Cuadernos de Marcha, décembre 1986.

PERERA SAN MARTÍN, Nicasio. 2019. «Vigencia de Armonía Somers». In La escritura de Armonía Somers. Pulsión y riesgo, édité par María Cristina Dalmagro. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

RICHARD, Nelly. 2011. «Qué es un territorio de intervención política?» In Por un feminismo sin mujeres. Fragmentos del Segundo Circuito de Disidencia Sexual, édité par AA.VV. Santiago: CUDS.

RUBIN, Gayle. 1998. «L'économie politique du sexe : transactions sur les femmes et systèmes de sexe/genre». Les cahiers du CEDREF, no 7 (janvier): 3 81. https://doi.org/10.4000/cedref.171.

SEGATO, Rita Laura, Alejandra de Santiago Guzmán, Edith Caballero Borja, et Gabriela González Ortuño. 2017. «La estructura de género y el mandato de violación». In Mujeres intelectuales. Feminismos y liberación en América latina y el Caribe. Colección Antologías del Pensamiento Social Latinoamericano y Caribeño. CLACSO.

Published

2023-12-19

How to Cite

Guilhem, N. (2023). It’s not (just) eroticism, it’s rape. La mujer desnuda and critique:: a case of epistemic injustice. Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género Y Estudios Culturales, (10), 73–86. https://doi.org/10.46661/ambigua.8208