Spanish Presence in the Artistic Scene in Puebla at the End of the 19th Century.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10751

Keywords:

Puebla Catholic Circle Exhibition, Arpa, Bernadet, Espronceda, 1900, Porfiriato

Abstract

The art scene in Puebla during the Porfiriato takes us back to a period of maximum splendor in which outstanding artists from different fields came together. The proliferation of artistic competitions that had been developing in the international sphere since the last decades of the century, converged at this time in a singular exhibition, the Exhibition of the Catholic Circle, held in Puebla in 1900. In this scenario a wide range of exhibitors coincide. of diverse origin, with the work of some Spanish authors being the ones that stands out in a notable way. The taste for these foreign works of art is motivated, to a large extent, by the presence of a Spanish bourgeoisie that lives in the city and frequents the consumption of these type of pieces with which the cultural ties between Spain and Mexico become, In short, in an unbreakable reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Fraile Martín, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

Doctor in Art History from the University of Extremadura, she is a Full-Time Professor-Researcher C at the Faculty of Philosophy and Letters of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, assigned to the Master's Degree in Aesthetics and Art. She belongs to Level II of the National System of CONAHCYT Researchers. She is a Corresponding Academic for Mexico of the Royal Academy of Letters and Arts of Extremadura. Her lines of research are New Spain painting, 19th century art and artists, and museums. Author and coordinator of several books and articles, she has led various research projects on the state of the art in Puebla and has directed numerous master's theses, also serving as an international advisor on Doctoral Theses.

References

Fuentes bibliográficas

Amézaga Heiras, Gustavo. “El triunfo de su pincel: el pintor español José Escudero y Espronceda en la prensa mexicana.” Bibliographica 6, no. 1 (2023): 111-154. https://doi.org/10.22201/iib.2594178xe.2023.1.328. DOI: https://doi.org/10.22201/iib.2594178xe.2023.1.328

Cabrera, Francisco J. El coleccionismo en Puebla. México: Editorial Libros de México, 1988.

Estrada Urroz, Rosalina. “Nuevas máquinas, menos hombres. La modernización de una empresa textil en Puebla: ‘La Covadonga’.” En Empresas y empresarios textiles de Puebla. Análisis de dos casos, editado por Leticia Gamboa y Rosalina Estrada. Puebla: Cuadernos de Historia Contemporánea 1, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Instituto de Ciencias, Centro de Investigaciones Históricas del Movimiento Obrero, Seminario de Historia Contemporánea, 1986.

Fraile Martín, Isabel. “Pintores mexicanos en España: reconstruyendo la vida y obra de Mariano Centurión.” Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano, no. 6 (2014): 24-34.

Fraile Martín, Isabel, y Magdalena Illán Martín. Arte, identidad y cultura visual del siglo XIX en México. Puebla: Colección de Publicaciones La Fuente de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla; Sevilla: Universidad de Sevilla. 2023. https://doi.org/10.59892/TE2003. DOI: https://doi.org/10.59892/TE2003

Galí Boadella, Montserrat. “José Arpa Perea en México (1895-1910). “Laboratorio de Arte, no. 13 (2000): 241-261.

Galí Boadella, Montserrat. “El Modernismo en Puebla, expresión de una burguesía periférica con aspiraciones cosmopolitas.” En Actas del II Congrés Internacional coupDefouet, (Barcelona, 25-28 de junio de 2015), s. P. Barcelona: Publicacions i edicions UB, Col-lecció Singularitats, 2018.

Gamboa Ojeda, Leticia. Los empresarios de ayer. El grupo dominante en la industria textil de Puebla, 1906-1929. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 1985.

Gamboa Ojeda, Leticia. “Los españoles en la historia de la ciudad de Puebla.” En Presencia española en Puebla, siglos XVI–XX, editado por Agustín Grajales y Lilián Illades. Puebla: Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla/ Embajada de España en México, 2002.

Hernández Castillo, Ana Marta. “Acerca del Museo José Luis Bello y González. Bastión del coleccionismo poblano.” Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano, no. 4 (2013): 38-46.

Memoria del Primer Concurso de Bellas Artes organizado por el Círculo Católico de Puebla. Puebla de los Ángeles: Imprenta Artística, 1900.

Olivera Banchero, Cecilia Beatriz. “La Exposición de Bellas Artes organizada por el Círculo Católico de Puebla en 1900.” Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México, 2011.

Pacheco Zamudio, María del Pilar. “Grandes empresarios españoles del centro de México, 1870-1900. El privilegio de una época.” En Presencia española en Puebla, siglos XVI–XX, editado por Agustín Grajales y Lilián Illades. Puebla: Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla / Embajada de España en México, 2002.

Pérez Vejo, Tomás. “¿El reencuentro del 98? Pintores españoles en la XXIII Exposición de la Escuela Nacional de Bellas Artes de México 1898-1899.” En De ida y vuelta. América y España: los caminos de la cultura, editado por Pilar Cagiao Vila y Eduardo Rey Tristán, 89-102. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 2007.

Rodríguez Serrano, Carmen. “El pintor José Arpa Perea y la renovación de la pintura sevillana de su tiempo.” Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2015.

Rodríguez Serrano, Carmen. José Arpa Perea, un pintor viajero. Visiones de México, Texas y Sevilla (1858-1952). Sevilla: Diputación de Sevilla, 2017.

Rodríguez Serrano, Carmen. “La presencia europea en el panorama pictórico poblano del porfiriato: el caso de Filippo Mastellari.” NORBA, Revista de Arte, vol. XXXVIII (2018): 133-149.

Rodríguez Serrano, Carmen. “El mecenazgo artístico entre México, Estados Unidos y España: los Quijano y el pintor José Arpa Perea.” En Coleccionismo, Mecenazgo y Mercado Artístico: Su Proyección en Europa y América, editado por Antonio Holguera Cabrera, Ester Prieto Ustio, y María Uriondo Lozano, 535-548. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2018.

Rosas Salas, Sergio. “Inmigración, inversión e industria en Puebla. La trayectoria empresarial de los hermanos Díaz Rubín, 1878–1914.” Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, no. 53 (2011): 11-46.

Rosas Salas, Sergio. “El Círculo Católico de Puebla, 1887-1900.” Estudios de historia moderna y contemporánea de México, no. 43 (2012): 35-67. https://doi.org/10.22201/iih.24485004e.2012.43.32065. DOI: https://doi.org/10.22201/iih.24485004e.2012.43.32065

Rosas Salas, Sergio. “Nuevo catolicismo en una ciudad episcopal: sociedad, culto y devoción en Puebla, 1885-1914.” Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, no. 50 (2023): 321-349. https://doi.org/10.15446/achsc.v50n2.103730. DOI: https://doi.org/10.15446/achsc.v50n2.103730

Santibáñez Tijerina, Blanca Esthela. “Literatura e identidad: historias de vida de españoles en Puebla a fines del siglo XIX.” En Actas XV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (Monterrey, 9-24 de julio de 2004), coordinado por Beatriz Mariscal y Aurelio González, 95-103. Vol. 1. Madrid: Centro Virtual Cervantes, 2004.

Santibáñez Tijerina, Blanca Esthela. “Los inmigrantes españoles en Puebla y sus organizaciones sociales y religiosas durante el porfiriato.” Conferencia presentada en XIX Congreso de AHILA Pensar los vínculos sociales en Iberoamérica. Lenguajes, experiencias y temporalidades –siglos XVI-XXI–, París, agosto de 2021. https://ahila2020.sciencesconf.org/288603/document.

Velázquez Guadarrama, Angélica. “La presencia del Arte Español en la XXIII Exposición de la Escuela Nacional de Bellas Artes, 1898-1899.” Tesis de licenciatura, Universidad Iberoamericana, 1994.

Fuentes hemerográficas

“Idea Luminosa. ”El Amigo De La Verdad, 17 de abril de 1900, 2.

“Las fiestas de Covadonga en Puebla. Fuegos artificiales. Suntuosa función en el templo de Santo Domingo. Espléndidas fiestas.” El Popular. Diario Moderno e Independiente, 11 de septiembre de 1900, 2.

“Manifestaciones en Puebla el día 4 en honor del presidente de la República.” El Popular. Diario Moderno e Independiente, 7 de febrero de 1900, 2.

“Por la Exposición de Bellas Artes. Idea general.” El Amigo De La Verdad, 20 de abril de 1900, 2.

“Puebla al vuelo.” El Popular. Diario Moderno e Independiente, 7 de abril de 1900, 2.

Published

2025-05-12

How to Cite

Fraile Martín, I. (2025) “Spanish Presence in the Artistic Scene in Puebla at the End of the 19th Century”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 506–524. doi: 10.46661/atrio.10751.

Issue

Section

Monographic Dossier