La maestría mayor de obras de la Real Audiencia de Sevilla (siglos XVII-XIX)

Authors

Keywords:

Court of law of Seville, Guild, Architect, Baroque, Enlightenment

Abstract

This article deals with architects who tried to become master builders of the Real Audiencia, the law court of Seville, one of the most important positions on the city’s architecture from the seventeenth century. This research uses documents of historical archives, that offers information about life and professional activities of architects who wanted to be elected for this work. Also it analizes the concept that they had acquired about their profession, and the changes that occurred in this concept over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio et al. La Sevilla de las Luces con las Respuestas y Estados Generales del Catastro de Ensenada. Sevilla: Comisaría de la ciudad de Sevilla para 1992, 1991.

PLEGUEZUELO, Alfonso: "Sobre Cayetano de Acosta, escultor en piedra", Revista de Arte Sevillano, 2, 1982.

OLLERO LOBATO, Francisco: "La reforma del Palacio Gótico de los Reales Alcázares de Sevilla en el siglo XVIII", Laboratorio de Arte, 11, 1998.

FALCÓN MÁRQUEZ,Teodoro: El Sagrario de la Catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación, 1977.

CABRA LOREDO, María Dolores y SANTIAGO PÁEZ, Elena María: Iconografía de Sevilla 1400-1650. Madrid: El Viso, 1988.

SERRERA, Juan Miguel et al.: Iconografía de Sevilla. 1650-1790. Madrid: El Viso, 1989.

GONZÁLEZ MORENO, Joaquín: De Cárcel Real a sede de Caja San Fernando. Sevilla: Caja San Fernando de Sevilla y Jerez, 1997.

FALCÓN MÁRQUEZ, Teodoro: "La Cárcel Real de Sevilla"en Laboratorio de Arte, 9 , 1996.

https://doi.org/10.12795/LA.1996.i09.10

HERRERA, Francisco: Noticias de arquitectura 1700-1720. Sevilla: Guadalquivir, 1990.

OLLERO LOBATO, Francisco: Cultura artística y arquitectura en la Sevilla de la Ilustración (1775-1808) Sevilla: Caja San Fernando, 2004.

CHÁVEZ GONZÁLEZ, María del Rosario: El Alcázar de Sevilla en el siglo xIx. Sevilla: Patronato del Real Alcázar de Sevilla, 2004.

MARÍAS, Fernando: "El problema del arquitecto en la España del siglo XVI"en Academia, 48, 1979.

QUILES GARCÍA, Fernando: El Teatro de la Gloria. El universo artístico de la Catedral de Sevilla en el Barroco. Sevilla: Diputación. Universidad Pablo de Olavide, 2007.

BÉRCHEZ, Joaquín: Arquitectura y academicismo en el Siglo xvIII valenciano. Valencia: Edicions Alfons el Magnànim, 1987.

HERRERA GARCÍA, Francisco J.: El retablo sevillano en la primera mitad del siglo xvIII. Evolución y difusión del retablo de estípites. Sevilla: Diputación, 2001.

SUÁREZ GARMENDIA, José Manuel: Arquitectura y Urbanismo en la Sevilla del siglo xIx. Sevilla: Diputación, 1986.

ARENILLAS, Juan Antonio: Ambrosio de Figueroa. Sevilla: Diputación, 1993.

RAVÉ PRIETO, Juan Luis: San Luis de los Franceses. Sevilla: Diputación, 2010.

CRUZ ISIDORO, Fernando: Arquitectura sevillana del siglo xvII. Maestros mayores de la Catedral y del Concejo Hispalense. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1997.

MATA TORRES, Josefa: "Noticias sobre Andrés de Silva, Maestro Alarife" en Laboratorio de Arte, 8, 1995.

https://doi.org/10.12795/LA.1995.i08.25

FERNÁNDEZ ROJAS, Matilde: El convento de la Merced calzada de Sevilla. Actual Museo de Bellas Artes. Sevilla: Diputación, 2000.

NOGALES MÁRQUEZ, Carlos F.:"El convento dominicano de San Jacinto de Sevilla", en Monjes y Monasterios españoles. Actas del Simposium. Madrid: Estudios Superiores de El Escorial, 1995.

MONTOTO, Santiago: Esquinas y conventos de Sevilla, Sevilla: Universidad de Sevilla, 1991.

Published

2012-03-01

How to Cite

Ollero Lobato, Francisco. 2012. “La maestría Mayor De Obras De La Real Audiencia De Sevilla (siglos XVII-XIX)”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 18 (March). Sevilla, España:27-42. https://upo.es/revistas/index.php/atrio/article/view/556.

Issue

Section

Articles