Francisco y Pedro de Carriedo. New Contributions to Indigenous Patronage in Cantabria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6183

Keywords:

“Indiano”, Carriedo, Ganzo, Artistic Patronage, Silverwork, 18th Century

Abstract

Over the course of the 18th Century, many Cantabrian “Indianos” sent significant quantities of silver from America to their native land. Some have already been identified and sufficiently studied; others, however, remain unjustly totally anonymous. Their names have been lost in the ideal or collective memory of their towns and villages. Based upon unpublished documents located in the General Archive of the Indies, this article vindicates the figures of don Francisco and don Pedro de Carriedo, both natives of the town of Ganzo (Torrelavega). It is here where they carried out important philanthropic work by remitting important sums of money to finance different projects (both civil and ecclesiastical) along with two large bequests of silverwork for the parish where they were baptized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José María, Universidad de Sevilla, España

José Mª Sánchez-Cortegana (1965) holds a Ph.D. in History of Art from the Faculty of Geography and History of Universidad de Sevilla, obtained with the thesis entitled El comercio cerámico entre Sevilla y América (1492-1600) [The ceramic trade between Seville and America (1492-1600)], presented on July 12, 1993. He is the director of the research group Equipo Laraña, dedicated to the study of artistic relations between Spain and America between the 16th and 18th centuries, a field on which he has published numerous works at a national and international level. He has also tackled the study and dissemination of the artistic heritage of the Sierra de Huelva region, where he is from. Since 1992 he has been part of the Department of Sculpture and History of Plastic Arts of the Faculty of Fine Arts, where he teaches Theory and History of Art.

References

Fuentes documentales

Archivo General de Indias (AGI). Sevilla. Fondos: Casa de la Contratación: Registros de venida; Casa de la Contratación: Autos sobre bienes de difuntos; Gobierno: Audiencia de Filipinas; Gobierno: Indiferente General; Escribanía de Cámara de Justicia.

Archivo Histórico Nacional (AHN). Madrid. Fondos: O.M. Expedientillos; Ultramar.

Fuentes bibliográficas

Calero Ruiz, Clementina, Carlos Javier Castro Brunetto, y Carmen González Chávez. Luces y sombras en el siglo ilustrado. La cultura canaria del setecientos. T. IV de Historia Cultural del Arte en Canarias. Gobierno de Canarias, 2008.

Campuzano Ruiz, Enrique. Arte colonial en Cantabria. Santillana del Mar: Fundación Santillana, 1988.

Cura, Ángel del. Breve historia del Convento-Santuario de Ntra. Sra. de las Caldas de Besaya. Santander, 2005.

Gutiérrez Gutiérrez, Carmen. “La enseñanza en Torrelavega durante el siglo XVIII.” En Torrelavega. Tres siglos de Historia: análisis de un crecimiento desequilibrado, editado por Miguel Ángel Sánchez Gómez, 81-104. Santander: Universidad de Cantabria; Ayuntamiento de Torrelavega, 1995.

Guzmán Pérez, Moisés. “Arquitectos, patrones y obras materiales en Valladolid de Michoacán. Siglos XVI-XVII.” Tempus, revista de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras UNAM 2 (1993-1994): 58-81.

Hernández, Luis. “Los artífices de la sillería.” En Guadalupe, arte y liturgia: la sillería de coro de la colegiata, coordinado por Nelly Sigaut, 267-281. Zamora: El Colegio de Michoacán; Museo de la Basílica de Guadalupe, 2006.

Herrero Domingo, Verónica. “Los Marfiles Hispano-Filipinos en el Museo Diocesano de Santillana del Mar.” Clavis, no. 6 (2013): 1-15.

Madoz, Pascual. Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. T. I-XVI. Madrid: Est. Tipográfico-literario Universal, 1806-1870.

Marichal, Carlos y Johanna Von Grafenstein, coords. El secreto del imperio español: los situados coloniales en el siglo XVIII. México: El Colegio de México; Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, 2012.

Mas y Otzet, Francisco de. Carriedo y sus obras. Memoria de las obras pías de los pobres y del agua instituidas por el insigne patricio don Francisco Carriedo y Peredo y crónica de los festejos que el excelentísimo Ayuntamiento de la M.N. y S.L. de la ciudad de Manila en unión de su vecindario ha celebrado para conmemorar la inauguración de la primera fuente de aguas potables. Manila: Est. tip. de Ramírez y Giraudier, 1882.

Mayoralgo y Lodo, José Miguel de. Antecedentes de la emancipación: el Reino de Nueva España en el Registro de la Real Estampilla (1759-1798). México: Universidad Nacional Autónoma de México; Instituto de Investigaciones Históricas, 2014. https://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/realestampilla/000a_intro.html.

Rivera Cambas, Manuel. Méjico pintoresco, artístico y monumental. T. III. México: Imprenta de la Reforma Perpetua, 1883.

Sánchez Gómez, Miguel Ángel. “Economía, sociedad y política en Torrelavega durante el siglo XVIII.” En Torrelavega. Tres siglos de Historia: análisis de un crecimiento desequilibrado, 25-79. Santander: Universidad de Cantabria; Ayuntamiento de Torrelavega, 1995.

Yasumura, Naoki. “Justicia y sociedad rural en Michoacán durante la época colonial.” Estudios Michoacanos, VI, 6 (1995): 139-186.

Published

2021-12-23

How to Cite

José María. 2021. “Francisco Y Pedro De Carriedo. New Contributions to Indigenous Patronage in Cantabria”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 27 (December). Sevilla, España:126-52. https://doi.org/10.46661/atrio.6183.

Issue

Section

Articles