Endowment, Patronage and Iconography of the Altarpieces of Collegiate Church of Sacro Monte in Granada (17th and 18th Centuries)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.4933

Keywords:

Altarpieces, Granada, Sacro Monte Abbey, Baroque, 17th Century, 18th Century

Abstract

The altarpieces of church of the Sacro Monte Abbey are a faithful testimony of the upheavals it underwent during the 17th and 18th centuries as a consequence of the defence of its Lead Books. This article offers first-hand knowledge of both the artists of the altarpieces such as Miguel Cano, Pedro de Raxis, Francisco de Paula Castillo, Pedro Valero, etc. and their iconography, through many previously unpublished documents. Sponsorship and patronage actions performed by abbots and canons such as Pedro de Ávila y Francisco de Barahona (17th century) or Vázquez de Figueroa and López de Mesa (18th century) are also documented. Among them, it should be noted that individual donations were crucial for the temple’s altars.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes documentales

Archivo Abadía del Sacro Monte (AAS). Granada. Fondos: Abadía; Colegio.

Fuentes bibliográficas

Almenara, Miguel Ángel. Pensamientos literales y morales. Valencia: Juan Crisóstomo, 1623.

Barrios Aguilera, Manuel. Los falsos cronicones contra la historia. Granada: Universidad de Granada, 2004.

Barrios Aguilera, Manuel. La invención de los libros plúmbeos. Fraude, historia y mito. Granada: Universidad de Granada, 2011.

Barrios Aguilera, Manuel y Mauricio Pastor Muñoz, eds. Razón del juicio seguido contra los falsificadores de la Alcazaba del Albaicín. Granada: Universidad de Granada, 2017.

Cárdenas Bunsen, José. La aparición de los libros plúmbeos y los modos de escribir la historia. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2018.

Castillo Ferreira, Mercedes. “Música y ceremonia en la Abadía del Sacromonte de Granada (siglos XVII-XIX).” Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2009, consultado el 15 de mayo de 2020, https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=65588

“Crónica del Centro.” Boletín del Centro artístico de Granada, no. 6 (1886): 1.

Cruz Cabrera, José Policarpo. “El legado histórico y artístico sacromontano.” En La Abadía del Sacromonte, vida y arte, en las fuentes del cristianismo, editado por Francisco Javier Martínez Fernández, Miguel Luis López-Guadalupe Muñoz, y José Policarpo Cruz Cabrera, 135-326. Granada: Caja Rural, 2018.

Gallego Burín, Antonio. El Barroco granadino. Granada: Comares, 1987.

García Valverde, María Luisa. “La donación del arzobispo don Pedro de Castro al Sacromonte: el inventario de sus bienes.” Cuadernos de Arte, no. 27 (1996): 283-295.

Gila Medina, Lázaro. “Aproximación a la vida y obra del pintor y estofador alcalaíno-granadino Pedro Raxis.” Archivo Español de Arte, no. 304 (2003): 389-406.

Gila Medina, Lázaro. “Los comienzos –bautismo y entorno familiar– y los últimos momentos –testamento y sepelio– del escultor Bernabé de Gaviria.” Cuadernos de Arte, no. 38 (2007): 305-315.

Gila Medina, Lázaro. “Bernabé de Gaviria: continuación y ruptura de los ideales de Rojas.” En La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625), editado por Lázaro Gila Medina, 177-207. Madrid: Arco Libros, 2010.

Gómez-Moreno Calera, José Manuel. La arquitectura religiosa granadina en la crisis del Renacimiento (1560-1650). Granada: Universidad, 1989.

Gómez-Moreno Calera, José Manuel. El Arquitecto granadino Ambrosio de Vico. Granada: Universidad de Granada, 1992.

Gómez-Moreno Calera, José Manuel. “Evolución de la retablística granadina entre los siglos XVI y XVII.” En La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625), editado por Lázaro Gila Medina, 241-272. Madrid: Arco Libros, 2010.

Gómez Román, Ana María. “Torcuato Ruiz del Peral y el devenir de la escultura en Granada hasta mediados del siglo XIX.” Boletín del Centro Pedro Suárez, no. 21 (2008): 327-398.

Hagerty, Miguel José. Los libros plúmbeos del Sacromonte. Granada: Comares, 2007.

Isla Mingorance, Encarnación. Camarín y retablo de Nuestra Señora del Rosario. Granada, 1990.

López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús. “Del Barroco avanzado al Neoclasicismo en la retablística granadina del Setecientos. Apuntes para una monografía.” Cuadernos de Arte, no. 29 (1998): 89-106.

López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús. “Escultura y escultores en Granada en la época de Ruiz del Peral. Modelos, talleres y síntesis evolutiva.” Boletín del Centro Pedro Suárez, no. 21 (2008): 291-326.

Martínez Justicia, María José. La vida de la Virgen en la escultura granadina. Madrid: Fundación Universitaria Española, 1996.

Martínez Medina, Francisco Javier. Cristianos y musulmanes en la Granada del XVI, una ciudad intercultural. Granada: Facultad de Teología, 2016.

Mora, Gloria y Joaquín Álvarez Barrientos. “Las falsificaciones granadinas del siglo XVIII. Nacionalismo y arqueología.” Al-Qantara XXIV, no. 2 (2003): 533-546.

Mora, Gloria y Joaquín Álvarez Barrientos. “Las falsificaciones granadinas del siglo XVIII. Nacionalismo y Arqueología.” En Los plomos del Sacromonte. Invención y tesoro, editado por Manuel Barrios Aguilera y Mercedes García-Arenal, 521-532. Valencia: Universidad de Valencia, 2006.

Moreno Garrido, Antonio y Ana María Pérez Galdeano. “Los Países Bajos y su influencia en la obra gráfica peninsular del siglo XVII.” En Arte y Cultura en la Granada Renacentista y Barroca: relaciones e influencia, editado por Policarpo Cruz Cabrera, 281-306. Granada: Universidad de Granada, 2014.

Ollero Pina, José Antonio. “Don Pedro de Castro, arzobispo de Sevilla (1610-1623), una relación conflictiva.” En Realidades conflictivas. Andalucía y América en la España del Barroco, editado por Miguel Luis López-Guadalupe y Juan José Iglesias Rodríguez, 95-116. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2012.

Orozco Díaz, Emilio. El pintor fray Juan Sánchez Cotán. Granada: Universidad de Granada, 1993.

Palomino Ruiz, Isaac. “Patrocinio y mecenazgo de Gregorio Eugenio de Espínola sobre templos granadinos.” En El Barroco: Universo de Experiencias, editado por María del Amor Rodríguez Miranda y José Antonio Peinado Guzmán, 66-86. Córdoba: Asociación Hurtado Izquierdo, 2017.

Peinado Guzmán, José Antonio. “El Sacro Monte como institución inmaculista granadina en los siglos XVII y XVIII.” Revista del CEHGR, no. 25 (2013): 181-200.

Peinado Guzmán, José Antonio, e Isaac Palomino Ruiz. “Piezas inéditas de la Abadía del Sacro Monte en Granada.” Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte, no. 3 (2014): 67-84.

Peinado Guzmán, José Antonio, e Isaac Palomino Ruiz. “Referencias documentales en torno a la dotación artística primigenia de la abadía del Sacro Monte en Granada.” Revista de Humanidades, no. 29 (2016): 37-60.

Pérez Galdeano, Ana María. La Historia de la Abadía del Sacromonte a través de sus grabados. Granada: IDEAL y Fundación Abadía del Sacromonte, 2016.

Pita Andrade, José Manuel. Museo del Sacro Monte. Vol. 20 de Guías de los Museos de España. Granada: Ministerio de Educación Nacional, Dirección General de Bellas Artes, 1964.

Ramos López, José de. El Sacro-Monte de Granada. Madrid: Fortanet, 1883.

Ramos López, José de. Restablecimiento de los estudios de derecho en el insigne colegio del Sacro-Monte de Granada. Granada: José López Guevara, 1897.

Revista de historia y genealogía española. Vol. 1. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra, 1912.

Rico García, José Manuel, y Antonio Azaustre Galiana. “Un texto inédito de Quevedo: ‘Memorial de don Francisco de Quevedo Villegas dado a la Inquisición General sobre los libros del Monte Santo de Granada’.” La Perinola, no. 24 (2020): 71-179.

Rodríguez Ruiz, Delfin. “De la utopía a la Academia. El tratado de arquitectura civil de José de Hermosilla.” Fragmentos, no. 3 (1989): 58-80.

Roldán Hervás, José Manuel. “Arqueología y fraude en la Granada del siglo XVIII: Juan de Flores y las excavaciones del Albayzín.” Zephyrvs, no. 85 (1984): 377-396.

Roldán, Manuel Jesús. “Ángeles que dan luz.” Pasión en Sevilla, ABC, julio de 2020. Consultado el 17 de octubre de 2020. https://sevilla.abc.es/pasionensevilla/actualidad/noticias/angeles-dan-luz-los-grandes-acompanantes-los-retablos-180874-1595191019.html.

Royo Campos, Zótico. Abades del Sacro-Monte. Granada: Anel, 1964.

Royo Campos, Zótico. Bellezas Sacromontanas. Granada: Anel, 1967.

Sambricio, Carlos. “José de Hermosilla y el ideal historicista de la Ilustración.” Goya, no. 159 (1980): 140-151.

Sánchez Gordillo, Alonso. Memorial sumario de los arzobispos de Sevilla y otras obras. Facsímil. Sevilla: Ayuntamiento, 2003.

Sánchez Ocaña, Juan. El Sacro Monte de Granada, imaginación y realidad. Granada: Ayuntamiento, 2007.

Sotomayor, Manuel. Don Juan de Flores y Oddouz. Pícaro y Mártir: cultura y picaresca en la Granada de la Ilustración. Granada: Universidad de Granada, 2008.

Sotomayor, Manuel. “Los fundamentos histórico-eclesiásticos del Sacromonte: de Santiago y sus varones apostólicos a los hallazgos de Valparaíso.” En ¿La historia inventada? Los libros plúmbeos y el legado sacromontano, editado por Manuel Barrios Aguilera y Mercedes García-Arenal, 29-45. Granada: Universidad de Granada, 2008.

Valverde Tercedor, José María. “El arte como legado, patrocinio y mecenazgo en la Abadía del Sacro Monte. Siglos XVII y XVIII.” Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2019, consultado el 17 de mayo de 2020, https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=221457

Valverde Tercedor, José María. “El retablo mayor de la Abadía del Sacro Monte de Granada y su conjunto escultórico de Domingo Cabrera (1746-1748). Datación, documentación y contextualización histórica.” Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, no. 116 (2020): 93-128.

Valverde Tercedor, José María. “Cofradías y religiosidad popular en la Abadía del Sacro Monte.” En III Simposio Internacional de Historia de Semana Santa de Granada (Granada, 22 de febrero de 2020), coordinado por Francisco Javier Crespo Muñoz y José María Valverde Tercedor, 79-122. Granada: Nuevo Inicio, 2020.

Published

2020-12-14

How to Cite

Valverde Tercedor, José María. 2020. “Endowment, Patronage and Iconography of the Altarpieces of Collegiate Church of Sacro Monte in Granada (17th and 18th Centuries)”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 26 (December). Sevilla, España:148-82. https://doi.org/10.46661/atrio.4933.

Issue

Section

Articles