Separation and Speed. The Private Image of Urban Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6299

Keywords:

Image, Urban Art, Public Space, City, Speed, Distance

Abstract

The following text delves into a type of urban art that would account for the death of public space, manifesting in its images the predominance of private space. In order to do so, two projects presented at al zur-ich urban art meetings organized by Tranvía Cero collective in the south of Quito-Ecuador have been selected. Both projects offer a representative sample of the two ways in which the public and the private sphere converge; in other words, they are images that show how the intimate and domestic overflows into the public space and, vice versa, how what belongs to a public exterior takes refuge in a private interior. It was observed that the distance that separates the public from the private in art can be minimal when the images are the product of maximum speed, which is related to the indirect light provided by domestic and private technologies. Speed at which, uselessly, urban art resists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kléver Francisco Vásquez Vargas, Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador

He is an architect and professor at the Faculty of Architecture and Urbanism of Universidad Central del Ecuador (UCE). He completed postgraduate studies in Logic and Technique of Form at Universidad de Buenos Aires (UBA); Theory and Practice of the Architectural Project at Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) and City, Territory and Sustainability at Universidad de Guadalajara. He has held several group art exhibitions and won first place at the Mariano Aguilera Contemporary Art Salon in 2006. He is currently editor of the magazine Arquitectura y Sociedad of Universidad Central del Ecuador.

References

Fuentes bibliográficas

Arendt, Hannah. La condición humana. México D.F.: Paidós, 2016.

Bauman, Zygmunt. Comunidad: En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI, 2006.

Belting, Hans. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz, 2007.

Berger, John. Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gilli, 2016.

Bourriaud, Nicolas. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.

Certeau, Michel de. La invención de lo cotidiano 1. México D.F.: ITESO, 2007.

Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. Santiago: Naufragio, 1995.

Delgado, Manuel. “De la estructura al acontecimiento. El dentro y el fuera en la sociedad contemporánea.” Fundación Telefónica (2004): 17-25.

Didi-Huberman, Georges. Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2018.

Duhau, Emilio; Giglia, Angela. Metrópoli, espacio público y consumo. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 2016.

Eco, Umberto. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen, 1984.

Escobar, Ticio. Imagen e intemperie. Madrid: Clave intelectual, 2015.

Gravano, Ariel. Antropología de lo barrial. Buenos Aires: Espacio, 2003.

Han, Byung-Chul. La salvación de lo bello. Barcelona: Herder, 2018.

Kronfle, Rodolfo. “Río revuelto.” Consultado el 4 de diciembre de 2018. http://www.riorevuelto.net/2010/11/el-comic-del-barrio-colectivo.html.

Rancière, Jacques. Disenso: Ensayos sobre estética y política. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 2019.

Romero, Pedro. “Un conocimiento por el montaje: Entrevista con Georges Didi-Huberman.” Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes #5 (2007): 17-22.

Sennett, Richard. El declive del hombre público. Barcelona: Península, 1978.

Sennett, Richard. Construir y habitar. Ética para la ciudad. Barcelona: Anagrama, 2019.

Simmel, Georg. “La metrópolis y la vida mental.” Bifurcaciones #004 (2005): 2-10.

Tranvía Cero, “AL ZUR-ICH 2003-2013” Quito, 2014. Consultado el 4 de noviembre de 2011. https://issuu.com/rodrigo7656/docs/libro_tranvi__a_cero_final_13

Vásquez-Vargas, Kléver. “El disfraz de lo público: El arte de lo urbano como otro espacio público”. Tesis doctoral, Universidad de Guadalajara, 2019.

Vásquez-Vargas, Kléver. “El grafiti y el barrio.” Indisciplinar Vol.3 (4) (2017): 96-114.

Virilio, Paul. La inercia polar. Madrid: Trama Editorial, 1999.

Webgrafía

Almeida, Pablo. “Encuentro al zur-ich.” Consultado el 22 de octubre de 2018. http://arteurbanosur.blogspot.com/

Published

2021-12-23

How to Cite

Vásquez Vargas, Kléver Francisco. 2021. “Separation and Speed. The Private Image of Urban Art”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. Monogr. 2 (December). Sevilla, España:222-40. https://doi.org/10.46661/atrio.6299.

Issue

Section

Articles