The maieutic laboratory
a socio-educational tool for promoting youth participation and deepening democracy
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-12701Keywords:
Youth participation, Reciprocal maieutics, Participatory practices, Maieutic laboratories, Community social pedagogyAbstract
Youth participation is an essential pillar in democratic consolidation, as it promotes critical citizenship, civic habits, and institutional legitimacy. However, there are numerous structural obstacles that limit its real impact, such as adult-centrism, bureaucratization, and the instrumentalization of youth action. In this context, it is important to promote strategies for fostering youth participation from a critical and transformative perspective.
This text presents the theoretical and methodological foundations of the maieutic laboratories, inspired by Danilo Dolci’s community social pedagogy, an innovative socio-educational tool to encourage horizontal dialogue, critical thinking, reciprocal listening, and the collective construction of knowledge. Their distinctive feature lies in promoting participatory planning and “moral imagination,” understood as the capacity to project alternative scenarios and become aware of the implications and consequences of our actions. In practice, these laboratories have proven to have a positive impact in both formal and community educational settings, especially in relation to social justice, interculturality, and sustainability. Their impact is reflected in the strengthening of critical, collaborative, and creative skills, as well as in the opening of spaces for direct democracy and shared responsibility.
Downloads
References
Accorinti, S. (2015). Filosofía para niños: Introducción a la teoría y la práctica. Manantial
Altuna, B. (2023). En la piel del otro. Ética, empatía e imaginación moral. Plaza y Valdés.
Baldwin, C., y Linnea, A. (2001). Guía básica para crear el círculo. PeerSpirit.
Barone, G. (2004). La forza della nonviolenza. Bibliografia e profilo biografico di Danilo Dolci. Dante e Descartes.
Barone, G. (2010). Danilo Dolci una rivoluzione nonviolenta. La vita e l’opera di un uomo di pace. Altreconomia.
Barone, G. (2024). “Empecé a hacer preguntas porque no sabía”: el valor de la pregunta en Danilo
Boal, A. (2013). Teatro del oprimido. Alba Editorial.
Dolci. En D. Buraschi (Coord.), Por una educación dialógica y emancipadora. El legado de Danilo
Dolci (pp. 89-92). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Benelli, C. (2015). Danilo Dolci. Tra maieutica ed emancipazione. Edizioni ETS.
Benelli, C. (2024). Danilo Dolci: Un educador mayéutico. En D. Buraschi (Coord.), Por una educación dialógica y emancipadora. El legado de Danilo Dolci (pp. 15-34). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Benelli, C. y Schachter, C. (2017). Paulo Freire e Danilo Dolci: Connessioni metodologiche. Sapere pedagogico e Pratiche educative, 17(1), 193-204. https://doi.org/10.1285/i9788883051333p193
Bessant, J. (2003). Youth participation: A new mode of government. Policy Studies, 24(2–3), 87–100. https://doi.org/10.1080/0144287032000170984
Bessant, J. (2004). Mixed messages: Youth participation and democratic practice. Australian Journal of Political Science, 39(2), 387–404. https://doi.org/10.1080/1036114042000238573
Bombaci, N. (2018). La noviolencia y la objeción de conciencia en Italia: Danilo Dolci y Lorenzo Milani. Acontecimiento: Órgano de expresión del Instituto Emmanuel Mounier, 127, 44-48.
Buraschi, D. (Coord.). (2024). Por una educación dialógica y emancipadora. El legado de Danilo Dolci. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/atenea_2024.56.00
Buraschi, D. y Aguilar, M. J. (2014). El método de la construcción del consenso. Una herramienta participativa de toma de decisiones para la gestión creativa de conflictos. Revista de Servicios Sociales y Política Social, 105, 87-103.
Buraschi, D. y Aguilar-Idáñez, M. J. (2024). Laboratorios de Acción Comunicativa Emancipadora (LACE): Una herramienta de educación participativa para combatir el discurso racista. En A. Solanes (Dir.), Análisis de las medidas políticas, jurídicas y sociales para hacer frente al racismo y la discriminación en España, Francia, Italia, Dinamarca y Finlandia (pp.65-96). Thomson Reuters-Aranzadi.
Buraschi, D., Aguilar-Idáñez, M. J. y Oldano, N. (2019). El enfoque dialógico en los procesos de participación ciudadana. Quaderns d'animació i educació social, 2(30), e1-13.
Caride, J. A. (2023). La pedagogía social en las comunidades: Realidades y desafíos de la educación como un bien común. Saber & Educar, 32(2), 3-13. https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33866
Castillo Ruge, M. C., Rodríguez Vargas, L. K. y Pachón Barbosa, N. A. (2025). Educación comunitaria y etnobotánica: raíces del saber desde un enfoque ambiental. Educación y Ciudad, (48), 1-29. https://doi.org/10.36737/01230425.n48.3230
Christens, B. D., Morgan, K. Y., Ruiz, E., Aguayo, A. y Dolan, T. (2023). Critical reflection and cognitive empowerment among youth involved in community organizing. Journal of Adolescent Research, 38(1), 48-79. https://doi.org/10.1177/07435584211062
Cieza García, J. A. (2006). Educación comunitaria. Revista de Educación, 339, 765-799.
Corney, T., Marion, J., Baird, R., Welsh, S. y Gorman, J. (2024). Youth work as social pedagogy: Toward an understanding of non-formal and informal education and learning in youth work. Child & Youth Services, 45(3), 345-370. https://doi.org/10.1080/0145935X.2023.2218081
Cunti, A. (2024). Danilo Dolci e l’educazione degli adulti. I Problemi della Pedagogia, 70(2), 2-17.
Dolci, A. (2023). The Mirto Educational Centre and Centre for Creative Development "Danilo Dolci": The methodology of reciprocal maieutics. En E. Guarcello y A. Longo (Eds.), School Children as Agents of Change (pp. 162-165). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003374282-19
Dolci, A. (2024). Mi experiencia de los laboratorios mayéuticos. En D. Buraschi (Coord.), Por una educación dialógica y emancipadora. El legado de Danilo Dolci (pp. 93-98). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Dolci, A. y Amico, F. (2011). Acercamiento Recíproco a la mayéutica. EDDILI.
Dolci, A., Morgante, T. R., Ippolito, I. y Biondo, A. (2024). Un certo formalismo. Suggerimenti e proposte per L’Approccio Maieutico Reciproco. Centro Sviluppo Creativo Danilo Dolci.
Dolci, D. (1968). Inventare il futuro. Laterza.
Dolci, D. (1972). Il limone lunare. Laterza.
Dolci, D. (1973). El Acercamiento mayéutico: Proyecto para un centro educativo en Partinico. Perspectivas, 3(2), 159-168.
Dolci, D. (1993). Comunicare legge della vita. Lacaita.
Dolci, D. (1996). La struttura maieutica e l’evolverci. La Nuova Italia.
Duarte Quapper, K. (2025). Estrategias para desmontar el adultocentrismo: Desafíos en comunidades educativas. Pedagogia i Treball Social: revista de ciències socials aplicades, 14(1), 7-16. https://doi.org/10.33115/udg_bib/pts.v14i1.23100
Essomba, M. À. (2021). Educación comunitaria: Crear condiciones para la transformación educativa. Rizoma Freireano, 27. Instituto Paulo Freire de España.
Ferrero, V. (2021). Prender parola. Il dialogo come strumento educativo e l’insegnante come facilitatore per costruire una classe-comunità inclusiva. Riflessioni a partire dalle pedagogie della parola e del dialogo e dalla Philosophy for Children. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(22), 88-103. https://doi.org/10.15160/2038-1034/2352
Flanagan, C. y Levine, P. (2010). Civic engagement and the transition to adulthood. The Future of Children, 20, 159–179. https://doi.org/10.1353/foc.0.0043
Freire, P. y Faúndez, A. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faúndez. La Aurora.
Fulford, A., Lockrobin, G. y Smith, R. (Eds.). (2020). Philosophy and Community: Theories, Practices and Possibilities. Bloomsbury Publishing.
Fundación Universidad de Girona (2016). Círculos de diálogo para la paz: Guía para el profesorado. Ayuda en Acción
Fusco, D. y Heathfield, M. (2015). Modeling democracy: Is youth “participation” enough? Italian Journal of Sociology of Education, 7(1), 12–31.
Gaby, S. (2016). The civic engagement gap(s): Youth participation and inequality from 1976 to 2009. Youth & Society, 49(7), 1–24. https://doi.org/10.1177/0044118X16678
Gil Claros, M. F. (2020). Comunidad, pedagogía y subjetividad. Revista Boletín REDIPE, 9(7), 23-30. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i7.1013
Longo, A. (2020). Danilo Dolci: Environmental Education and Empowerment. Springer.
Mangano, A. (1992). Danilo Dolci educatore. Cultura della Pace.
Mesa Merchán, D. A. (2023). Comunidad de indagación: Una experiencia para fortalecer el pensamiento crítico cuidadoso y creativo. Educación y Ciencia, 27, 1-24. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2023.27.e15406
Montero Sánchez, D., y Moreno Domínguez, J. M. (2020). Explorando el campo de conocimiento del video participativo. Un recorrido por las principales aportaciones teóricoprácticas. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 3(11), 92-108. https://doi.org/10.15304/ricd.3.11.6345
Montoya, E., Herrera, M., y Ochoa, A. (2020). Foto voz como técnica de investigación en jóvenes migrantes de retorno. Trayectorias migratorias, identidad y educación. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 45, 15-49. https://doi.org/10.5944/empiria.45.2020.26303
Morata, T. (2014). Pedagogía social comunitaria: Un modelo de intervención socioeducativa integral. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 57, 13-32.
Morgante, T. R. (1992). Maieutica e sviluppo planetario in Danilo Dolci. Lacaita.
Muraca, M. (2024). Danilo Dolci, Paulo Freire y la pedagogía de la radicalidad. En D. Buraschi (Coord.), Por una educación dialógica y emancipadora. El legado de Danilo Dolci (pp. 73-88). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/atenea_2024.56.00
Pérez Luna, E. y Sánchez Carreño, J. (2005). La educación comunitaria: Una concepción desde la Pedagogía de la Esperanza de Paulo Freire. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, 9(2), 317-329.
Phan, V. y Kloos, B. (2023). Examining civic engagement in ethnic minority youth populations: A literature review and concept analysis. American Journal of Community Psychology, 71(1-2), 54-78. https://doi.org/10.1002/ajcp.12643
Pranis, K. (2005). Manual para facilitadores de círculos. Comisión Nacional para el Mejoramiento de la Administración de justicia.
Print, M. (2007). Citizenship education and youth participation in democracy. British Journal of Educational Studies, 55(3), 325–345. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00382.x
Ragone, M. (2011). Le parole di Danilo Dolci. Rosone.
Sierra Huedo, M. L., Romea Martínez, A. C. y Aguarelas, M. (2023). Fomento del pensamiento crítico en los centros educativos de secundaria a través de la metodología mayéutica recíproca. En F. Trujillo y B. Cortina (Coords.), Estudios sobre y desde la frontera (pp. 162-178). Dikinson.
Soler, P., Planas, A., Ciraso-Calí, A. y Ribot-Horas, A. (2014). Empoderamiento en la comunidad: El diseño de un sistema abierto de indicadores a partir de procesos de evaluación participativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 24, 49-77. https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.24.03
Song, A. y Hur, J. W. (2024). Development of youth leadership through community-based participatory action research during the Covid-19 pandemic: A case study of Korean American adolescents. Journal of Adolescent Research, 39(4), 888-916. https://doi.org/10.1177/07435584221078193
Vargas Callejas, G., Varela Crespo, L. y Aparicio Castillo, P. C. (2014). Aproximación educativa y social a la acción comunitaria en España y Alemania. RES, Revista de Educación Social, 19, 1-18.
Vigilante, A. (2012). Ecologia del potere. Studio su Danilo Dolci. Rosone.
Vigilante, A. (2024). Poder y comunicación en Danilo Dolci. En D. Buraschi (Coord.), Por una educación dialógica y emancipadora. El legado de Danilo Dolci (pp. 53-72). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/atenea_2024.56.00
Vilar, J. (2008). Implicaciones éticas del trabajo en red y la acción comunitaria. Cultura y Educación, 20(3), 267-277. https://doi.org/10.1174/113564008785567844
Wang, Y., Zhai, F., Liang, X., Wang, W. y Zhang, B. (2025). Youth participation in community governance: A participatory design program in Beijing. International Social Work, 68(4), 740-745. https://doi.org/10.1177/00208728241280699
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Buraschi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.

