Recounting the experience of love

reflections from a queer pedagogy of affections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/relies.11252

Keywords:

love experience, love, queer pedagogy of affections

Abstract

Opening our gaze to think about the experience of love in education confronts us with truly uncomfortable questions: why does it seem that when we talk about love we refer to the romantic couple or the family only? does love exist beyond these structures? and if it does, what is this love like? is it possible -and necessary- to learn to love? what competences could serve a healthy and caring practice of love for oneself and for others? through reflection, based on the ideas of different authors, we will defend a queer pedagogy of affects as an analytical, interpretative and action tool for the de/reconstruction of this experience: in terms of its meanings, how it is assimilated and its practices; in order to enable a kind of respite -individual and collective- by opening the door towards the recognition of all possible loves as equally valuable, as well as other ways of loving and, consequently, of making the world beyond the traditional dictates -couple, heterosexual, monogamous, human and familial- inherited. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnau, J. (2013). La palabra frente al vacío. Filosofía de Na ̅ga ̅rjuna. Fondo de Cultura Económica: México D.F.

Ahmed, S. (2006). Orientations: toward a queer phenomenology. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies 12: 543-574. https://doi.org/10.1215/10642684-2006-002

Ahmed, S. (2014). Mixed orientations. Subjectivity 7: 92-109. https://doi.org/10.1057/sub.2013.22

Ahmed, S. (2017a). Política cultural de las emociones. Centro de Investigaciones y Estudios de Género: Ciudad de México.

Ahmed, S. (2017b). Vivir una vida feminista. Bellaterra: Barcelona.

Barad, K (2023). Cuestión de materia. Holobionte ediciones: Barcelona.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós: Madrid.

Chesler, P. (2019). Mujeres y locura. Continta Me Tienes: Madrid.

Cioran, E. (2000). La tentación de existir. Taurus: Madrid.

Cusk, R. (2021). Segunda casa. Libros del Asteroide: Barcelona.

Flores, V. (2021). Romper el corazón del mundo. Modos fugitivos de hacer teoría. Continta Me Tienes: Madrid.

Fromm, E. (2007). El arte de amar. Círculo de Lectores: Barcelona.

Gracián, B. (1993). El Arte de la Prudencia. Ediciones temas de hoy: Madrid.

hooks, b. (2021). todo sobre el amor. Paidós: Barcelona.

hooks, b. (2023). comunión. la búsqueda femenina del amor. Paidós: Barcelona.

Herrera, C. (2016). La construcción sociocultural del amor romántico. Editorial Fundamentos: Madrid.

Herrera, C. (2018). Mujeres que ya no sufren por amor. Catarata: Madrid.

Lacomba-Trejo, L.; Delhom , I.; Donio-Bellegarde , M. y Mateu-Mollá, J. (2024). Mental health predictors in Spanish population: Age, gender, emotional intelligence and resilience. Revista Latinoamericana de Psicología 56: 45-54. https://doi.org/10.14349/rlp.2024.v56.5

Mendieta-Izquierdo, G. y Cuevas-Silva J. M. (2019). Estrategias Metodológicas e Instrumentos de Abordaje sobre Estudios de Emociones en Hombres: Revisión Narrativa. Masculinities and Social Change, 8(1): 66-90. https://doi.org/10.17583/mcs.2019.3738

Millet. K. (1995). Política sexual. Cátedra: Madrid.

permuy, a. (2019). Coeducación das Emocións e dos Sentimentos na Educación Secundaria: deseño, desenvolvemento e avaliación da experiencia Emocionadxs. Tesis doctoral. Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidad de Santiago de Compostela.

permuy, a. e Latorre, E. (2024). A familia sometida a un exercicio de enxeñería conceptual. retorcendo o termo na busca dunha alternativa coidadosa desde unha pedagoxía queer dos afectos. Revista 2i, 6(9): 11-23. https://doi.org/10.21814/2i.5588

Suárez-Errekalde, M.; Silvestre Cabrera, M. y Royo Prieto, R. (2019). Rompiendo habitus, (re)orientando caminos. Prácticas e identidades sexuales emergentes como resistencias subversivas al orden sexual patriarcal. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales 17: 1-25.

Viejo, J. (2023). Lo que pasa es que te quiero. Poemas de amor (y desamor). Blackie Books: Barcelona.

Viroli, M. (2019). Por amor a la patria. Un Ensayo sobre el Patriotismo y el Nacionalismo. Deusto: Madrid.

Published

2025-01-07

How to Cite

Permuy, A., & Latorre Ruíz, E. (2025). Recounting the experience of love: reflections from a queer pedagogy of affections. RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, (13), 1–17. https://doi.org/10.46661/relies.11252