Child-youth mental health and teacher training
Bibliographic analysis of the state of the art
DOI:
https://doi.org/10.46661/respublica.11261Keywords:
child-youth mental health, mental health, teacher training, socio-emotional competencesAbstract
The main objective of this article is to systematically review the publications that deal with child and adolescent mental health and teacher training, in stages from early childhood education to compulsory secondary education. For this purpose, four databases were used: Scopus, Web of Science, Proquest and Dialnet. The PRISMA protocol was applied for the selection and analysis of ten final articles chosen, following the established eligibility criteria. The results show that there is an adverse impact of mental problems on the learning and development of children and adolescents, highlighting, therefore, the need for preventive educational interventions and awareness of the mental health of students. Prior to these interventions, the importance of working on the emotional management of teachers in training is emphasized, thus reducing their evident concern about the lack of training in the management of students' emotional development. As main conclusions, the importance of consciously applying the promotion of child and adolescent mental health is mentioned, not only from the teachers' own initiative but also from governments and educational institutions.
Downloads
References
ASOCIACIÓN ESTADOUNIDENSE DE PSIQUIATRÍA. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5.ª ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
AVELAR-RODRÍGUEZ, David., & TORO-MONJARAZ, Erick Manuel. (2018). PubMed: Clinical Queries, Terminología MeSH y Operadores Booleanos. Revista de Medicina Clínica, 2(3), 96–100. https://doi.org/10.5281/zenodo.1442811B
BALBASTRE, Francisco., y UGALDE, Nadia. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Ciencias Económicas, 31(2), 179-187. https://doi.org/10.15517/rce.v31i2.12730
BUITRAGO, Francisco., CIURANA, Ramón., FERNÁNDEZ, María del Carmen., & TIZÓN, Jorge. (2021). Pandemia de la COVID-19 y salud mental: reflexiones iniciales desde la atención primaria de salud española. Atención Primaria, 53(1). https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.06.006. PMid:32747166 PMCid:PMC7346833
BULACIO, Juan Manuel., VIEYRA, María del Carmen., & MONGIELLO, Esteban. (2004). Uso de la psicoeducación como estrategia terapéutica. XI Jornadas de investigación, 1(1), 1-6.
CASTILLO GUALDA, Ruth., MORALEDA, Álvaro., & BRACKETT, Marc. (2023). Preventative initiatives to promote psychological adjustment among primary students: Findings of RULER Approach in Spanish public schools. International Journal of Educational Psychology, 12(2), https://doi.org/10.17583/ijep.10970
CERVANTES, Evangelina. (2021). Implicaciones de la pandemia por COVID-19 en la salud docente. Revisión sistemática. Revista Temas Sociológicos, 28, 113-142. https://doi.org/10.29344/07196458.28.2794
CRUZ, Andrea T., & ZEICHNER, Steven L. (2020). COVID-19 in children: initial characterization of the pediatric disease. Pediatrics, 145(6). https://doi.org/10.1542/peds.2020-0834
DÍAZ-GRANADOS, Fernando Iriarte. (1999). La salud mental del docente como mediación del proceso de enseñanza-aprendizaje. Psicología desde el Caribe, 24-38.
DOMÍNGUEZ-MARTÍN, Rosa. (2024). Análisis crítico de los 500 perfiles educativos más influyentes en Instagram. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 16(3), 185-196. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5254
DOMÍNGUEZ MARTÍN, Rosa., TORTAJADA BLANCA, Francisco Javier., TALLÓN ROSALES, Susana., & FERRANDO RODRÍGUEZ, María de Lourdes. (2024). Síndrome Burnout docente y Educación Secundaria: análisis bibliográfico del estado de la cuestión. En López-Meneses, E., Cobos-Sanchiz, D., Molina-García, L., Jaén-Martínez, A., & Martín-Padilla, A. H. (2024). Innovación Educativa y Transformación Social.
DOS SANTOS SANTIAGO, Beatriz., SCORSOLINI-COMIN, Fabio., & BARCELLOS DALRI, Rita de Cassia de Marchi. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), e12983. https://doi.org/10.4321/S1132-12962020000100019
ELIGE EDUCAR. (2020). Situación de docentes y educadores en contexto de pandemia I. Autor.
FERNÁNDEZ BERROCAL, Pablo., & RUIZ ARANDA, Desirée. (2008). La inteligencia Emocional en la Educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15, vol. 6 (2), 421-436. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289
FERNÁNDEZ CASTILLO, Antonio., CHACÓN-LÓPEZ, Helena., FERNÁNDEZ PRADOS, María J. (2022). "Self-Esteem and Resilience in Students of Teaching: Evolution Associated with Academic Progress", Education Research International, vol. 2022, Article ID 4854332, 9 pages, 2022. https://doi.org/10.1155/2022/4854332
FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, Juan. Carlos., DOMÍNGUEZ PINEDA, Neidy. Zenaida., MIRALLES MUÑOZ, Fernando., & LIZ RIVAS, Lenny. (2023). Conductas de riesgo y programas de prevención en adolescentes institucionalizados. Cuadernos de RES PUBLICA en derecho y criminología, (2), 42–56. https://doi.org/10.46661/respublica.8286
FORD T, John., & GUNNELL, David. (2021). Mental health of children and young people during pandemic. British Medical Journal, 372: n765 https://doi.org/10.1136/bmj.n614
GALIANO, María de la Concepción, PRADO, Felipe., & MUSTELIER, Reinaldo. (2020). Salud Mental en la infancia y adolescencia durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Pediatría, 92, e1342.
GARCÍA HERNÁNDEZ, Militza Coromoto. (2016). Propiciando estrategias psicoeducativas para el docente como orientador y promotor de la salud mental infanto juvenil. Revista Venezolana de Salud Pública, 4(2), 9-14.
GODOY, Daniela., EBERHARD, Andrea., ABARCA, Francisca., ACUÑA, Bárbara., & MUÑOZ, Rocío. (2020). Psicoeducación en salud mental: una herramienta para pacientes y familiares. Revista Médica Clínica Las Condes, 31(2), 169-173. DOI: 10.1016/j.rmclc.2020.01.005
GONZÁLEZ, Erika., COLOMO, Ernesto., & CÍVICO, Andrea. (2020). Quality Education as a Sustainable Development Goal in the Context of 2030 Agenda: Bibliometric Approach. Sustainability, 12(15), e5884. https://doi.org/10.3390/su12155884
GRANADA-LÓPEZ, José Manuel., RAMÓN-ARBUÉS, Enrique., ECHÁNIZ-SERRANO, Emmanuel., JUÁREZ-VELA, Raúl., COBOS-RINCÓN, Ana., SATÚSTEGUI-DORDÁ, Pedro José., NAVAS-ECHAZARRETA, Noelia., SANTOLALLA-ARNEDO, Iván., NASH, Michael. (2023). Conocimiento de la salud mental y experiencias en el aula de los maestros de escuela en Aragón, España. Frente Salud Pública, 11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1171994 PMid:37441655 PMCid:PMC10335789
HEREDIA, Luis., VENTURA, David., TORRENTE, Margarita., & VICENS, Paloma. (2024). An 8‐week secular mindfulness‐based training program for schoolteachers increases dispositional mindfulness, self‐reported workplace well‐being, visuoconstructive abilities, and processing speed. Mind, Brain, and Education, 18(3), 236-248. https://doi.org/10.1111/mbe.12419
HIDALGO, Paula., HERMOSA, Carlos., & PAZ, Clara. (2021). Teachers’ mental health and self-reported coping strategies during the COVID-19 pandemic in Ecuador: A mixed-methods study. Psychology Research and Behavior Management, 14, 933–944. https://doi.org/10.2147/PRBM.S314844.
Instituto de la Estadística de la UNESCO (UIS) (2016). Habilidades para el progreso social: El poder de las habilidades sociales y emocionales. Traducción española del original OECD (2015). Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills. Montreal: UIS.
JAKUBOWSKI, Tomasz., & SITKO-DOMINIK, Magdalena. (2021). Teachers’ mental health during the first two waves of the COVID-19 pandemic in Poland. PLoS ONE, 16(9): e0257252. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257252. PMid:34555049 PMCid:PMC8460021
JIMÉNEZ, Edward. (2021). Impact of mental health and stress level of teachers to learning resource development. Shanlax International Journal of Education, 9(2). https://doi.org/10.34293/education.v9i2.3702.
KIM, Lisa., OXLEY, Laura., & ASBURY, Kathryn. (2021). “My brain feels like a browser with 100 tabs open”: A longitudinal study of teachers’ mental health and well-being during the COVID-19 pandemic. British Journal of Educational Psychology, e12450. https://doi.org/10.1111/bjep.12450.
LAMAS, María Cristina. (2013). Educación emocional, contribución de la escuela a la salud mental infantil. Revista iberoamericana de educación, vol. 62, no 3, p. 1-10. https://doi.org/10.35362/rie623822
LÁZARO GARCÍA, Luis (2023). Retos y oportunidades para la salud mental en la infancia y la adolescencia en el siglo XXI. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 40(3), 1-3. https://doi.org/10.31766/revpsij.v40n3a1
LEE, Joyce. (2020). Mental health effects of school closures during CO-VID-19. The Lancet Child & Adolescent Health 4, 421. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7 PMid:32302537
LLORENT, Vicente., & NÚÑEZ-FLORES, Mariano. (2023). Las competencias socioemocionales y morales del profesorado de Educación Infantil a Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 34(3), 593-603. https://doi.org/10.5209/rced.79717
LÓPEZ, Jessica., ADORNO, Andrea., & CÁRDENAS, Andrea. (2021). Estrés percibido por docentes de nivel escolar básico y medio del Paraguay durante la pandemia de Covid-19. Revista virtual de la Sociedad Paraguaya de Medicina Interna, 8(2), 67-75. https://doi.org/10.18004/rvspmi/2312-3893/2021.08.02.67
LOZANO, Antonio. (2020). Impacto de la epidemia del coronavirus (covid-19) en la salud mental del personal de salud y en la población general de China. Revista de Neuropsiquiatría, 83(1), 51-56. http://dx.doi.org/10.20453/rnp.v83i1.3687.
LUQUE GONZÁLEZ, Rocío., ROMERA, Eva., GÓMEZ-ORTIZ, Olga., WIZA, Agata., LAUDAŃSKA-KRZEMIŃSKA, Ida., ANTYPAS, Konstantinos., & MULLER, Sébastien. (2022). Emotional intelligence and school climate in primary school children in Spain, Norway, and Poland. Psychology, Society & Education,14,3. https://doi.org/10.21071/psye.v14i3.15122
MAGSON, Natasha., FREEMAN, Justin., RAPEE, Ronald., RICHARDSON, Cele., OAR, Ella., & FARDOULY, Jazmín. (2021). Risk and protective factors for prospective changes in adolescent mental health during the COVID-19 pandemic. Journal of Youth and adolescence, 50, 44-57. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01332-9 PMid:33108542
MARCOS SÁNCHEZ, Rafael., MANZANAL MARTÍNEZ, Ana Isabel., & GALLEGO-DOMÍNGUEZ, Carmen. (2023). Las competencias socioemocionales y la gestión del aula del profesorado de Educación Secundaria, Bachillerato y Formación Profesional. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 27(2). https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i2.21467
MIRA-GALVAÑ, María-José., & GILAR-COBI, Raquel. (2021). OKAPI, an Emotional Education and Classroom Climate Improvement Program Based on Cooperative Learning: Design, Implementation, and Evaluation. Sustainability, 13, 12559. https://doi.org/10.3390/su132212559
MORALES, Pablo. (2021). Salud mental en pandemia y su impacto infanto-juvenil. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile/BCN.
O’SULLIVAN, Katriona., CLARK, Serena., MCGRANE, Amy., ROCK, Nicole., BURKE, Lydia., BOYLE, Neasa., JOKSIMOVIC, Natasha., & MARSHALL, Kevin. (2021). A qualitative study of child and adolescent mental health during the COVID-19 pandemic in Ireland. Interna-tional Journal of Environmental Research and Public Health 18, 1062. https://doi.org/10.3390/ijerph18031062
ORREGO TAPIA, Vanessa. (2022). Educación remota y salud mental docente en tiempos de COVID-19. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 12-29. http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.001
ORREGO TAPIA, Vanessa. (2023). Salud mental docente tras dos años de pandemia por COVID-19. Revista de estudios y experiencias en educación, 22(49), 127-141. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1689
PARICIO DEL CASTILLO, Rocío., & PANDO VELASCO, María Fuencisla. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de Covid-19 en España: cuestiones y retos. Revista de psiquiatría infanto-juvenil, 37(2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4
PAYÁ SANTOS, Claudio Augusto, RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, Víctor, DIZ CASAL, Javier, LIZ RIVAS, Lenny, SANZ GONZÁLEZ, Roger & DELGADO MORÁN, Juan José, (2025). Pedagogical and technological strategies to improve the quality of teaching in the criminology classroom. Educational Researcher. SAGE. Vol 54 (7). EdR-24-FA-7397. 0(0). https://doi.org/10.3102/0013189X241310169X
PENNA, Melani., SÁNCHEZ, Mercedes., & MATEOS, Cristina. (2020). Desigualdades educativas derivadas del COVID-19 desde una perspectiva feminista. Análisis de discursos de profesionales de la educación madrileña. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 157-180. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.009
PICÓN PÉREZ, Virginia., BELLOCH MONT, Nuria., PUIG PÉREZ, Sara., & MARTÍNEZ LÓPEZ, Paula. (2021). Propuesta de un taller de habilidades socioemocionales y regulación emocional en el aula. Humanismo y trabajo social, (20), 217-237.
RAMÍREZ, Jairo., CASTRO, Diego., LERMA, Carmen., YELA, Francisco., & ESCOBAR, Franklin. (2020). Consecuencias de la pandemia covid-19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. Colombian Journal of Anesthesiology, 48(4), e930. https://doi.org/10.5554/22562087.e930.
RETAMAL PARRA, Dorca. (2022). Efectos de la pandemia COVID-19 en la salud mental infanto-juvenil: revisión bibliográfica. ARS med., 23-31. https://doi.org/10.11565/arsmed.v47i3.1913
RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, Martiño., CUELI NARANJO, María de los Ángeles., NIEUWENHUYS RUIZ, Victoria., ALCALÁ IBÁÑEZ, María Lourdes., ECHEVARRÍA BENITO, Alicia., & ARRONDO OSTIZ, Gonzalo. (2024). Revisión y valoración de políticas de prevención e intervención en salud mental infanto-juvenil en centros educativos. https://doi.org/10.15581/029.00003
ROMERO-GARCÍA, Carmen., BUZÓN-GARCIA, Olga., & MARCANO, Beatriz. (2022). Competencia socioemocional y autoeficacia del futuro profesorado de secundaria. Ciencias de la Educación 12(3):161. https://doi.org/10.3390/educsci12030161
RUANO, Álvaro., GALÁN CASADO, Diego., & CANGAS, Adolfo. (2023). Las Intervenciones Socioeducativas en Estudiantes de Magisterio para Reducir el Estigma en la Salud Mental. Psicología Educativa, 29(1), 101 - 107. https://doi.org/10.5093/psed2023a4
SANZ-PONCE, Roberto., LÓPEZ-LUJÁN, Elena., SERRANO-SARMIENTO, Ángela. Y GIMÉNEZ-BEUT, Juan Antonio. (2023). Competencias emocionales del profesorado de Educación Primaria: una necesidad en la escuela tras la COVID-19. Eur J Investig Health Psychol Educ, 22; 13(10):1961-1985. https://doi.org/10.3390/ejihpe13100141
URRÚTIA, Gerard., & BONFILL, Xavier. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015 PMid:20206945
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosa Domínguez Martín, Mª Auxiliadora Ordoñez-Jiménez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.