Technopolitics movements in Latin America. Comparison of #yosoy132 and Chilean student movement

Authors

  • Sergio García Sánchez Universidad nacional Autónoma de México, UNAM, México

DOI:

https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.3222

Keywords:

Chilean student movement, #YoSoy132, Technopolitics, Digital Public Space

Abstract

In this paper the comparison of two Latin American social movements is made: the Chilean Student Movement (2011) and the # YoSoy132 movement in Mexico. The study of the two movements tries to decipher the characteristics of these, their differences and similarities. It compares with the intention of being able to observe its particularities. The cases are studied, first from a historical-descriptive view; second, we analyze the structure, the form of organization and the decision making; Third, we review strategies for mobilization and political action; fourth, we investigate communication strategies; and, fifth, we review the scope and possible successes of the two movements studied. For the development of these variables, semi-structured interviews were carried out with participants of the movements, which allowed us to reflect the actor’s perspective on his social complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, O. (2014). Generaciones: movimientos juveniles, políticas de la identidad y disputas por la visibilidad en el Chile neoliberal. Argentina: CLACSO.

Arditi, B. (2012). “Las insurgencias no tienen plan, ellas son el plan: performativos políticos y mediadores evanescentes en 2011”. México: Debate Feminista.

Avendaño, O. (2014). “Fracturas y representación política en el movimiento estudiantil chileno 2011”. Chile: Última década No. 41.

Cárdenas, C. (2014). “Representación de la acción política de los estudiantes chilenos. Movilización de significados en redes sociales”. Chile: Última década, No. 41, pp. 57-84.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

Garretón, M. (2012). Neoliberalismo corregido progresismo limitado. Los gobiernos de la concertación 1990—2010. Chile: CLACSO.

Morlino, L. (1994). “Problemas y opciones en la comparación”. En Sartori, G. y L. Morlino (compiladores), La comparación en las ciencias sociales. Madrid: Alianza Editorial.

Ronfeldt, A. (1998). The Zapatista ‘Social Netwar’ in Mexico. Rand Arroyo Center’s Strategy and Doctrine Program.

Rovira, G. (2007). La red transnacional de solidaridad con la rebelión indígena de Chiapas y el ciclo de protestas contra la globalización. México: Tesis para optar al grado de Doctor, UAM-Xochimilco.

Rovira, G.. (2009). “Las redes y el optimismo tecnológico de los activistas en los años noventa frente a la realidad de la primera década del 2000”. Ponencia presentada en el Congreso de la Asociación de Estudios Latinoamericanos, Río de Janeiro, Brasil.

Rovira, G.. (2013). “De las redes a las plazas: la Web 2.0 y el nuevo ciclo de protestas en el mundo”. Acta Sociológica, 62, pp. 105-134.

Sartori, G. (1984) La política, lógica y método en las ciencias sociales. México. Fondo de Cultura Económica.

Sartori, G. (1994). “Comparación y Método Comparativo”. En G. Sartori y L. Morlino (Compiladores), La comparación en las ciencias sociales. Madrid: Alianza Editorial.

Toret, J. (2013). Tecno—política: la potencia de las multitudes conectadas. El sistema red 15M, un nuevo paradigma de la política distribuida. España: Universitat Oberta de Catalunya, Datanalysis15M.

Published

2018-04-10

How to Cite

García Sánchez, S. (2018). Technopolitics movements in Latin America. Comparison of #yosoy132 and Chilean student movement. International Journal of Political Thought, 12, 17–34. https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.3222

Issue

Section

Monográfico 1