Organizational climate and its impact on university educational quality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4803

Keywords:

Organizational climate, Educational Quality, Higher Education, Educational management, Student satisfaction

Abstract

The social commitment of higher education institutions to contribute to the development and well-being of societies is fulfilled through the academic profile of its graduates, which implies the implementation of multiple activities inherent to their substantive functions such as teaching and research but also others aimed at evaluation through its indicators. However, it is recognized that there are psychological and sociological factors that affect the behavior of the various university agents with the respective repercussion on educational quality. Therefore, the objective of this research was to evaluate the organizational climate at the Maya School of Agricultural Studies of the Autonomous University of Chiapas in Mexico and its impact on the Institutional Quality Management System. The sample to support the study was 111 educational actors. The research approach was mixed and the validity of the instruments was carried out through the Cronbach's Alpha Coefficient whose results in the analysis dimensions ranged between 0.898 and 0.95. The results reflected that the factors that affect the organizational climate to a greater extent are: comfort, motivation, identity, communication, structure, decision-making, leadership, reward, innovation and cooperation in conflict resolution. 24% consider that their contribution and performance work is valued by all educational agents, while 48% consider that their managers lack managerial capacities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez T, C. (1994). Platiquemos de la calidad de la educación. Ed. Universidad Autónoma de Sinaloa, México.

Brunet, L. (1987). El clima de trabajo en las organizaciones, definición, diagnóstico y consecuencias. Trillas: México.

Chiavenato, I. (2006). El Comportamiento Organizacional. Talleres Litográficos Ingramex, S.A. de C.V., México.

Gonçalves A. (2011). Dimensiones del clima organizacional. http://www.educadormarista.com/proyectoaprender/clima-organizacional.htm

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Ed. Mc Graw Hill.

Kerlinger, F., & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. México, D. F.: McGraw Hill.

Lafourcade, P. (1988). Calidad de la Educación. Dirección Nacional de Información, Difusión, Estadística y Tecnología Educativa del Ministerio de Educación y Justicia. Buenos Aires.

Litwin, G.H. y Stinger, R.A. Jr. (1978). Motivación y Clima Organizacional. Harvard University.

Martínez, M., Rodríguez, O. (2011). Caracterización del clima organizacional en instituciones de educación infantil privadas y públicas, 1-89. Universidad de la Sabana.

Mendoza, R. (2009). El conflicto organizacional y su influencia en el desarrollo de una óptima gestión Institucional. https://proyectosytesis.blogspot.com/2009/04/el-conflicto-organizacional-y-su.html

Meneses, G, C A. (2011). La Cultura Organizacional y Las Competencias de Gestión en los Sistemas de Coordinación Educativa Artística En Madeira (Portugal). [Tesis doctoral]. Universidad de Cádiz Facultad de Ciencias del Trabajo.

Ministerio de Salud. (2009). Metodología para el estudio del clima organizacional. Documento técnico /. Comité Técnico de Clima Organizacional, 44 p. Lima, Perú.

Münch, L; Ángeles, E. (1990). Métodos y Técnicas de investigación. 2ª. ed. 166 p. México: Trillas.

Pallán F, C. (2014). Calidad, evaluación y acreditación en México. http://www.udual.org/CIDU/Revista/20/calidad.htm

Quevedo B., A J (2009). Medición del Clima Organizacional. Entorno-Empresarial, México.

Quispe De La T, D. (2014). Clima Laboral y Percepción de La Imagen Institucional en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público “Juan Velasco Alvarado”. [Tesis Doctoral], Chile.

Raymundo, T. L., Mapén, F., F. de J. y Martínez, P. G. (2019). Percepción de clima organizacional en una cadena de tiendas OMNICANAL en México. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 1-14 https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/10/clima-organizacional-omnicanal.html

Reddin, W. (2004). Gestión del clima organizacional en la mejora de la efectividad. Cuadernos de Management, 120. https://gref.org/nuevo/articulos/291104_2.pdf

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. Pearson Educación. México.

Published

2021-12-01

How to Cite

Martínez Prats, G., Mapén Franco, F. de J. ., & Ortega Ramírez, M. E. . (2021). Organizational climate and its impact on university educational quality. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (16), 55–73. https://doi.org/10.46661/ijeri.4803

Issue

Section

Artículos