Bibliotherapy to prevent bullying. A systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.8299

Keywords:

Bullying, Adolescence, Bibliotherapy, Reading, Prevention

Abstract

Bullying is a serious social and health problem due to the dimensions it reaches and the consequences it entails. Since the application of bibliotherapy in pediatric and educational social-health interventions has been shown to be effective, it can be assumed that it can also be used as a bullying prevention tool. This paper presents a systematic review of studies on the use of reading books against bullying. In order to carry out the review, a search was conducted, without restriction of language, dates or databases, through BRAIN (acronym in Spanish for Learning and Research Resource Finder) of the King Juan Carlos University of Madrid. Twelve of the 2,604 records initially identified met the established search, selection and inclusion criteria. In this article, these 12 papers are analyzed. The data extracted from the analysis allow us to confirm the validity and usefulness of bibliotherapy to help prevent and address bullying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Arévalo, J. (2022). Biblioterapia: la lectura como fuente de placer y de bienestar. In E. M. Ramírez Leiva (Coord.), Los poderes de la lectura por placer (pp. 49-59). UNAM. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Amnistía Internacional (2019). Hacer la vista… ¡gorda! El acoso escolar en España, un asunto de derechos humanos. Amnistía Internacional.

Anaya-Reig, N. (2022). Uso de la lectura en la atención sanitaria pediátrica: una revisión sistemática. In M. M. Molero Jurado, M. M. Simón Márquez, P. Molina Moreno, A. B. Barragán Martín, Á. Martos Martínez & J. J. Gázquez Linares (Comps.), Investigación y práctica en contextos clínicos y de la salud (pp. 187-195). Dykinson.

Ansbach, J. (2012). Long-Term Effects of Bullying: Promoting Ampathy with Nonfiction. English Journal, 101(6), 87-92. https://doi.org/10.58680/ej201220575

Armero Pedreira, P., Bernardino Cuesta, B., & Bonet de Luna, C. (2011). Acoso escolar. Pediatría Atención Primaria, 13(52), 661-670. https://dx.doi.org/10.4321/S1139-76322011000600016

Cáceres-Reche, Mª. P., Navas-Parejo, M. R., Santos-Villalba, Mª. J., & Salazar-Ruiz, Mª. R. (2022). Metodologías activas y TIC para prevenir el acoso escolar. Principales antecedentes de estudio y contribuciones. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 18, 151-169. https://doi.org/10.46661/ijeri.5222

Cañamares Torrijos, C., & Navarro Olivas, R. (2015). Selección de lecturas para la prevención del acoso escolar (bullying). Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 13, 39-54.

Castro, A., & Altamirano, N. (2016). ¿Leer para estar bien?: prácticas actuales y perspectivas sobre la biblioterapia como estrategia educativo-terapéutica. Investigación Bibliotecológica, 32(74), 171-192. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57918

Chisholm, J. S., & Trent, B. (2012). “Everything...Affects Everything": Promoting Critical Perspectives toward Bullying with "Thirteen Reasons Why". English Journal, 101(6), 75-80. https://doi.org/10.58680/ej201220573

Ferreira González, I. Urrútia, G., & Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64(8), 688-696. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2011.03.029

González Castrillo, R., & González Castrillo, R. (2012). El buscador BRAIN como herramienta al servicio del investigador. In Ponencias de la IV Jornada sobre buenas prácticas en el ámbito de las bibliotecas: Servicios de apoyo a la investigación en las bibliotecas universitarias (pp. 1-9). https://burjcdigital.urjc.es/bitstream/handle/10115/11511/BRAIN.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Heath, M. A., Moulton, E., Dyches, T. T., Prater, M.A., & Brown, A. (2011). Strengthening Elementary School Bully Prevention with Bibliotherapy. Communique, 39(8), 12-14.

Heath, M. A., Sheen, D., Leavy, D., Young, E. L., & Monkey, K. (2005). Bibliotherapy: A Resource to Facilitate Emotional Healing and Growth. School Psychology International, 26, 563-580. https://doi.org/10.1177/0143034305060792

Hidalgo, A., & Cantabrana, B. (2017). La lectura en la salud y la enfermedad. Revista de Medicina y Cine, 13(2), 39-41.

Johnson, A. B., Augustus, L., & Agiro, C.P. (2012). Beyond Bullying: Pairing Classics and Media Literacy. English Journal, 101(6), 56-63. https://doi.org/10.58680/ej201220570

Jones, J.K., Evans, J.F., & Barfield, R.C. (2021). The Utility of Verbal Therapy for Pediatric Cancer Patients and Survivors: Expressive Writing, Video Narratives, and Bibliotherapy Exercises. Frontiers in Pediatrics, 9, 579003. https://doi.org/10.3389/fped.2021.579003

Kidd D. C., & Castano E. (2013). Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind. Science, 342(6156), 377- 380. https://doi.org/10.1126/science.1239918

Korneliussen, K. (2012). Using Warriors Don’t Cry in a Capstone Project to Combat Bullying. English Journal, 101(6), 44-49. https://doi.org/10.58680/ej201220568

Mar, R. A. (2011). The Neural Bases of Social Cognition and Story Comprehension. Annual Review of Psychology, 62, 103-134. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120709-145406

McCann, T. M., D’Angelo, R., Hillocks, M., Galas, N., & Ryan, L. (2012). Exploring Character through Narrative Drama, and Argument. English Journal, 101(6), 37-43. https://doi.org/10.58680/ej201220567

McCarty, S., Teie, S., McCutchen, J., & Geller, E. S. (2016). Actively caring to prevent bullying in an elementary school: Prompting and rewarding prosocial behavior. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 44(3), 164-176. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1166809

Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. (4 de noviembre de 2021). El Ministerio de Educación y Formación Profesional lanza una campaña de sensibilización contra el acoso escolar. https://www.educacionyfp.gob.es/prensa/actualidad/2021/11/20211104-diaacosoescolar.html

Naranjo Mora, K., Navarro Araya, G., & Zúñiga Seravalli, T. (2017). La biblioterapia como herramienta de ayuda aplicada en la biblioteca escolar: estudios de caso. E-Ciencias de la Información, 7(2), 19-43. https://dx.doi.org/10.15517/eci.v7i2.29259

Navarro-Mateu, F., & Martín García-Sancho, J. (2007). Formulación de preguntas clínicas e introducción a la estrategia de búsqueda de información. In Atención Sanitaria Basada en la Evidencia. Su aplicación a la práctica clínica (pp. 47-71). Consejería de Sanidad de la Región de Murcia. https://www.murciasalud.es/recursos/ficheros/136606-capitulo_2.pdf

Nolasco Hernández, A. (2012). La empatía y su relación con el acoso escolar. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 11(22), 35-54

Ouknin, M.A. (1994). Bibliothérapie. Lire, c’est guérir. Éditions du Seuil.

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E.A., Brennan, S. A., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W. Mayo-Wilson, E., McDonald, S... & Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Proyecto Biblioterapia (2018). Biblioterapia. Lecturas saludables. Xunta de Galicia.

Pytash, K. E. (2013). Using YA Literature to Help Preservice Teachers Deal with Bullying and Suicide. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 56(6), 470-479. https://doi.org/10.1002/JAAL.168

Quinn, K. B., Barone, B., Kearns, J., Stackhouse, S. A., & Zimmerman, M. E. (2003). Using a novel unit to help understand and prevent bullying in schools. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 46(7), 582-591.

Relocate Global. (1 de febrero de 2022). Comparing the US and UK Education Systems. https://www.relocatemagazine.com/reeditor-09-d3-2015-7523-comparing-the-us-and-uk-education-systems

Sánchez Martín, M., Navarro Mateu, F., & Sánchez-Meca, J. (2022). Las Revisiones Sistemáticas y la Educación Basada en Evidencias. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 15(30), 108-120. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i30.7860

Sánchez-Meca, J., & Botella, J. (2010). Revisiones sistemáticas y meta-análisis: Herramientas para la Práctica Profesional. Papeles del Psicólogo, 31(1), 7-17.

Sastre, A. (Coord.) (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia. Save the Children.

Selfa, M., & Falguera, E. (2021). Escribir y comentar literatura en la red: el caso de la plataforma clubdeescritura.com. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(29), 31-40. https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4532

Selkie, E., Evans, Y., Ton, A., Midamba, N., & Moreno, M. A. (2018). Ideas for addressing electronic harassment among adolescents attending a video blogging convention. BMC Public Health, 18(1), 973. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5907-6

Sevinç, G. (2019). Healing Mental Health through Reading: Bibliotherapy. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 11(4), 483-495. https://doi.org/10.18863/pgy.474083

Shelton, S. A. (2017). A Narrative Reflection on Examining Text and World for Social Justice: Combatting Bullying and Harassment with Shakespeare. Journal of Language and Literacy Education, 13(1), 1-14.

Smith, J., Twemlow, S. W., & Hoover, D. W. (1999). Bullies, Victims and Bystanders: A Method of In-School Intervention and possible Parental Contributions. Child Psychiatry and Human Development, 30(1), 29-37. https://doi.org/10.1023/a:1022619025074

Spencer, R. L. (2013). Bibliotherapy and Bullying: Teaching Young Children to Utilize Peer Group Power to Combat Bullying. Theses and Dissertations, 3727. https://scholarsarchive.byu.edu/etd/3727

Studer, J. R., & Mynatt, B. S. (2015). Bullying Prevention in Middle Schools: A Collaborative Approach. Middle School Journal, 46(3), 25-32. https://doi.org/10.1080/00940771.2015.11461912

Trent, K. P., & Richards, S. J. (2018). Bibliotherapy as a Strategy for Bullying Prevention. In J. U. Gordon (Ed.), Bullying Prevention and Intervention at School (pp. 37-52). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95414-1_3

UNESCO (2021). Más allá de los números: Poner fin a la violencia y el acoso en el ámbito escolar. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Villasís-Keever, M. A., Rendón-Macías, M. E., García, H., Miranda-Novales, M. G., & Escamilla-Núñez, A. (2020). La revisión sistemática y el metaanálisis como herramienta de apoyo para la clínica y la investigación. Revista Alergia México, 67(1), 62-72. https://doi.org/10.29262/ram.v67i1.733

Wang, C., Couch, L., Rodriguez, G. R., & Lee, C. (2015). The Bullying Literature Project: Using Children’s Literature to Promote Prosocial Behavior and Social-Emotional Outcomes Among Elementary School Students. Contemporary School Psychology, 19, 320–329. https://doi.org/10.1007/s40688-015-0064-8

Downloads

Published

2024-12-03

How to Cite

Anaya-Reig, N., Martín-Borja Gallego, C., Calvo Fernández, V., & Calderón Cisneros, J. (2024). Bibliotherapy to prevent bullying. A systematic review. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (22), 1–18. https://doi.org/10.46661/ijeri.8299

Issue

Section

Artículos