Music Industry and the determinants of cultural consumption in live music in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.6129

Keywords:

music industry, cultural industry, cultural consumption

Abstract

This research aims to determine the variables that influence the choice of attending live music events. For this purpose, the Cultural Consumption Survey (ECC), developed in Colombia by the National Administrative Department of Statistics (DANE), is used to find a descriptive profile of the attending individual and develop an econometric probit model that explains the influence that the different variables have on attendance probability. The results do not differ from other studies in that there is a high probability that young and single individuals attend this type of event. However, it is highlighted that all levels of education are positive and significant, people attend in all regions of the country, they engage in all activities, and there is participation from minority ethnic sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, L.F., & Palma, L. (2015). Factores que limitan la participación cultural. Una mirada desde la economía de la cultura. Revista de Ciencias Sociales, 21(1), 58-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28037734006

Aguado, L.F., Palma, L., & Pulido, N. (2017). 50 años de economia de la cultura. Explorando sus raices en la historia del pensamiento economico. Cuadernos de Economia, 36(70), 197-225. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v36n70.53813

Alonso, J.C., & Gallego, A.I. (2011). Primera Aproximación a la Caracterización y Medición de las Industrias Culturales en Cali. Estudios Gerenciales, 27(120), 13-40. https://doi.org/10.1016/s0123-5923(11)70167-x

Arango, C.A., & Rojas, B. (2019). Comunicación y Música. Campos de tensión en la construcción de una industria creativa y cultural en el Oriente antioqueño colombiano. Revista Luciérnaga Cominicación, 11(22), 130-145. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n22a6

Aristizábal, D.M. (2010). Estudios sociales sobre el consumo. Trayectorias disciplinares de un campo de estudio en construcción. Revista de Estudios Sociales, 71, 87-99. https://journals.openedition.org/revestudsoc/47130

Balducci, F. (2009). Music or Hi-tech Lovers? Inferring into the Determinants of Music Consumption. Rivisteweb, 14(2), 361-394. https://www.rivisteweb.it/doi/10.1427/30395

Barrero, J., & Machicado, J. A. (2015). Tendencias de la Industria musical en Colombia. Bogotá: Cuadernos del Observatorio de Cultura y Economía-Serie Música. https://culturayeconomia.org/wp-content/uploads/2015_Tendencias_de_la_musica_en_Colombia.pdf

Baumol, W.J., & Bowen, W.G. (1966). Performing Arts: The Economic Dilemma. New York: The Twentieht Century Fund.

Bermudez, J.A., Medina, L.M., & Aguado, L.F. (2016). La decisión de escuchar música grabada en Colombia. Un enfoque microeconométrico // The Decision of Listening to Recorded Music in Colombia. A Microeconometric Approach. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 21, 21-38. https://www.upo.es/revistas/index.php/RevMetCuant/article/view/2251

Blaug, M. (1977). The Economics Of The Arts (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429310355

Cámara de Comercio de Bogotá. (2018). Observatorio de Economía de la Música de Bogotá y Colombia. Bogotá: Camara de comercio de Bogotá. https://www.ccb.org.co/Clusters/Cluster-de-Musica/Sobre-el-Cluster/Economia-de-la-musica-en-Bogota/2018/Documento-Observatorio-Economia-de-la-Musica-de-Bogota-y-Colombia-2018

Cameron, C., & Trivedi, P. (2005). Microeconometrics: methods and applications. New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511811241

Castro, C., Díaz, V., & Justel, N. (2021). Modulación del estado de ánimo a través de estímulos musicales activantes. Un diseño experimental con adultos jovenes. Interdisciplinaria, 38(1), 45-51. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.3

Chaparro, H.R., & Guzmán, C.M. (2017). Jóvenes y consumo cultural. Una aproximación a la significación de los aportes mediáticos en la preferencias juveniles. Anagramas, 15(30), 121-142. http://www.scielo.org.co/pdf/angr/v15n30/1692-2522-angr-15-30-00121.pdf

Cruz, F.M.R. (2019). La informalidad en la industria cultural de la música y la promoción de la economía creativa en la ciudad de Natal/RN (Brasil). Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 81, 54- 68. http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/fmrcruz.pdf

DANE. (2016). COLOMBIA - Encuesta de Consumo Cultural - ECC - 2016. Bogotá: Departamento Administrativo Nacional de Estadística de Colombia. http://microdatos.dane.gov.co/index.php/catalog/447

Dewenter, R., Haucap , J., & Wenzel, T. (2011). On file sharing with indirect network effects between concert ticket sales and music recordings. (H.-T. Normann, Ed.) Dusseldorf Institute form Competition Economics, 28, 1-23. http://www.dice.hhu.de/fileadmin/redaktion/Fakultaeten/Wirtschaftswissenschaftliche_Fakultaet/DICE/Discussion_Paper/028_Dewenter_Haucap_Wenzel.pdf

Falk, M., & Katz-Gerro, T. (2016). Cultural participation in Europe: can we identify common determinants? Journal of Cultural Economics, 40, 127-162. https://www.jstor.org/stable/44280346

García, N. (1990). Culturas hibridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijaldo.

García, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. Conflictos Multiculturales de la globalización. México: Editorial Grijalbo S.A.

Gómez-Zapata, J. D., Herrero-Prieto, L. C., & Rodríguez-Prado, B. (2021). Does music soothe the soul? Evaluating the impact of a music education programme in Medellin, Colombia. Journal of Cultural Economics, 45, 63-104. https://doi.org/10.1007/s10824-020-09387-z

Gray, C.M. (2003). Participación. En R. Towse (Ed.), Manual de Economía de la Cultura (pp. 609-624). Madrid: Fundación Autor.

Gray, C.M. (2011). Participation. En R. Towse (Ed.), A Handbook of Cultural Economics (2ªed., pp. 166-171). Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.

Guerzoni, M., & Nuccio, M. (2014). Music consumption at the dawn of the music industry: the rise af a cultual fad. Journal of Cultural Economics, 38, 145-171. https://doi.org/10.1007/s10824-013-9205-y

Heredia-Carroza, J., Palma, L., & Marín, A. (2020). Determinantes de la frecuencia de asistencia a espectáculos de flamenco en España. Un enfoque económico cultural. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 29, 79-98. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3751

Holland, J., Nosko, C., & Sorensen, A. (2012). Supply responses to digital distribution: Recorded music and live performances. Information Economics and Policy, 24(1), 3-14. https://doi.org/10.2139/ssrn.1703041

Long, J., & Freese, J. (2001). Regression Models for Categorical Dependent Variables Using Stata. College Station: Stata Press.

Marín-Liebana, P., Blasco, J., & Botella, A. (2021). Students'musical preferences: towards recognition of their cultural identities. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 43-67. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1236

Ministerio de Cultura (2017). Políticas para el emprendimiento y las industrias culturales (pp. 433-581). Bogotá. https://www.mincultura.gov.co/ministerio/politicas-culturales/politica-emprendimiento-industrias-culturales/Documents/13_politica_emprendimiento_industrias_culturales.pdf

Ministerio de Cultura (2019). Guía juridica y societaria para sociedades de Economía Naranja. Bogotá: Superintendencia de sociedades. https://www.supersociedades.gov.co/Noticias/Paginas/2019/Supersociedades-presenta-la-Guia-Juridica-y-Societaria-para-Sociedades-de-Economia-Naranja.aspx

Miranda, C.G. (2019). La industria cultural musical y sus transformaciones: el caso de la música protesta en Ecuador. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 142, 75-88. https://usc.elogim.com:3878/servlet/articulo?codigo=7713707

Montoro-Pons, J., & Cuadrado-Garcia, M. (2011). Live and prerecorded popular music consumption. Journal of Cultural Economics, 35(1), 19-48. https://usc.elogim.com:2131/10.1007/s10824-010-9130-2

Montoro-Pons, J., Cuadrado-García, M., & Casasús-Estellés, T. (2013). Analysing the popular music audience: determinants of participation and frequency of attendance. International Journal of Music Business Research, 2(1), 35-62. https://openmusiclibrary.org/article/254387/

Nguyen, G.D., Dejean, S., & Moreau, F. (2014). On the complementarity between online and offline music consumption: the case of free streaming. Journal of Cultural Economics, 38(4), 315-330. https://usc.elogim.com:2131/10.1007/s10824-013-9208-8

Ortega, L.M. (2009). Consumo de bienes culturales: reflexiones sobre un concepto y tres categorías para su análisis. Culturales, 5(10), 7-44. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912009000200002&lng=es&tlng=es.

Palma, L., & Aguado, L.F. (2010). Economía de la Cultura. Una Nueva área de especialización de la economía. Revista de Economía Institucional, 12(22), 129-165. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100006&lng=es&tlng=es.

Palma, L.A., Sancha, J.M.D., & Oliver, M.D. (2019). Explanatory factors of university student participation in flamenco. Economics & Sociology, 12(4), 130-148. https://hdl.handle.net/11441/94876

Pérez, D., & Rodríguez, K. (2017). Los ecos de la música en vivo. El Espectador, p. 1. https://www.elespectador.com/el-magazin-cultural/los-ecos-de-la-musica-en-vivo-article-686241/

Porro-Gutiérrez, J.M. (2014). Sociología del consumo cultural. En M. Atalaya. http://atalayagestioncultural.es/capitulo/sociologia-consumo-cultural

Prieto, J., Pérez, M.J., & Suarez, S. (2005). El consumo cultural: ¿cuestión de gusto o de precio? Oviedo: Universidad de Oviedo. La Caixa. https://prensa.fundacionlacaixa.org/wp-content/uploads/2019/09/66761.pdf

Rivera, S., & Carriҫo, B. (2015). Los consumos juveniles de la música en la era digital: un estido de caso en la zona Metropolina de Querétaro. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artés Escénicas, 171-192. https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae10-2.cjmd

Sunkel, G. (2004). El consumo cultural en la investigación en comunicaciones en América Latina. En G. Sunkel, El consumo Cultural (pp. 9-24). Chile: Contornos.

Thompson, E. (1990). Costumbres en común. Barcelona: Cuadernos de Economía.

Towse, R. (2005). Handbook of cultural Economics. Glasgow: Fundacion Autor.

Zendel, A. (2020). There are no days off, just days without shows: precarious mobilities in the touring music industry. Applied Mobilities, 6(2), 184-201. https://doi.org/10.1080/23800127.2020.1827516

Published

2022-12-01

How to Cite

Andrade Agudelo, D. . L., Idrobo Sulbaran, L. Y., & Galindo Sánchez, V. M. (2022). Music Industry and the determinants of cultural consumption in live music in Colombia. Journal of Quantitative Methods for Economics and Business Administration, 34, 191–208. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.6129

Issue

Section

Articles