From Vera Cruz to Great Power

Celebrations in Camas for the arrival of the image of the Nazarene.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/bajoguadalquivirmundosatl.12144

Keywords:

Vera Cruz Brotherhood, Nazarene of Camas, Francisco Marco Díaz-Pintado, blessing date, restorations

Abstract

This paper analyzes the impact of the arrival of the Nazarene by Francisco Marco Díaz-Pintado in the town of Camas. The Vera Cruz Brotherhood, with origins dating back to the 16th century, underwent a change in its Christological devotion that would alter the future of the Corporation itself. The Valencian sculptor, known for his enthusiasm for participating in artistic contests, presented the statue of Jesus del Gran Poder at the Fine Arts Exhibition organized by the Ateneo of Seville in 1923. The exhibition took place between April 15 and May 20 of that year. The image of the Lord likely arrived in Camas in the early weeks of June, as its blessing was held on the morning of Sunday, June 17, 1923, in a festive atmosphere. According to the journalistic accounts of the time, the Nazarene sculpture was unique due to its technical and stylistic features. The classical style employed by Francisco Marco in its execution completely disappeared in the various interventions carried out on the statue throughout the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ CRUZ, Joaquín Manuel. "Renovación y tradición en la escultura de Antonio Illanes". LUQUE TERUEL, Andrés (coord.). Antonio Illanes y la Virgen de las Tristezas. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2019, pp. 81-162.

ANTEQUERA LUENGO, Juan José. Hermandades y asociacionismo católico (1). Cinco siglos de vida cofrade en Camas (Sevilla). Jaén: Facediciones, 2014.

ARBOLEDA GOLDARACENA, Juan Carlos. "El gobierno de las hermandades y cofradías andaluzas de la Baja Edad Media". Mundos medievales: espacios, sociedades y poder. Homenaje al Profesor José Ángel García de Cortázar y Ruiz de Aguirre. Santander: Universidad de Cantabria-Fundación Marcelino Botín-Instituto de Estudios Riojanos, 2012, vol. 2, pp. 1005-1014.

ARBOLEDA GOLDARACENA, Juan Carlos. (2013). "La caridad en la historia del cristianismo: algunas manifestaciones en la Andalucía bajomedieval". Medievalista (em linha), Nº 14, Julho - Dezembro 2013, disponible en http://www2.fcsh.unl.pt/iem/medievalista/MEDIEVALISTA14/goldaracena1403.html https://doi.org/10.4000/medievalista.356

ARBOLEDA GOLDARACENA, Juan Carlos y PÉREZ GONZÁLEZ, Silvia María. "Mujer y religiosidad. La participación femenina en las cofradías sevillanas de los siglos XIV y XVI". Estudios sobre patrimonio, cultura y ciencias medievales, 2016, n. 18, pp. 107-130.

BALDÓ ALCOZ, Julia. "Las misas post-mortem: simbolismos y devociones en torno a la muerte y el más allá en la Navarra bajomedieval". Zainak. Cuadernos de Antropología-Etnología, 2006, n. 28, pp. 353-374.

BAÑOS RODRÍGUEZ, Miguel Ángel. "Análisis de la Regla de la Cofradía de la Vera Cruz de Camas de 1567". RODA PEÑA, José (coord. y ed.). XXIII Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla: Consejo General de Hermandades y Cofradías de la Ciudad de Sevilla, 2022, pp. 14-50.

BORRALLO SÁNCHEZ, Pablo Jesús. Iconografía de la Semana Santa de Sevilla. Sevilla: Ediciones Alfar, 2017.

BORRALLO SÁNCHEZ, Pablo. Simbolismo e Iconografía de la Semana Santa de Sevilla. Un acercamiento histórico-artístico, bíblico, teológico y litúrgico. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2018.

DRIJVERS, Jam Willem. Helena Augusta. The Mother of Constantine the Great and the Legend of Her Finding of the True Cross. Leiden (The Netherlands): Tuta Sub Aegide Pallas 1683, 1992. https://doi.org/10.1163/9789004246768

GARCÍA DE VARGAS, Ricardo. El escultor valenciano Francisco Marco Díaz-Pintado. Valencia: Imp. J. Marí Montañana, 1975.

GRANADO HERMOSÍN, David. "La representación de la Pasión de Cristo: la procesión de disciplinantes en la Sevilla del siglo XVI". ALONSO PONGA, José Luis, JOVEN ÁLVAREZ, Fernando y PANERO GARCÍA, Pilar (coords.). La Semana Santa: Antropología y Religión en Latinoamérica III. Representaciones y ritos representados. Desenclavos, pasiones y vía crucis vivientes. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid, 2017.

LOZANO DOMÍNGUEZ, Ángeles. Propuesta de actuación ante la problemática de conservación de la escultura lígnea barroca napolitana. Huelva: Universidad de Huelva, 2016.

MARTÍN HERNÁNDEZ, Rafael. "Evolución de la representación escultórica de Jesús Nazareno". Revista Carrera Oficial, n. 4, pp. 55-58.

MARTÍNEZ LEAL, Pedro Ignacio. El escultor e imaginero Francisco Buiza Fernández (1922-1983). Sevilla: Guadalquivir Ediciones, 2000.

MONTES GONZÁLEZ, Francisco. "Nuestro Padre Jesús del Gran Poder". LÓPEZ GUZMÁN, Rafael y MONTES GONZÁLEZ, Francisco. Religiosidad andaluza en América. Granada: Universidad de Granada, 2017, pp. 261-267.

PAVÓN VILLA, Rosario. Las exposiciones institucionales de Sevilla (1950-2000): La Exposición de Otoño. Estudio histórico-artístico, sociocultural y crítico. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2015.

PÉREZ CALERO, Gerardo. Las Bellas Artes y el Ateneo de Sevilla. La vida artística de la ciudad (1887-1950). Sevilla: Ateneo de Sevilla, 2006.

PÉREZ GONZÁLEZ, Silvia María. "Mujeres y Cofradías en la Andalucía de finales de la Edad Media". Historia. Instituciones. Documentos, 2012, n. 39.

PÉREZ GONZÁLEZ, Silvia María. Los laicos en la Sevilla bajomedieval: sus devociones y cofradías. Huelva: Universidad de Huelva, 2005.

PINEDA ALFONSO, José Antonio. El gobierno arzobispal de Sevilla en la Edad Moderna (Siglos XVI-XVII), Sevilla: Universidad de Sevilla, 2015.

REGALADO GONZÁLEZ-SERNA, Víctor. "De Jesús Nazareno a Jesús del Gran Poder: El problema de las dobles advocaciones". En Revista Eviterna, n. 16, 2024, pp. 108-118. https://doi.org/10.24310/re.16.2024.20106

RODA PEÑA, José. "El Nazareno en la Escultura sevillana". SÁNCHEZ HERRERO, José, RODA PEÑA, José y GARCÍA DE LA CONCHA DELGADO, Federico. Nazarenos de Sevilla. Sevilla: Ediciones Tartessos, 1997, vol. 1, pp. 43-93.

RODA PEÑA, José. "Escultura en la Hermandad del Gran Poder de Dos Hermanas". ARANDA DONCEL, Juan (Coord.). La advocación de Jesús Nazareno. Actas del Congreso Nacional, Pozoblanco, 2007, pp. 127-149.

RODRÍGUEZ BABÍO, Amparo. "Fervorosa Hermandad Sacramental y Cofradía de Nazarenos de Nuestro Padre Jesús del Gran Poder y María Santísima de los Dolores. Iglesia Parroquial de Santa María de Gracia. Camas". SÁNCHEZ HERRERO, José, RODA PEÑA, José y GARCÍA DE LA CONCHA DELGADO, Federico. Nazarenos de Sevilla. Sevilla: Ediciones Tartessos, 1997, vol. 2, pp. 99-105.

RUIZ SÁNCHEZ, José Leonardo. "Beato Marcelo Spínola y Maestre, cardenal arzobispo de Sevilla. Nota biográfica". Anuario de Historia de la Iglesia andaluza, vol. 5, 2012, pp. 137-164. https://doi.org/10.46543/AHIA.1205.1005

SÁNCHEZ DOMÍNGUEZ, Paloma. Mujeres y cofradías en Málaga: Málaga, Arguval, 2003.

SÁNCHEZ HERRERO, José. La diócesis del Reino de León. Siglos XIV y XV. León: Centro de Estudios e Investigación "San Isidoro", 1978.

SÁNCHEZ HERRERO, José. "El origen de las cofradías de Semana Santa o de Pasión en la Península ibérica". Temas Medievales, 1996, pp. 31-80.

SÁNCHEZ HERRERO, José. "La devoción de Jesús llevando a cuestas su cruz o la devoción al Nazareno". SÁNCHEZ HERRERO, José, RODA PEÑA, José y GARCÍA DE LA CONCHA DELGADO, Federico. Nazarenos de Sevilla. Sevilla: Ediciones Tartessos, 1997, vol. 1, pp. 9-41.

SÁNCHEZ HERRERO, José. La Semana Santa de Sevilla. Madrid: Sílex, 2003.

SÁNCHEZ HERRERO, José. "La evolución de las Hermandades y Cofradías desde sus momentos fundacionales a nuestros días". I Congreso Internacional de Hermandades y Religiosidad Popular. Libro de Actas. Sevilla, 27 al 31 de octubre de 1999. Sevilla: Arzobispado, 1999, pp. 29-33.

SANTOS CALERO, Sebastián. "Escultores renovadores del clasicismo mediterráneo sevillano de la primera mitad del siglo XX". En Temas de estética y arte, 2004, n. 18, pp. 191-211.

SERRANO Y ORTEGA, Manuel. Noticia histórico-artística de la sagrada imagen del Señor del Gran Poder. Sevilla: Imprenta de E. Rasco, 1898.

Published

2025-09-23

How to Cite

Baños Rodríguez, M. Ángel. (2025). From Vera Cruz to Great Power: Celebrations in Camas for the arrival of the image of the Nazarene. Bajo Guadalquivir Y Mundos Atlánticos, (7), 1–28. https://doi.org/10.46661/bajoguadalquivirmundosatl.12144

Issue

Section

Historia del Arte y Patrimonio