School youth participation
ESEC as a model for the development of good socioeducational practices
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-12434Keywords:
Social Pedagogy, Youth Participation, Socioeducational Practices, ESEC modelAbstract
The school is currently taking on a new social role as it faces increasingly complex demands that go beyond academic instruction, requiring comprehensive responses grounded in inclusive, democratic, and participatory approaches. This text explores how the educational system stands at a crossroads between its traditional instructional function and its broader social responsibility, particularly in vulnerable contexts. In this scenario, youth participation is presented as a central pillar of educational culture, essential for building fairer, more equitable, and community-connected school environments. This participation must be structural, sustained, and impactful—far from merely symbolic. From this perspective, the pilot experience of School and Community Social Education (ESEC) is highlighted as a reference model that promotes innovative and transformative socio-educational practices. ESEC fosters a culture of shared responsibility and youth leadership, while strengthening ties between schools, families, and communities. It also emphasizes the need for flexible structures and specialized professional profiles to effectively manage participation. Overall, this proposal seeks to redefine the school’s role as an agent of social change, capable of generating genuine and sustainable participatory processes that support democratic coexistence and collective well-being from an ethical and transformative perspective.
Downloads
References
Alvarado, S. V., Vommaro, P., Patiño, J. A., y Borelli, S. H. S. (2021). Estudios de juventudes: una revisión de investigaciones en Argentina, Brasil y Colombia, 2011-2019. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-25. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4545
Aparici, R. y Osuna-Acedo, S. (2013). La cultura de la participación. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2): 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.07
Ascorra, P., López, V. y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2), 1-18. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44686
Bustos, C. L. (2020). La participación educativa como una herramienta de mejora. Foro educacional, (34), 35-51.https://doi.org/10.29344/07180772.34.2359
Cabrera, L. y Trujillo, J. F. (2019). Modelo de evaluación para una experiencia innovadora de intervención socioeducativa: las educadoras y educadores sociales en centros escolares (Canarias). En A. M. ª Martín Cuadrado & M. J. Rubio Roldán (Coords.).Experiencias y aprendizajes en la evaluación de la intervención socioeducativa. Vol. II (pp. 199-235). UNED
Convenio de colaboración entre la Consejería de Educación y Universidades del Gobierno de Canarias y el Colegio Profesional de Educadores y Educadoras Sociales de Canarias (CEESCAN), para la mejora del Sistema Educativo y de la Educación Social. Boletín Oficial de Canarias, núm. 192, 4 de octubre de 2017. https://sede.gobiernodecanarias.org/boc/boc-a-2017-192-4681.pdf
Delgado Rivero, A. (2018). El alumnado en el eterno anhelo del cumplimiento del artículo 27. En M. de Puelles Benítez y M. Menor Currás (Coords.).El artículo 27 de la Constitución: Cuaderno de quejas (pp. 153-174). Morata.
Díez Gutiérrez, E. J. y Muñiz-Cortijo, L. M. (2022). Educación Social en el Ámbito Escolar y la Ley Rhodes. (2022). REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 20(1). https://doi.org/10.15366/reice2022.20.1.002
Fernández Liria, C., García Fernández, O. y Galindo Ferrández, E. (2023). Escuela o barbarie: Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Akal educación.
Fletcher, A.(2015). FacingAdultism: TheWorld and Howto Change It. CreatespaceIndependent Publishing Platform.
Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 4(2), 21-45. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.4.2.394
Feixa, C. (2018). Global Youth?The New Escenarios ofYouth in the XXI Century.In S. Tucker &Trotman, D. (eds.).Youth: Global Perspectives, Challenges and Issues ofthe 21st Century.Nova Science Pub Inc.
Geissler, K. A. y Hege, M. (1997). Acción socioeducativa: Modelos, métodos, técnicas. Narcea Ediciones.
Gomila Grau, M. A., Pascual Barrio, B., Amer, J. y Orte, C. (2023). Intervenciones socioeducativas familiares en entornos escolares y comunitarios. Aula Abierta, 52(2), 185–193. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2023.185-193
Gordo López, A., García Arnau, A., de Rivera, J. y Díaz-Catalán, C. (2018). Jóvenes en la encrucijada digital: Itinerarios de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Ediciones Morata.
Ley 5/2010, de 21 de junio, canaria de fomento a la participación ciudadana. Boletín Oficial del Estado, núm. 168, sec. I, de 12 de julio de 2010, páginas 61008 a 61020 (13 págs.). https://www.boe.es/eli/es-cn/l/2010/06/21/5
Ley 6/2014, de 25 de julio, Canaria de Educación no Universitaria. Boletín Oficial del Estado, núm. 238, sec. I, 1 de octubre de 2014, páginas 77321 a 77371 (51 págs.). https://www.boe.es/eli/es-cn/l/2014/07/25/6
Mayes, E. (2018). Student voice in an age of ‘security’? Critical Studies in Education, 61(3), 380-397. https://doi.org/10.1080/17508487.2018.1455721
Mayes, E. E. T. (2016). The lines of the voice: An ethnography of the ambivalent affects of student voice (Doctoral dissertation). http://hdl.handle.net/2123/15274
Mestre, J. y Fernández Liria, C. (2024). Escuela y libertad: Argumentos para defender la enseñanza frente a políticas educativas y discursos pedagógicos demenciales. Akal educación.
Mitra, D. L. (2009). Strengthening student voice initiatives in high schools: An examination of the supports needed for school-based youth-adult partnerships. Youth & Society, 40(3), 311-335. https://doi.org/10.1177/0044118X08316211
Novella, A.Mª y Llena, A. (2024). Giros conceptuales sobre participación social de la adolescencia. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (44), 15-27. https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.01
Pérez de Guzmán, V., Trujillo-Herrera, J. F., Negrim Power, J. y Golla del Castillo, J. (2024). La Pedagogía /Educación Social escolar y comunitaria en España a través de cuatro nano-historias. Paradigma, Nº Extra 1, 1-23. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024015.id1560
Sánchez Valverde, C. (2022). Presentación. En A. M.ª Martín Cuadrado (Coord.).Retos actuales del sistema educativo: Propuestas de actuación desde la Educación Social. (pp. 7-13). Octaedro.
Shier, H. (2001). Pathways to participation: Openings, opportunities and obligations. Children &Society, 15(2), 107-117. https://doi.org/10.1002/chi.617
Trujillo-Herrera (2024) Educar en participación comunitaria escolar. Derecho fundamental de la ciudadanía. En M.V. Pérez de Guzmán Puya (Ed.). Derechos humanos y convivencia escolar: estrategias y propuestas para el éxito. (pp. 137-156). Peter Lang.
Velasco Maillo, H. M., García Castaño, F. J., & Díaz de Rada, A. (2007), Lecturas de antropología para educadores: El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar (7.ª ed.). Editorial Trotta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Victoria Pérez de Guzman Puya, Juan Francisco Trujillo-Herrera, Jauci Negrin-Power, Mónica Dios-Rod´ríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.

