School youth participation

ESEC as a model for the development of good socioeducational practices

Authors

  • María Victoria Pérez de Guzman Puya Universidad Pablo de Olavide
  • Juan Francisco Trujillo-Herrera Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Jauci Negrin-Power Consejería de Educacion, Formacion Profesional, Actividad Física y Deporte. Gobierno de Canarias
  • Mónica Dios-Rod´ríguez Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.46661/ccselap-12434

Keywords:

Social Pedagogy, Youth Participation, Socioeducational Practices, ESEC model

Abstract

The school is currently taking on a new social role as it faces increasingly complex demands that go beyond academic instruction, requiring comprehensive responses grounded in inclusive, democratic, and participatory approaches. This text explores how the educational system stands at a crossroads between its traditional instructional function and its broader social responsibility, particularly in vulnerable contexts. In this scenario, youth participation is presented as a central pillar of educational culture, essential for building fairer, more equitable, and community-connected school environments. This participation must be structural, sustained, and impactful—far from merely symbolic. From this perspective, the pilot experience of School and Community Social Education (ESEC) is highlighted as a reference model that promotes innovative and transformative socio-educational practices. ESEC fosters a culture of shared responsibility and youth leadership, while strengthening ties between schools, families, and communities. It also emphasizes the need for flexible structures and specialized professional profiles to effectively manage participation. Overall, this proposal seeks to redefine the school’s role as an agent of social change, capable of generating genuine and sustainable participatory processes that support democratic coexistence and collective well-being from an ethical and transformative perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Victoria Pérez de Guzman Puya, Universidad Pablo de Olavide

Profesora Titular.

Departamento de Educación y Psicología Social

References

Alvarado, S. V., Vommaro, P., Patiño, J. A., y Borelli, S. H. S. (2021). Estudios de juventudes: una revisión de investigaciones en Argentina, Brasil y Colombia, 2011-2019. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-25. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4545

Aparici, R. y Osuna-Acedo, S. (2013). La cultura de la participación. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2): 137-148. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.07

Ascorra, P., López, V. y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2), 1-18. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44686

Bustos, C. L. (2020). La participación educativa como una herramienta de mejora. Foro educacional, (34), 35-51.https://doi.org/10.29344/07180772.34.2359

Cabrera, L. y Trujillo, J. F. (2019). Modelo de evaluación para una experiencia innovadora de intervención socioeducativa: las educadoras y educadores sociales en centros escolares (Canarias). En A. M. ª Martín Cuadrado & M. J. Rubio Roldán (Coords.).Experiencias y aprendizajes en la evaluación de la intervención socioeducativa. Vol. II (pp. 199-235). UNED

Convenio de colaboración entre la Consejería de Educación y Universidades del Gobierno de Canarias y el Colegio Profesional de Educadores y Educadoras Sociales de Canarias (CEESCAN), para la mejora del Sistema Educativo y de la Educación Social. Boletín Oficial de Canarias, núm. 192, 4 de octubre de 2017. https://sede.gobiernodecanarias.org/boc/boc-a-2017-192-4681.pdf

Delgado Rivero, A. (2018). El alumnado en el eterno anhelo del cumplimiento del artículo 27. En M. de Puelles Benítez y M. Menor Currás (Coords.).El artículo 27 de la Constitución: Cuaderno de quejas (pp. 153-174). Morata.

Díez Gutiérrez, E. J. y Muñiz-Cortijo, L. M. (2022). Educación Social en el Ámbito Escolar y la Ley Rhodes. (2022). REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 20(1). https://doi.org/10.15366/reice2022.20.1.002

Fernández Liria, C., García Fernández, O. y Galindo Ferrández, E. (2023). Escuela o barbarie: Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Akal educación.

Fletcher, A.(2015). FacingAdultism: TheWorld and Howto Change It. CreatespaceIndependent Publishing Platform.

Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 4(2), 21-45. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.4.2.394

Feixa, C. (2018). Global Youth?The New Escenarios ofYouth in the XXI Century.In S. Tucker &Trotman, D. (eds.).Youth: Global Perspectives, Challenges and Issues ofthe 21st Century.Nova Science Pub Inc.

Geissler, K. A. y Hege, M. (1997). Acción socioeducativa: Modelos, métodos, técnicas. Narcea Ediciones.

Gomila Grau, M. A., Pascual Barrio, B., Amer, J. y Orte, C. (2023). Intervenciones socioeducativas familiares en entornos escolares y comunitarios. Aula Abierta, 52(2), 185–193. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2023.185-193

Gordo López, A., García Arnau, A., de Rivera, J. y Díaz-Catalán, C. (2018). Jóvenes en la encrucijada digital: Itinerarios de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Ediciones Morata.

Ley 5/2010, de 21 de junio, canaria de fomento a la participación ciudadana. Boletín Oficial del Estado, núm. 168, sec. I, de 12 de julio de 2010, páginas 61008 a 61020 (13 págs.). https://www.boe.es/eli/es-cn/l/2010/06/21/5

Ley 6/2014, de 25 de julio, Canaria de Educación no Universitaria. Boletín Oficial del Estado, núm. 238, sec. I, 1 de octubre de 2014, páginas 77321 a 77371 (51 págs.). https://www.boe.es/eli/es-cn/l/2014/07/25/6

Mayes, E. (2018). Student voice in an age of ‘security’? Critical Studies in Education, 61(3), 380-397. https://doi.org/10.1080/17508487.2018.1455721

Mayes, E. E. T. (2016). The lines of the voice: An ethnography of the ambivalent affects of student voice (Doctoral dissertation). http://hdl.handle.net/2123/15274

Mestre, J. y Fernández Liria, C. (2024). Escuela y libertad: Argumentos para defender la enseñanza frente a políticas educativas y discursos pedagógicos demenciales. Akal educación.

Mitra, D. L. (2009). Strengthening student voice initiatives in high schools: An examination of the supports needed for school-based youth-adult partnerships. Youth & Society, 40(3), 311-335. https://doi.org/10.1177/0044118X08316211

Novella, A.Mª y Llena, A. (2024). Giros conceptuales sobre participación social de la adolescencia. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (44), 15-27. https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.01

Pérez de Guzmán, V., Trujillo-Herrera, J. F., Negrim Power, J. y Golla del Castillo, J. (2024). La Pedagogía /Educación Social escolar y comunitaria en España a través de cuatro nano-historias. Paradigma, Nº Extra 1, 1-23. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024015.id1560

Sánchez Valverde, C. (2022). Presentación. En A. M.ª Martín Cuadrado (Coord.).Retos actuales del sistema educativo: Propuestas de actuación desde la Educación Social. (pp. 7-13). Octaedro.

Shier, H. (2001). Pathways to participation: Openings, opportunities and obligations. Children &Society, 15(2), 107-117. https://doi.org/10.1002/chi.617

Trujillo-Herrera (2024) Educar en participación comunitaria escolar. Derecho fundamental de la ciudadanía. En M.V. Pérez de Guzmán Puya (Ed.). Derechos humanos y convivencia escolar: estrategias y propuestas para el éxito. (pp. 137-156). Peter Lang.

Velasco Maillo, H. M., García Castaño, F. J., & Díaz de Rada, A. (2007), Lecturas de antropología para educadores: El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar (7.ª ed.). Editorial Trotta.

Published

2025-12-23

How to Cite

Pérez de Guzman Puya, M. V., Trujillo-Herrera, J. F., Negrin-Power, J., & Dios-Rod´ríguez, M. (2025). School youth participation: ESEC as a model for the development of good socioeducational practices. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, (21), 1–19. https://doi.org/10.46661/ccselap-12434

Issue

Section

Monograph