Intertextuality and humour as the foundations of Gloria Fuertes' queer poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/relies.11852

Keywords:

Gloria Fuertes, 20th century spanish poetry, intertextuality, humour, queer poetry

Abstract

This article examines intertextuality as one of the fundamental components of the poetry for adults by the madrilenian writer Gloria Fuertes (1917-1998), as well as its main strategies and manifestations: humour, religiosity, the communicative will, the carnivalesque and failure. In the poetic imagery of this queer author cohabit a christianity sifted by popular culture, marginalised characters, an intense and particular use of humour and parody and an abundant and varied affective landscape. This cohabitation of discourses, subjectivities and texts, the result of an intense intertextuality, gives rise to imaginaries and poetic languages that are inevitably hetedoroxic in her literary production. In this sense, this paper proposes an approach to Fuertes' poetry by understanding the complex and contradictory quality of her spirituality, her humour and her representation of dissident identities as intertexts of her work. As I will argue throughout the different sections, as radically contestatory, dialogic and resistant to rigid canonical classifications, Fuertes' poetry constitutes a queer poetics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (2002). Texto (teoría del), en Barthes, R. Variaciones sobre la escritura, Paidós: Barcelona.

Benegas, N. (1997). Estudio introductorio, en Benegas N. y Munárriz, J. Ellas tienen la palabra: dos décadas de poesía española, Hiperión: Madrid.

Benéitez-Andrés, R. (2019). Poesía como conocimiento frente a poesía como comunicación. Una querella de largo recorrido. RILCE. Revista de filología hispánica 35 (2): 347-370. https://doi.org/10.15581/008.35.2.347-70 DOI: https://doi.org/10.15581/008.35.2.347-70

Cappuccio, BL. (1993). Gloria Fuertes frente a la crítica. Anales de literatura española contemporánea 18 (1): 89-112.

Debicki, A: (1987). Intertextualidad e inversión de expectativas, en Debicki, A: Poesía del conocimiento: La generación española de 1956-1971, Júcar: Madrid.

Fortún, G. (2024). Cómo ser Gloria F., en Lapaz, L. (ed.) Gloria. La poeta de los amores prohibidos, Dos Bigotes: Kadmos.

Fuertes, G. (1954). Aconsejo beber hilo, Arquero: Madrid.

Fuertes, G. (1954). Antología y poemas del suburbio, Lírica Hispana: Caracas.

Fuertes, G. (1958). Todo asusta, Lírica Hispana: Caracas.

Fuertes, G. (1965). Ni tiro, ni veneno, ni navaja, El Bardo: Barcelona.

Fuertes, G. (1968). Poeta de Guardia, El Bardo: Barcelona.

Fuertes, G. (1969). Cómo atar los bigotes al tigre, El Bardo: Barcelona.

Fuertes, G. (1973). Sola en la sala, Javalambre: Zaragoza.

Fuertes, G. (1981 [1980]). Historia de Gloria. Amor, humor y desamor, Rodas, PG. (ed.), Cátedra: Madrid.

Fuertes, G. (1983 [1975]). Obras incompletas, Fuertes, G. (ed.), Cátedra: Madrid.

Fuertes, G. (2016 [1995]). Mujer de verso en pecho, Cátedra: Madrid.

Fuertes, G. (2017a). El libro de Gloria Fuertes: antología de poemas y vida, Blackie Books: Barcelona.

Fuertes, G. (2017b). El libro de Gloria Fuertes para niñas y niños, Blackie Books: Barcelona.

Fuertes, G. (2017c). Me crece la barba. Poemas para mayores y menores, Reservoir Books: Barcelona.

Fuertes, G. (2017d). Geografía humana y otros poemas, Nórdica: Madrid.

Fuertes, G. (2017e [2008]). Se beben la luz, Torremozas: Madrid.

Fuertes, G. (2023). Lo que pasa es que te quiero. Poemas de amor (y desamor), Blackie Books: Barcelona.

Fuertes, G. (2024). La gente corre tanto. Sobre cómo vivir (y luego irse), Blackie Books: Barcelona.

Grau, M: (2009). Espejos de palabra. La voz secreta de la mujer en la poesía española de posguerra (1939-1959), UNED: Madrid.

Halberstam, J. (2018). El arte queer del fracaso, Egales: Barcelona.

hooks, b. (2023). Comunión, Paidós: Barcelona.

Icaza, F de A. (1980 [1920]). Obras, Fondo de Cultura Económica: México D. F.

Kristeva, J. (1981). Sèmeiòtikè. Semiótica 1, Fundamentos: Madrid.

Leuci, V. (2017). Quijote y Sancha: humor y poesía en Gloria Fuertes. Prosemas. Revista de Estudios Poéticos 3: 17-41. https://doi.org/10.17811/prep.3.2017.17-41 DOI: https://doi.org/10.17811/prep.3.2017.17-41

Margelí, PM. (2007). El humor en la poesía de Gloria Fuertes. Tesis doctoral. Universidad Rovira i Virgili. En https://www.tdx.cat/handle/10803/8782#page=1. Accedido el 20 de febrero de 2025.

Miguel, L. (2024). Dolorido pensamiento doloroso. Privilegio y sufrimiento en la poética de Gloria Fuertes, en Lola Lapaz (ed.) Gloria. La poeta de los amores prohibidos, Dos Bigotes: Kadmos.

Vallejo, C. (2012 [1939]). España, aparta de mí este cáliz, Árdora: Madrid.

Vegas, MG. (2018). Una medicina cargada de futuro. Primeras aproximaciones a un estudio de Se beben la luz de Gloria Fuertes. Trabajo de Fin de Grado. Departamento de Literaturas hispánicas y Bibliografía de la Universidad Complutense de Madrid. En https://www.tdx.cat/handle/10803/8782#page=1. Accedido el 20 de febrero de 2025.

Vila-Belda, R. (2006). Construcción imaginaria de la muerte en la poesía de Gloria Fuertes. Hispania 89 (1): 35-47. https://doi.org/10.2307/20063226 DOI: https://doi.org/10.2307/20063226

Vila-Belda, R. (2017a). La contradictoria recepción de Gloria Fuertes. Prosemas. Revista de Estudios Poéticos 3: 43-66. https://doi.org/10.17811/prep.3.2017.43-66 DOI: https://doi.org/10.17811/prep.3.2017.43-66

Vila-Belda, R. (2017b). Gloria Fuertes: poesía contra el silencio. Literatura, censura y mercado editorial (1954-1962), Iberoamericana: Madrid. https://doi.org/10.31819/9783954876167 DOI: https://doi.org/10.31819/9783954876167

Wahnón, S. (2022). Sobre el concepto de intertextualidad. Teoría y práctica. Estudios Bíblicos 80 (3): 357-381.

Published

2025-06-11

How to Cite

Gómez Vegas, M. (2025). Intertextuality and humour as the foundations of Gloria Fuertes’ queer poetry. RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, 1–19. https://doi.org/10.46661/relies.11852

Issue

Section

La intertextualidad como herramienta subversiva en las ficciones LGTBIQ+