Assessment of the Modern School in the didactics of egalitarian ideas. A primitive feminist education?
DOI:
https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.6316Keywords:
Qualitative analysis, education, Modern School, evaluation, history of education, womanAbstract
The role of women in the Modern School, a pedagogical experience from the beginning of the 20th century, and basically and internationally known for the execution, in 1909, of its creator, Francisco Ferrer Guardia, is an interesting research topic. Added to this, and perhaps even more important, is to know how an egalitarian education was transmitted -and if it really happened-, how it faced an archaic society in multiple ways, through coeducation of girls and boys, and with specific publications within the Modern School Bulletin, the journal of this educational place.
Downloads
References
Archer, W. (1911). The life, trial, and death of Francisco Ferrer. Moffat, Yard and Company.
Aresti, N. (2000). El ángel del hogar y sus demonios: Ciencia, religión y género en la España del siglo XIX. Historia contemporánea, 21, 363-394.
Arkinstall, C. (2014). Spanish Female Writers and the Freethinking Press, 1879-1926. University of Toronto Press.
https://doi.org/10.3138/9781442668836
Avilés, J. (2006). Francisco Ferrer y Guardia. Pedagogo, anarquista y mártir. Marcial Pons, Ediciones de Historia.
Ballarín, P. (1989). La educación de la mujer española en el siglo XIX. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 8, 245-260.
Bermúdez, A. (2018). El discurso católico ante la Semana Trágica y el Barranco del Lobo de 1909. Revista Digital Guerra Colonial, 3, 5-22.
Boletín de la Escuela Moderna (1901-1903). Año I (Núm.1-8), Año II (Núm. 1-9). http://biblioteca.ferrerguardia.org/fons/arxiu-digital-ffg/publicacions-i-documents/boletin-de-la-escuela-moderna
Burdiel, I. (2019). Emilia Pardo Bazán. Españoles eminentes. Editorial Taurus.
Caballé, A. (2018). Concepción Arenal, la caminante y su sombra. Editorial Taurus / Fundación Juan March.
Cantizano, B. (2004). La mujer en la prensa femenina del XIX. Ambitos: Revista internacional de comunicación, 11-12, 281-298.
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2004.i11-12.15
Cappelletti, A. (2012). Francisco Ferrer y la pedagogía libertaria. Tierra de Fuego / LaMalatesta Editorial.
Cuadrada, C. y Puente, G. (2016). A debate: entre «feminismo» anarquista y el feminismo burgués. Feminismo/s, 28, 25-47.
https://doi.org/10.14198/fem.2016.28.01
Di Paola, P. (2021). Una furiosa paladina della bontà: Louise Michel, emozioni, carisma e anarchia. Memoria e ricerca, 67, 295-312.
Delgado, B. (1979). La Escuela Moderna de Ferrer i Guardia. Ceac.
Espigado, G. (2002). Las mujeres en el anarquismo español (1869-1939). Ayer, Revista de Historia, 45, 39-72.
Fernández, A. R. (2018). Reformulaciones en la enseñanza de la historia. Feminismo para alumnos universitarios de Didáctica de las Ciencias Sociales. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada.
Fernández, M. (1998). La cara oculta de la escuela: educación y trabajo en el capitalismo. Siglo XXI Editores.
Ferrer, F. (2009). Principios de moral científica. Fundació Ferrer i Guárdia.
Ferrer, F. (2010). La Escuela Moderna. Edición de Luis Miguel Lázaro, Jordi Monés y Pere Solá. Editorial Biblioteca Nueva.
Gelabertó, J. C. (2001). Isabel Vilá, de Llagostera, lluitadora social i pedagoga. Revista de Girona, 205, 32-35.
Guzmán, J. (1 de noviembre de 2018). La polémica que encierra la letra de Romeo Santos en "Quiere Beber (Remix)". Heabbi. https://heabbi.com/polemica-letra-romeo-quiere-beber
Illescas, J. E. (2019). Educación Tóxica: El imperio de las pantallas y la música dominante en niños y adolescentes. El Viejo Topo.
Laguerre, O. (1903). Trabajos manuales. Boletín de la Escuela Moderna, Año II (núm. 8), 9-10. http://biblioteca.ferrerguardia.org/fons/arxiu-digital-ffg/publicacions-i-documents/boletin-de-la-escuela-moderna
Laguerre, O. (1903). Las estudiantas de la Universidad de París. Boletín de la Escuela Moderna, Año II (núm. 7), 6. http://biblioteca.ferrerguardia.org/fons/arxiu-digital-ffg/publicacions-i-documents/boletin-de-la-escuela-moderna
Ley 14/1975, de 2 de mayo, sobre reforma de determinados artículos del Código Civil y del Código de Comercio sobre la situación jurídica de la mujer casada y los derechos y deberes de los cónyuges. BOE, 107, 9413-9419.
Lora, A. (2017). La visión ontológica de la mujer y el hombre en el anarquismo español de los años treinta: identidad y género a debate. Brocar: Cuadernos de investigación histórica, 41, 153-175.
https://doi.org/10.18172/brocar.3412
Marín, D. (2009). La Semana Trágica: Barcelona en llamas, la revuelta popular y la Escuela Moderna. La Esfera de los Libros, S. L.
Martín de Santa Olalla, P. (2001). La ley del divorcio de junio de 1981 en perspectiva histórica. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, 14, 519-551.
https://doi.org/10.5944/etfv.14.2001.3055
McMillan, J. F. (2000). France and Women, 1789-1914: Gender, Society and Politics. Routledge.
Medina, R. (2006). Kilpatrick, Susan. Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931). Madrid: Cátedra-Feminismos, 2003. 322 pp. Letras Femeninas, 32(2), 227-229.
Monés, J., Solá, P. y Lázaro, L. M. (1980). Ferrer Guardia y la pedagogía libertaria: elementos para un debate. Icaria Editorial.
Montagut, E. (16 de agosto de 2010). Breve historia del feminismo en Cataluña hasta el final de la guerra civil. El País. http://lacomunidad.elpais.com/memoria-historica/2010/8/16/breve-historia-del-feminismo-cataluna-2
Moreno, M. (2004). Racionalismo y socialización femenina: vivir en laico. Arenal: Revista de historia de las mujeres, 11(2), 57-85.
Nadal, A. (2018). La Escuela Moderna. Análisis histórico. La Muralla.
Nadal, A. (2019). La mujer como autora en el Boletín de la Escuela Moderna en su primera época (1901-1903). En Suárez-Villegas, J.-C., Marín-Conejo, S. y Panarese, P. (Coords.), Comunicación, género y educación: representaciones y (de)construcciones (167-170). Editorial Dykinson.
https://doi.org/10.2307/j.ctvktrwjp.22
Nerín, N. (1 de mayo de 2018). Ciudadanos se hace un lío con Clara Campoamor, muerta en el exilio en Suiza. El Nacional.
Ortega, M. (1 de agosto de 2016). Feministas de camisa negra: de la lucha por el sufragio al fascismo. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/cultura/2016-08-01/feministas-camisa-negra-sufragio-fascismo-gran-bretana_1240743/
Puente, G. (2016). De Soledad Gustavo a Teresa Mañé (1865-1939) (Tesis de Máster en Estudios de Mujeres, Género y Ciudadanía). Instituto Interuniversitario de Estudios de Mujeres y Género (IIEDG), Universidad de Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, Universidad de Gerona, Universidad Politécnica de Cataluña, Universidad Rovira i Virgili, Universidad de Vic, Universidad de Lérida, Universidad Pompeu Fabra.
Pradas, M. A. (2006). Teresa Claramunt, la virgen roja barcelonesa. Biografía y escritos. Virus Editorial.
Rodríguez, J. R. (2019). Cien años de desigualdad. La situación legal de la mujer española durante el siglo XX. XI Congreso virtual sobre Historia de las Mujeres (15 al 31 de octubre de 2019). Comunicaciones, 693-724.
Rubí, G. (2011). Protesta, desobediencia y violencia subversiva. La Semana Trágica de julio de 1909 en Cataluña. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 10, 243-268.
https://doi.org/10.14198/PASADO2011.10.11
Saloma, A. (2000). De la mujer ideal a la mujer real. Las contradicciones del estereotipo femenino en el siglo XIX. Cuicuilco, 7(18), 1-18.
Seara, M. (2018). Historia del Feminismo en España. Voces Visibles. https://www.vocesvisibles.com/historia-del-feminismo-en-espana/
Sierra, V. (2002). Escribir y servir: las cartas de una criada durante el franquismo. SIGNO. Revista de Historia de la Cultura Escrita, 10, 121-140.
Solá, P. (2004). El honor de los estados y los juicios paralelos en el caso Ferrer Guardia. Un cuarto de siglo de historiografía sobre la «Escuela Moderna» de Barcelona. Cuadernos de Historia Contemporánea, 24, 49-75.
Velázquez, P. (2008). La Escuela Moderna. Una editorial y sus libros de texto (1901-1920) (Tesis Doctoral). Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Murcia.
Vega, E. (21 de septiembre de 2019). ¿Una presencia marginal? Mujeres y militancia en el anarquismo español. Ser Histórico. Portal de historia.
Vicente, L. (2005). Teresa Claramunt, memoria y biografía de una heterodoxa. Arenal: Revista de historia de las mujeres, 12(2), 281-307.
Vicente, L. (2006). Los inicios del feminismo en el obrerismo catalán. Un folleto de Teresa Claramunt. Arenal: Revista de historia de las mujeres, 13(1), 183-194.
Zarraluqui, L. (2012). Eficacia de los pactos familiares. Revista de Derecho, Empresa y Sociedad (REDS), 1, 1-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antonio Nadal-Masegosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
Free and open access is allowed to any interested party to all the contents of the journal issues, free of charge, being able to print and transfer all the articles, with the only condition of specifying the source and authorship.
The journal: a) does not charge authorship costs for the processing of articles or for their submission, b) maintains copyright for authors without restrictions, c) facilitates authors to keep their publication rights without limitations.
The International Journal of Political Thought is an original work of the Laboratory of Political Ideas and Practices of the Pablo de Olavide University. All articles included in the Journal are original work of their respective authors. This Journal is freely offered to the scientific and academic community at no cost and releases the contents according to the license "Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 CC BY-NC-SA" of the Creative Commons project available in the following url: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode
If you wish to translate or compile any of the articles available here, please contact us at contacto