Difficulties and challenges for admission to the position of schools inspector in Spain and early career development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.6440

Keywords:

Inspection, educational system, inspection comparison, network analysis, quality in education, access, challenges

Abstract

This article presents research that analyzed the most significant needs, difficulties and problems for admission into Spain’s school inspectorates, the expectations of new inspectors and the challenges they face in their assessment of different school settings in the Spanish educational system. Firstly, the research addressed the central questions of school inspection and supervision in the European Union, then a methodology was applied based on virtual ethnography and the reticular-categorical approach to network analysis, with matrix representations and social graphs devised using UCINET and yED Graph Editor visor. This methodological approach was used to analyze the opinions of 140 students between 2017 and 2019 enrolled on the only Masters course in Spain dedicated to schools inspection and supervision, delivered by UNED (Spain’s National Distance Education University). Their open responses to a questionnaire, and course forum interaction, were analyzed from the Social Network Analysis perspective. The results show that the main difficulties, challenges and needs coalesced around four central nodes: the politicization of tribunals and the entrance exam format, the lack of training courses for potential inspectors, the absence of a national study pathway for potential inspectors as an entry requirement, and the need for training in supervision techniques to perform their functions as inspectors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arévalo Jiménez, J. J. (2017). La supervisión de la evaluación de resultados académicos y las reclamaciones de calificaciones. En Vázquez-Cano, E. (Coord.). La Inspección y Supervisión de los centros educativos (pp. 275-294). UNED.

Ayuso Velar, A., González Manzanera, D., & Villaseñor Martín, Y. (2017). La Inspección Educativa y el asesoramiento a la comunidad educativa. En Vázquez-Cano, E. (Coord.). La Inspección y Supervisión de los centros educativos (pp. 341-361). UNED.

Baez, B. F. (1986). Evaluación de centros escolares: estrategias docentes, contexto organizativo y productividad. Tesis Doctoral. Universidad de la Laguna. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación, La Laguna.

Barabási, A. L. (2002). Linked-The new science of networks. Perseus Publishing.

Borgatti, S., Everett, M., & Freeman, L. (2002). Ucinet for Windows: Software for Social Network Analysis. Analytic Technologies.

Brennan, R. L., & Prediger, D. J. (1981). Coefficient Kappa: Some Uses, Misuses, and Alternatives. Educational and Psychological Measurement, 41, 687-99.

Brett, J. M., Shapiro, D. L., & Lytle, A. L. (1998). Breaking the Bonds of Reciprocity in Negotiations. Academy of Management Journal, 41, 410-24.

Caballer, N. (2007, Octubre 2). UGT recurre otra vez la oposición de inspectores educativos. El País. https://elpais.com/diario/2007/10/02/cvalenciana/1191352691_850215.html

Camacho, A. (2014). Funciones y quehaceres de los inspectores de educación en Baleares. Un estudio de casos. (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona. http://www.tdx.cat/handle/10803/134797

Campos, B. (2017). Inspección Educativa y Calidad Institucional. Universitas.

Carr-Hill, R., & Magnussen, 0. (1975). Los indicadores de resultados en los sistemas de enseñanza. OCDE-MEC.

Casanova, M. A. (1992). La evaluación, garantía de calidad para el centro educativo. Edelvives.

Castán Esteban, J. L. (2016). El reto de la inspección de educación en España. Avances en supervisión educativa, 25.

Castells, M., & Monge, P. (2011). Network Multidimensionality in the Digital Age. Prologue to the Special Section. International Journal of Communication, 5, 788-793.

Caverlee, J., Liu, L., & Webb, S. (2010). The SocialTrust framework for trusted social information management: Architecture and algorithms. Information Sciences, ScienceDirect, 180, 95-112.

Comisión Europea/EACEA/Eurydice, 2015. La garantía de la calidad de la educación: Políticas y enfoques para la evaluación de los centros educativos en Europa: Informe de Eurydice. Oficina de Publicaciones de la UE.

Crespo Ramos, S. (2017). El papel de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Inspección Educativa. En Vázquez-Cano, E. (Coord.). La Inspección y Supervisión de los centros educativos (pp. 477-500). UNED.

Crespo, J. R. (1996). La Supervisión educativa en la Unión Europea (Tesis Doctoral). UNED.

España. Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, núm. 238, 4 de octubre de 1990.

España. Ley Orgánica 10/2002, de Calidad de la Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 307, 24 de diciembre de 2002.

España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, Texto Consolidado. Boletín Oficial del Estado, Legislación Consolidada, núm. 295, 10 de diciembre de 2013.

España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106, 4 de mayo de 2006.

España. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. En Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013.

European Commission (2004). Evaluación de los centros de enseñanza obligatoria en Europa. Informe de Eurydice. Oficina de Publicaciones de la UE.

European Commission (2007). La autonomía escolar en Europa. Políticas y medidas. Informe de Eurydice. Oficina de Publicacions de la UE.

European Commission (2008). La autonomía y las responsabilidades del profesorado en Europa. Informe de Eurydice. Oficina de Publicaciones de la UE.

European Commission (2018). Teaching Careers in Europe: Access, Progression and Suport. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.

Fetterman, D. (1984). Ethnography in educational evaluation. Beverly Hills: Sage.

Fuentetaja, J., Linde, E., Bacigalupo, M., & Viñuales, S. (2016). Instituciones de la Unión Europea. OPEN.

Gento, S. (2004). Supervisión educativa. Sanz y Torres.

Gómez, G. (1992). Centros educativos eficientes. PPU.

Holsti, O. R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Addison-Wesley.

Iserte, C. (2013, Junio 13). Yo me lo guiso, yo me lo como”: La coordinadora de Educación de Guadalajara se presenta a las oposiciones. El Plural. https://www.elplural.com/politica/yo-me-lo-guiso-yo-me-lo-como-la-coordinadora-de-educacion-de-guadalajara-se-presenta-a-las-oposiciones_60632102

Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2(2), 130-144.

Knoke, D., & Yang S (2008). Social Network Analysis. SAGE.

Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. (2002). Content Analysis in Mass Communication: Assessment and Reporting of Intecoder Reliability. Journal of International Business Studies, 36, 357-78.

López, J. A., & Darder, P. (1985). Quafe-80. Cuestionario para el análisis del funcionamiento de la escuela. Barcelona. ONDA.

Lucendo, M., & Vázquez-Cano, E. (2020). Modelos de inspección y supervisión educativa. Sanz y Torres.

Luján Castro, J., & Puente Azcutia, J. (1996). Evaluación de centros docentes. El Plan EVA. MEC.

Martín, E. (Coord.). (2013). Dirección y supervisión de centros formativos. Bloque temático II: Supervisión. UNED.

Martínez, L., & Pérez, R. (1989). Evaluación de centros y calidad educativa. Cincel.

Martín-Moreno, Q. (1996). La organización de centros educativos en una perspectiva de cambio. Sanz y Torres.

Mialaret, G. (1980). ¿Qué es la calidad en educación? Revista de Educación, 264, 5-13.

Miguel, V., Vázquez, E., Prados, A., Arias, R., Domingo, R., Varela, F. J., & Peinado, R. (2018). La supervision educativa en Europa: sistemas educativos y modelos de inspección educativa. Journal of supranational policies of education, 7, 131-161.

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage.

Ministerio de Educación y Ciencia. (1994). Centros educativos y calidad de la enseñanza. Secretaría de Estado de Educación.

Pérez, R., & Martínez, L. (1989). Evaluación de centros y calidad educativa. Cincel.

Sayans-Jiménez, P., Vázquez-Cano, E., & Bernal-Bravo, C. (2018). Influence of family wealth on student reading performance in PISA. Revista de Educación, 380, 129-155. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-380-375.

Secadura Navarro, T. (2017). La Inspección Educativa ante el Siglo XXI. Retos y propuestas de mejora. En Vázquez-Cano, E. (Coord.). La Inspección y Supervisión de los centros educativos (pp. 501-520). UNED.

Seidman, S. B. (1983). Network structure and minimum degree. Social Network, 5, 269-287.

Sevillano, M. L., & Vázquez-Cano, E. (2008). Potencialidad de las tecnologías de la información y comunicación en las labores de gestión educativa. Avances en Supervisión Educativa, 8.

Simons, T. (1993). Speech Patterns and the Concept of Utility in Cognitive Maps: The Case of Integrative Bargaining. Academy of Management Journal, 36, 139-56.

Vázquez-Cano, E. (2012). Propuesta y análisis de un modelo para la supervisión e inspección de los procesos de evaluación del alumnado en centros educativos “MOSUPEV”: un estudio de casos. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE), 10(4), 115-133.

Vázquez-Cano, E. (2018). La participación de la Inspección Educativa para el asesoramiento y la supervisión de la innovación escolar. International Studies on Law and Education, 29/30, 179-194.

Vázquez-Cano, E. (Coord.) (2017). La Inspección y Supervisión de los Centros Educativos. UNED.

Vázquez-Cano, E., & Sevillano, M.ª L. (2013). ICT strategies and tools for the improvement of instructional supervision. The virtual Supervision. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 77-87.

Vázquez-Cano, E., Arévalo Jiménez, J.J., & Gómez de Agüero, J.L. (2011). El desarrollo de cartas de servicios en la inspección de educación. Avances en Supervisión Educativa, 11.

Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social network analysis: methods and applications. Cambridge University Press.

Weingart, L. R., Olekalns, M., & Smith P. (2004). Quantitative Coding of Negotiation Behavior. International Negotiation, 9, 441-55.

Downloads

Published

2022-06-23

How to Cite

Vázquez-Cano, E., & Campos Barrionuevo, B. (2022). Difficulties and challenges for admission to the position of schools inspector in Spain and early career development . IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 84–100. https://doi.org/10.46661/ijeri.6440

Issue

Section

Artículos

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
81%
33%
Days to publication 
160
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad Pablo de Olavide
Publisher 
Universidad Pablo de Olavide