Structural violence against girls from a coeducational perspective:

Strategies for feminist education inside and outside the classroom.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ambigua.8251

Keywords:

Socialization, girls, oppression, misogyny, structural violence against women, coeducation

Abstract

Structural violence against women is part of girls’ daily lives. Socialization continues to normalize sexist discourses, narratives, practices and imaginaries which girls and boys live with on a day-to-day basis. Misogyny is still prevailing because the patriarchal discourse of the inferiority of women is internalized in all areas of our system. Being born as a girl is a prerequisite for oppression and structural violence in any corner of the world. A feminist education is key to the identification and conceptualization of gender malaise which are clear indicators of a continuous oppression suffered by girls and women. Coeducation strategies are articulated in order to ease emancipation and humanization that patriarchy snatches from girls. This article provides coeducational keys to promote a feminist culture from childhood, inside and outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORÓS, Celia. "Dimensiones de poder en la teoría feminista". Revista Internacional de Filosofía Política, 25 (2005): 11-34.

BASAGLIA, Franca. Mujer, locura y sociedad. Puebla: Universidad Autónoma de Puebla, 1983.

BALLARÍN, Pilar. ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2 (2017): 7-31. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1865

BEJARANO, María Teresa; MARTÍNEZ, Irene y BLANCO, Montserrat. "Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la

despatriarcalización del currículum". Tendencias Pedagógicas, 34 (2019): 37-50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004

CABALLÉ, Anna. Una breve historia de la misoginia. Antología y crítica. Barcelona: Ariel, 2019.

COBO, Rosa. Fundamentos del patriarcado moderno. Jean Jacques Rousseau. Madrid: Cátedra, 1995.

COBO, Rosa et al. La imaginación feminista. Debates y transformaciones disciplinares. Madrid: Catarata, 2019.

COBO, Rosa. Pornografía. El placer del poder. Barcelona: Penguin Randon House, 2020.

CONSEJO DE EUROPA. "Convenio sobre la prevención y lucha contra la violencia contra las mujeres y la violencia doméstica (Convenio de Estambul)". 2011. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/marcoInternacional/ambitoInternacional/ConsejoEuropa/Normativa/home.htm

DÍAZ-AGUADO, María José. La prevención de la violencia de género entre adolescentes. Educació Social. Revista d'intervenció Socioeducativa, 63 (2016): 11-30.

DE MIGUEL, Ana. Neoliberalismo sexual. El mito de la libre elección. Madrid: Feminismos, 2016.

FISCALÍA GENERAL DEL ESTADO. "Memoria de la Fiscalía General del Estado" correspondiente al ejercicio 2022. 2023. https://www.fiscal.es/memorias/memoria2023/FISCALIA_SITE/recursos/pdf/MEMFIS23.pdf

GABELAS, José Antonio; LAZO, Carmen Marta y ARANDA, Dani. "Por qué las TRIC y no las TIC". Revista de los Estudios de las Ciencias de la Información y la Comunicación, 9 (2012). https://doi.org/10.7238/issn.2014-2226

GREER, Germaine. La mujer eunuco. Barcelona: Editorial Kairós, 1970.

JEFFREYS, Sheila. La industria de la vagina. La economía política de la comercialización global del sexo. Buenos Aires: Paidós, 2011.

JÓNASDÓTTIR, Anna G. El poder del amor ¿Le importa el sexo a la democracia? Madrid: Feminismos, 1993.

LAGARDE, Marcela. El Feminismo en mi vida. Hitos, claves y utopías. México D.F.: Instituto de la Mujeres de la Ciudad de México, 2012.

LERNER, Gerda. La creación del patriarcado. Barcelona: Crítica, 1990.

LÓPEZ-NAVAJAS, Ana y LÓPEZ GARCÍA-MOLINS, Ángel. "El desconocimiento de la tradición literaria femenina y su repercusión en la falta de autoridad social de las mujeres". Quaderns de Filologia. Estudis literaris. XVII, (2012): 27-40

MACKINNON, Catherine A. Hacia una teoría feminista del estado. Madrid: Feminismos, 1995.

MILLET, Kate. Política sexual. Madrid: Feminismos, 1970.

MORENO, Marian. Coeducar es innovar. En Participación educativa segunda época, 10 (2020): 61-73. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/coeducar-esinnovar/ensenanza-politica-educativa/23936

NUÑO, Laura y ÁLVAREZ, Enrique. Androcentrismo académico: la ficción de un conocimiento neutral. En La (in)visibilidad de las mujeres en la Educación Superior: retos y desafíos en la Academia. Feminismo/s coordinado por Marcos Jesús Iglesias Martínez e Inés Lozano Cabezas, 29 (2017): 279- 297. doi:10.14198/fem.2017.29.11 https://doi.org/10.14198/fem.2017.29.11

NUÑO, Laura. El derecho a la Educación. Estrategias patriarcales contra la genealogía femenina. Granada: Comares, 2019.

OBSERVATORIO CONTRA LA VIOLENCIA DOMÉSTICA Y DE GÉNERO.

CONSEJO GENERAL DEL PODER JUDICIAL. "Informe trimestral sobre Violencia de Género". 1º trimestre de 2023. file:///C:/Users/Gema%20Otero%20Guti%C3%A9rrez/Downloads/Violencia%20sobre%20la%20mujer%20-%20Primer%20Trimestre%202023.pdf

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (OMS), "Violence against women prevalence estimates, 2018", 9 de marzo de 2021. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-againstwomen

OSBORNE, Raquel. Apuntes sobre violencia de género. Barcelona: Edicions Bellaterra. 2009.

OTERO-GUTIÉRREZ, Gema y CÁRDENAS-RODRÍGUEZ, Rocío. "Cuando el patriarcado quiere más: de la hipersexualización a la pornificación de las niñas". En Construyendo juntos una escuela para la vida coordinado por Jiménez, Antonio Salvador et al, 1085-1092. Madrid: Dykinson, S.L. 2021. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3vwp.148

OTERO-GUTIÉRREZ, Gema; CÁRDENAS-RODRÍGUEZ, Rocío y RODRÍGUEZCASADO, Rocío. "Educación y Género: Estrategias coeducativas para educar en igualdad". En Educar para construir sociedades más inclusivas. Retos y claves de futuro coordinado por Pérez de Guzmán, Victoria y Terrón-Caro, Mª Teresa, 29-50. Madrid: Editorial Narcea. 2021.

PNUD (Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo). Índice de Normas Sociales de Género (GSNI) de 2023: "Rompiendo los sesgos de género: Cambiando las normas sociales hacia la igualdad de género". Nueva York. https://hdr.undp.org/content/2023-gender-social-norms-index-gsni?_gl=1*pvlb0i*_ga*NjA5NDIwNTkyLjE2ODY2MzkwOTY.*_ga_3W7LPK0WP1*MTY4NjczMDY2Ni4yLjAuMTY4NjczMDY2Ny41OS4wLjA.#/indicies/GSNI

PULEO, Alicia. Ese oscuro objeto de deseo: cuerpo y violencia. En Investigaciones Feministas, 6 (2015): 122-138. https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2015.v6.51383

RANEA-TRIVIÑO, Beatriz. Una mirada crítica al abordaje de la prostitución: reflexiones sobre la abolición. Gaceta Sanitaria. 1 (2020): 93-94. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.06.016

Ranea-Triviño, Beatriz. Desarmar la masculinidad. Madrid: Editorial Catarata. 2021.

RODRÍGUEZ, Elena; CALDERÓN, Daniel; KURIC, Stribor y SANMARTÍN, Anna, 2021. Barómetro Juventud y Género 2021. Identidades, representaciones y experiencias en una realidad social compleja. Madrid. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. DOI: 10.5281/zenodo.5205628

RUIZ, Carmen. Estrategias para educar en y para la igualdad: coeducar en los centros. ATLÁNTICAS-Revista Internacional de Estudios Feministas, 2 (2017): 166-191. http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.2063.

SUBDIRECCIÓN GENERAL DE SENSIBILIZACIÓN, PREVENCIÓN Y ESTUDIOS DE LA VIOLENCIA DE GÉNERO. Delegación del Gobierno

contra la Violencia de Género. "Macroencuesta de Violencia contra la Mujer 2019". Madrid: Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. 2020. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/macroencuesta2015/Macroencuesta2019/home.htm

SUBIRATS, Marina y TOMÉ, Amparo. Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro, 2007.

SUBIRATS, Marina. Educar a las mujeres. La construcción de la mirada coeducativa. Universidad de Valladolid, 2021.

TORRADO, Esther. y GONZÁLEZ, Ana. "Laissez faire, laissez passer": La mercantilización sexual de los cuerpos de las mujeres y las niñas desde una perspectiva de género. Dilemata, 16 (2014): 85-100. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/329

UNODC y ONU Mujeres. "Asesinatos de mujeres y niñas por motivos de género (feminicidio/feminicidio). Estimaciones globales de homicidios de mujeres relacionados con la pareja y la familia en 2022". 2023. https://www.unwomen.org/en/digital-library/publications/2023/11/genderrelated-killings-of-women-and-girls-femicide-feminicide-global-estimates2022

VALCÁRCEL, Amelia. Feminismo en el mundo global. Madrid: Feminismos, 2019

VALCÁRCEL, Amelia. "Qué es y qué retos plantea el Feminismo". Hacia la plena ciudadanía. Urbal red12mujerciudad. (2004). https://valcarcelamelia.files.wordpress.com/2015/07/que-es-y-queplantea-el-feminismo.pdf

WALTER, Naomi. Muñecas vivientes. El regreso del sexismo. Madrid: Turner Noema, 2010.

WOLF, Naomi. El mito de la belleza. Madrid: ContintaMeTienes, 2020.

PROGRAMA ERASMUS+. UNIÓN EUROPEA. 2020. "Women's Legacy: Our Cultural Heritage for Equity". 2020-1-ES01-KA201-083060.

Published

2023-12-19

How to Cite

Otero Gutiérrez, G. (2023). Structural violence against girls from a coeducational perspective: : Strategies for feminist education inside and outside the classroom. Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género Y Estudios Culturales, (10), 140–152. https://doi.org/10.46661/ambigua.8251