Yaravíes Quiteños. A collection of musical pieces that sounds from the past

Authors

  • Francisco Xavier Calle Armijos Universidad Pablo de Olavide

DOI:

https://doi.org/10.46661/americania.4911

Keywords:

Juan Agustín Guerrero, Pacific Cientific Comisision, Traditional music, Quito, 19th Century

Abstract

In 1865 Marcos Jiménez de la Espada arrived in Quito as a member of a Spanish scientific commission. During his visit, he was interested in registering the popular songs, dances and rhythms of the region, requesting a collection of traditional musical pieces to be sent to the Museum of Natural Sciences in Madrid. Juan Agustín Guerrero, a musician from Quito, after an arduous investigation, transcribed several melodies and sent them to Jiménez de la Espada, who presented them in Madrid, under the title Yaravíes Quiteños, at the Fourth International Congress of Americanists in 1881, leaving a manuscript copy of this work and its scores in the National Library of Madrid.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Xavier Calle Armijos, Universidad Pablo de Olavide

Máster en Historia de América Latina. Mundos Indígenas, Universidad Pablo de Olavide (2016). Doctorando en el Programa de Doctorado en Historia y Estudios Humanísticos: Europa, América, Arte y Lenguas, de la línea de Historia de América. Realiza su tesis sobre la música colonial en los conventos de Ibarra y Quito. 

References

Cieza de León, Pedro de; Jiménez de la Espada, Marcos (pub.), Tercero Libro de las guerras civiles del Perú el cual se llama La Guerra de Quito, Imp. M. G. Hernández, Madrid, 1877.

De la Vega, Garcilaso, Primera parte de los comentarios reales, Pedro Crasbeeck, 1609.

Gruszczynska-Ziotkowska, Anna, El poder del sonido. El papel de las crónicas españolas en la etnomusicología andina, Ediciones Aya-Yala, Quito, 1995.

Guerrero, Juan Agustín, Catecismo Musical. Imprenta del Pueblo, Quito, 1857.

Guerrero, Juan Agustín, Curso elemental de Música, Oficina tipográfica de F. Bermeo, Quito, 1875.

Guerrero, Juan Agustín, Yaravíes Quiteños, música ecuatoriana del siglo XIX, Archivo sonoro del municipio de Quito, Quito, 1993.

Guerrero Gutiérrez, Pablo: “El Guamán o Tono de Oración”. III Memorias. Proyecto Multinacional de Artes-O.E.A. Año III – nº3 ECUADOR, Quito, 1993.

Guerrero Gutiérrez, Pablo, Enciclopedia de la música ecuatoriana. Tomo II. CONMUSICA, Quito, 2004-2005.

Jiménez de la Espada, Marcos, Noticias auténticas del famoso río Marañón, Imp. Real Academia de la Historia, Madrid, 1889.

Jiménez de la Espada, Marcos; Martínez, Francisco de Paula; Almagro, Manuel; Isern, Juan, El Gran Viaje, Ediciones Abya-Yala, Quito, 1998.

Lambea, Mario. La música y la poesía en cancioneros polifónicos del siglo XVII (I): Libro de Tonos Humanos (1655-1656), Consejo Superior de investigaciones científicas. Institución “Milà i Fontanals”, Departamento de Musicología,

Barcelona, 2000.

León Mera, Juan, Cantares del pueblo, Banco Central del Ecuador, Quito.

Palma, Ricardo, Tradiciones y artículos históricos, Imp. Torres Aguirre, Lima, 1899.

Pazmiño, Terry, Recuperación del patrimonio musical intangible del Ecuador, Cuaderno Didáctico nº 1. Editorial Pedro Jorge Vera de la CCE, Quito, sin año [2010 aprox].

Valdivia Sevilla, Francisco (est.), Libro de diferentes cifras M/811 (1705), Sociedad de la Vihuela, Madrid, 2008.

Valdivia Sevilla, Francisco, La guitarra rasgueada en España durante el siglo XVII, Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica de la Universidad de Málaga. 2015.

Published

2020-05-21

How to Cite

Calle Armijos, F. X. . (2020). Yaravíes Quiteños. A collection of musical pieces that sounds from the past. Americanía: Revista De Estudios Latinoamericanos, (10), 145–171. https://doi.org/10.46661/americania.4911

Issue

Section

Artículos