Visibility, Affections, and the Marginality of Mexican Women in the Photography of Patricia Aridjis.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.8319

Keywords:

Contemporary Photography, Mexico, Documentary Photography, Women Artists, Visibility, Marginality

Abstract

In contemporary Mexican photography, the artistic production of photographer Patricia Aridjis stands out, showcasing a gaze that delves into the social boundaries that marginalize different groups of women in Mexico. In this text, we will take a brief journey through some of Aridjis’ photographic projects, such as “Arrullo para otros” (Lullaby for Others), “Las horas negras” (The Dark Hours), and her recent exhibition “Mujeres de peso” (Women of Weight). These projects have contributed to generating alternative visual narratives and have also succeeded in establishing themselves within the museum space in contemporary Mexican scene. As a result, they contribute to the inclusion of these invisible women in the collective imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eunice Miranda Tapia, Universidad de Sevilla, España

Ph.D. in Art History and Cultural Management in the Hispanic World, from Pablo de Olavide University in Seville. She studied Architecture in Baja California and a Master’s Degree in Visual Arts at UNAM in Mexico City. She is currently a professor of Art History at University of Seville. Her professional experience includes teaching photography and History of photography at different universities in Mexico City, such as Universidad Iberoamericana and Escuela Nacional de Conservación Manuel Castillo Negrete. She has also developed digital preservation projects and management of photographic collections in different institutions in Mexico, such as Fundación Televisa, the Mexican Institute of Cinematography and the Museum of Contemporary Art of the National Autonomous University of Mexico-UNAM, among others.

References

Aridjis, Patricia. Las horas negras. Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, Universidad Autónoma de la Ciudad de México, 2007.

Aridjis, Patricia. “Las horas negras.” Elementos: Ciencia y cultura 12, no. 57 (2005): 35-37. Consultado el 14 de abril de 2023, https://www.redalyc.org/pdf/294/29405705.pdf.

Aridjis, Patricia. Arrullo para otros. Ciudad de México: Secretaría de Cultura, Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, 2016.

Aridjis, Patricia, Cecilia Miranda Gómez, Constanza Nieto Carachure, y Johan Trujillo Argüelles, eds. Mujeres de peso. Ciudad de México: Centro de la Imagen, 2022. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Centro de la Imagen, 18 de junio de 2022 a 21 de agosto de 2022. Consultado el 14 de abril de 2023. Cuadernillo, https://ci.cultura.gob.mx/exposiciones/mujeres-de-peso/.

Centro de la Imagen. “Exposiciones 2022. Mujeres de peso.” Consultado el 14 de abril de 2023. https://ci.cultura.gob.mx/exposiciones/mujeres-de-peso/#.

Centro de la Imagen. “Patricia Aridjis. Mujeres de peso.” Canal de YouTube. Consultado el 14 de abril de 2023. https://www.youtube.com/watch?v=R6ixyvdVtTA.

Instituto Nacional de Antropología e Historia. Mediateca. “Arrullo para otros, de Patricia Aridjis.” Multimedia, 00:02:12. Consultado el 5 de abril de 2023. https://mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/exposicion%3A738. También disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=VDQA7hLSixk.

Monroy Nasr, Rebeca. “¿Ante la mentirosa veracidad, la inverosímil realidad fotográfica?” Patrimônio e Memória 6, no. 1 (2010): 68-92.

Perna, Raffaella, ed. L’altro sguardo. Fotografe Italiane 1965-2015. Milano: Silvana Editoriale, 2017.

PROFECO. Procuraduría General del Consumidor. Gobierno de México. “Obesidad y sobrepeso. Menos kilos, más vida.” 18 de mayo de 2021. Consultado el 15 de abril de 2023. https://www.gob.mx/profeco/documentos/obesidad-y-sobrepeso-menos-kilos-mas-vida#:~:text=De%20acuerdo%20la%20Encuesta%20Nacional,años%2035.6%25%20muestran%20esta%20condición.

Santos, Verónica de. “Patricia Aridjis. Lo visible y lo invisible.” La Gaceta de la Universidad de Guadalajara, no. 594, 23 de noviembre de 2009. Consultado el 7 de marzo de 2023. http://www.gaceta.udg.mx/wp-content/uploads/2020/02/594.pdf.

Zone Zero. “Patricia Aridjis / Las horas negras / Acotación.” Consultado el 14 de abril de 2023. http://v1.zonezero.com/exposiciones/fotografos/aridjis/acotacion.html.

Zone Zero. “Patricia Aridjis / Las horas negras / Letters.” Consultado el 14 de abril de 2023. http://v1.zonezero.com/exposiciones/fotografos/aridjis/letters.html.

Published

2023-12-19

How to Cite

Miranda Tapia, Eunice. 2023. “Visibility, Affections, and the Marginality of Mexican Women in the Photography of Patricia Aridjis”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 29 (December). Sevilla, España:204-21. https://doi.org/10.46661/atrio.8319.

Issue

Section

Articles